Rozhovory

Zdeněk Veverka: Forma s účelností musí být v rovnováze

Veverka ZdeněkZdeněk Veverka: Forma s účelností musí být v rovnováze

Výrobky ETA mají na českém trhu stále tak trochu jiné postavení než konkurence. Z velké části je to díky tradici, ale svůj podíl na tom nese bezesporu i design. O rozhovor jsme tedy požádali dvorního designéra této značky Zdeňka Veverku, který mimo práci pro ETU přednáší i na Západočeské univerzitě. Zdeněk představí několik designově zajímavých produktů a dozvíte se i jeho názor na práci jeho předchůdce Stanislava Lachmanna či studentský design.

Profil

-Zdeněk Veverka
dvorní designér společnosti ETA

První ocenění získal už jako student, kdy po úspěšné účasti v Československé soutěži vypsané Fordem na auto pro volný čas na platformě Mondea získal spolu s dalšími finalisty možnost v Bratislavě rok podobu auta finalizovat.

Předtím pracoval v mladoboleslavské Škodovce formou prázdninových stáží a od ukončení školy pracuje na volné noze. Pro poslední model Zdeněk Veverka například přišel s řešením na originální vyndávání sáčku na prach z vysavače tak, aby se ho člověk přímo nedotkl.

V Ústavu umění a designu Západočeské univerzity přednáší Zdeněk Veverka design.

Rozhovor

Jakou roli v dnešní době hraje design spotřebičů a jaký vliv má na rozhodování zákazníka? Převládá účelnost, nebo spíše forma?

Obě složky musí být v rovnováze. Ideální je, pokud máte produkt, kde je forma s účelností v rovnováze. V obou případech by měl nový produkt přinášet nějaká zlepšení.

Jaká je filosofie designu spotřebičů značky ETA?

V podstatě platí to, co jsem psal v předešlé odpovědi. Další moment, který se snažíme do tvaru vnést, je design ETA, reflektující národní zvyklosti, mimo jiné design čistých tvarů s logickou strukturou, kde např. ovladače jsou jasně čitelným formotvorným prvkem přístroje.

-
Víceúčelový podlahový vysavač ETA Mariner, zdroj: ETA a.s.
 
Je český vkus něčím specifický? Pozorujete rozdíly v preferencích ve srovnání s ostatními zeměmi?

Nedá se říct, že česká cesta je výrazně odlišná. Pokud bychom hledali nějaké hranice, asi bychom mohli určit území Evropy, Dálného východu, Ameriky, kde najdeme rozdíly v přístupu designérů. To ovšem neznamená, že např. čínský trh odmítne výrobek navržený v USA.

Na druhou stranu jsou zde globální firmy, jejichž produty lze koupit kdekoliv na světe. Dá se tedy říct, že víc než český nebo územně specifický design si podniky budují firemní design.

-
Žehlička ETA Lancetta, zdroj: ETA a.s.
 
Jaké byly nejvýznamnější milníky ve vývoji designu značky ETA od začátku její existence? Daří se navázat na průlomovou práci Stanislava Lachmana?

Lachman měl tým spolupracovníků, kde vznikaly nové výrobky plně srovnatelné se zahraniční konkurencí. Navrhování nekončilo pouze u vlastního tvaru nového produktu, ale v rámci projektů vznikalo i barevné řešení, obaly, návody. Jeho tým často řešil i to, jak bude výrobek fungovat. Zamýšlel se nad novými funkcemi či novátorským řešením. Žehličky, mixéry, vysavače…

V dnešní době je situace poněkud odlišná. Je zde podstatně větší konkurenční tlak, i přesto máme výrobky plně srovnatelné a nezřídka i parametricky lepší. Mezi ně patří např. žehlička LANCETTA nebo vysavač MARINER anebo právě startujíci tyčový mixér CABERO.

-
-
Ponorný mixér ETA Cabero, zdroj: ETA a.s.

Inspirujete se často zahraničními trendy, nebo je pro vás zásadní být co nejautentičtější?

V době, kdy se na trhu potkáváte se světovou konkurencí, je nezbytné ji znát. Vlastní cesta v designu pak slouží k identifikaci značky, nicméně funkčnost výrobku musí být nejméně srovnatelná. Nezřídka výrobek vybavíme něčím inovativním – originálním. Např. ruční šlehač MULTIPLO má parkovací polohu zajištěnou pevnou drátěnou sponou, za  kterou po vyklopení lze strojek i pověsit.

-
Ruční šlehač ETA Multiplo, zdroj: ETA a.s.

Jaký impuls stál u zrodu myšlenky začlenit do designérské práce studenty?

Pokud je zadání obecnější, např. jak uvařit vodu pro čaj ke snídani, pak lze od studentů očekávat, že vznikne originální řešení nezatížené současnou technologií výroby.

Pokud sledujete práci studentů designérských odvětví dlouhodobě, na jaké je podle vás v ČR úrovni?

Dá se říct, že v každém ročníku se najdou talentovaní studenti, kteří mají potenciál pracovat ve významné firmě kdekoliv na světě, ať už jako automobilový designér, nebo v renomovaném designérském studiu. Na druhou stranu je větší část těch, kteří jejich talentu nedosahují.

Díky za rozhovor!

Autor rozhovoru:
Josef Bouška

Design portal

https://www.designportal.cz/rozhovory/zdenek-veverka-designer-eta.html

17.05.12