Rozhovory

Jan Salanský: baví mě experiment a náhoda

Říká o sobě, že rád řeší specifická zadání s nejasným koncem. Studoval Environmental design u Bořka Šípka, absolvoval stáže v holandském Eindhovenu či na VŠVU v Bratislavě. Dvakrát vyhrál titul Master of Crystal a jeho díla zaznamenaly úspěch po celém světě. V současné době jede Jan Salanský na třech kolejích, kterými jsou doktorandské studium, práce pro katedru materiálů a vlastní studio. Více se dozvíte v rozhovoru níže.

Hlavně se z toho nepo…ser!

Jaká byla Vaše cesta k produktovému designu?

Střední škola mi dala základy toho, jak se věci vyrábějí, konstruují apod. – takový technický základ. Vysoká škola pak otevřela dveře, jak se na věci dívat či jaké otázky si pokládat při řešení daných problematik. Neřekl bych, že se věnuji čistě produktovému designu. Pravdou je, že se snažím, aby daný objekt měl i svou funkční stránku, ale spíš mě zajímá proč zrovna vypadá tak, jak vypadá či jakým způsobem bylo dílo vytvořeno.

Na čem aktuálně pracujete?

Je toho opravdu celá řada. Jsou to krátkodobé i dlouhodobé projekty zaměřené převážně na sklo. Vedle toho běží další rozpracovaná díla, či zakázky od grafických prací, přes návrhy interiérů až po např. sochu. Pro katedru materiálů na Technické univerzitě v Liberci (dále TUL) se věnuji projektům zaměřeným na sklo a světlo, povrchy skla s následnou aplikací do reálných instalací či produktů. V doktorandském studium věnuji pozornost propojení skla a nových technologií a následné aplikaci např. do veřejného prostoru.

Pak je tady vlastní tvorba, která zahrnuje celou další větev práce. Dokončuji kolekci 3 židlí. Se svým bráchou, s kterým současně pracuji na projektu pro katedru materiálů, připravujeme několik autorských svítidel. Se studiem SKUBB. připravujeme nové série mís s názvem Pivní Puma a v neposlední řadě máme rozdělanou novou kolekci Jizerských šperků, která bude k vidění v září 2020.

Před časem jsme na Design portálu psali o Jizerském šperku, za který jste získal ocenění Master of Crystal. Co Vás tehdy vedlo k tomu podat přihlášku a jaký zaznamenal šperk úspěch?

Společně s kolegou Jakubem Neufussem jsme se dozvěděli o soutěži Master of Crystal (dále MoC) ve škole. Jizerský šperk zrovna vznikl a téma soutěže i okolnosti vedli k tomu se přihlásit. Po výhře v soutěži jsme měli výborné ohlasy napříč republikou i v zahraničí. Jizerský šperk cestoval do částí světa, jako je New York, Jižní Amerika, Indie, Dubaj, Londýn, Paříž nebo až do Prahy. A dodnes jsme se nesetkali s negativními ohlasy, což považuji za zatím největší úspěch.

Soutěž Master of Crystal jste vyhrál dvakrát a pak ji dokonce i vedl. Jaká to byla zkušenost?

Pár let po soutěži jsem pro Preciosu začal pracovat. Nejprve jsem pro MoC navrhnul nové trofeje a pak přirozenou cestou navazovala spolupráce na novém vizuálním stylu soutěže, kde jsme spolupracovali se Studiem Stroy. Vytvořil se ucelený koncept, který doufám bude pokračovat. Současně jsem byl v porotě, což pro mne byla nová zkušenost. Nahlédnutí do soutěže jako takové je bezpochyby inspirativní.

Vyberete 3 práce, které bychom si mohli blíže představit?

Relation Vase

Vztah dvou odlišných materiálů udává jasnou estetiku této malosérie. Mosazný odlitek, používaný na klasické odlitkové lustry je kombinovaný s opálovým pískovaným sklem. Dohromady tak vytvářejí jednotný velmi charakteristický celek zakončený ostrým klínovým řezem v hrdle. Vázy, u kterých prim hraje vztah, jsou vytvořené v malosérii 3 ojedinělých kusů.

Water Drop

Voda je nedílnou součástí každého vzniku skleněného objektu. Inspirací pro tyto objekty byla právě voda a její vlastnosti. Padající kapka vody se při svém pádu deformuje a tříští na další kapky, ale stále zůstává součástí celku. Kapku vody „uzavírám“ do křišťálového obalu, který deformuji. Díky optickým vlastnostem skla se při obcházení objektu kapka vody deformuje a uvnitř se tak zobrazuje efekt deformující se kapky vody.

Transformation

V této sérii objektů jsem chtěl zachytit předměty v čase. Díky hutně foukanému sklu zobrazuji jejich fosilie, které promítají svou podobu do sametově bílých objektů. Na předmětech nechávám jen stopu minulosti a tím zdůrazňuji jejich existenci. Jedná se o názornou nepřítomnost předmětu minulého. Pracuji s archetypálními předměty naší civilizace a zkoumám prostředí, které se nachází v jejich těsné blízkosti právě prostřednictvím skla.

Výsledkem je série 13 rozdílných tvarů, které jsou důkazem o existenci věci. Z předmětů, s kterými pracuji jako s formou, se implementací jiného materiálu stává postupnou přeměnou nebo přetvářením něco docela rozdílného, což můžeme nazvat transformací. Snažím se sklo neznásilňovat, naopak mu dávám prostor pro jeho přirozené chování, jen s mým minimálním zásahem. Dávám sklu přirozenost, ale zároveň ho tlačím do extrému. Pracuji v neprobádaném prostředí a v jistém úhlu skenuji prostor.

Jak se vám daří skloubit práci ve studiu SKUBB, volnou tvorbu a výuku na univerzitě?

Je to takový zamilovaný trojúhelník. Všechny tři aktivity se, ať chci nebo ne, prolínají. Je někdy složité určit, co je zrovna prioritní. Většinou se řeší to, co má daný deadline.

Jaké vybavení používáte k práci?

Tužka, papír, fixy, metr, pravítko, přímočará pila, všechny druhy materiálů, notebook, tablet, telefon a vlastní hlavu.

Jak vypadá Váš pracovní stůl?

Tématem letošního Master of Crystal je šperk či aplikace ze skleněných perliček z Křišťálového údolí. Vy už s tímto materiálem máte zkušenosti. Dokázal byste dát soutěžícím pár dobrých rad jak na to?

Je několik cest kudy se vydat. Jedna je respektovat tradici tohoto materiálu a obohatit ji o svojí vlastní invenci. Dokázat, že i tradičním postupem se dá docílit nového výtvarného a osobitého ztvárnění. Opačná cesta je nebát se jít za hranici používání tohoto materiálu. Zasadit PRECIOSA rokajl do úplně jiného kontextu, než jak se používal dosud. A třeba objevit i jiné využití.

Jaké máte plány do budoucna?

Co se týká práce, tak mne čeká náročný půlrok, kdy spolu s kolegy dokončujeme několik interiérových svítidel a světelných instalací, na podzim 2020 připravujeme novou kolekci Jizerského šperku. Finalizujeme výzkumný projekt na TUL a v budoucnu bych rád dopsal disertační práci.

Čím se nejlépe odreagováváte?

Mám dvě děti, což je dostatečné odreagování :), ale k tomu je potřeba okysličit mozek snowboardingem, lesem, hrou na kytaru, kopáním na zahradě či setkáním s přáteli.

Jaká čtete oborová média?

Hlavním médiem, které čtu, je svět kolem mne. Tam je napsáno vše.

Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?

V Čechách bych nerad upřednostňoval jednotlivce. Je tu mnoho zajímavých lidí. Výhodou v tuzemsku je, že se víceméně známe a tak se dají sledovat všichni a případně si i pomoci. V zahraničí mne baví holandský přístup nekonvenčního designu, všeobecně pak tvorba přesahující do veřejného prostoru jako práce Rachel Whiteread nebo Sebastian ErraZuriz.

Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?

Instagram jan.salansky nebo na www.salansky.cz či www.studioskubb.cz.

Děkuji za rozhovor

Zdroj a foto: salansky.cz