Rozhovory

Tomáš Buble: logo je pro většinu zadavatelů kusem duše

Grafickému designu se Tomáš Buble věnuje přes dvacet let. Začínal jako freelancer, kdy sázel letáky a skripta. Postupně se dostal k brandingu a od roku 2012 je kreativním ředitelem GRAPHITE STUDIO, které sám založil. Říká, že logo je pro většinu zadavatelů kusem duše a že klíčem k dobrému návrhu značky je její pochopení.

Na práci mě nejvíc baví být součástí toho procesu – být u vzniku a vidět, jak ze startupu vzniká firma a učit se z toho.

Co vás přimělo k tomu založit vlastní studio?

Jako freelancer jsem dosáhl limitu. Ve studiu těžíme z kompetencí jednotlivých lidí – vektorové kreslení, motion design, UX, kódování webu, CAD… Jeden člověk nemůže dobře umět všechno. Jako studio obsloužíme víc klientů, dostaneme se k zajímavějším zakázkám. To byl můj cíl.

Jaký je tedy záběr studia? Čemu se věnujete?

Spojujeme online i offline do komplexního kreativního řešení pro firemní design a komunikaci. Náš záběr v současnosti sahá od vizuální identity přes tiskové věci, packaging až k webdesignu a designu aplikací. V poslední době jsme přidali i interierový design, navrhli jsme showroom pro společnost vyrábějící robotizované fotografické systémy, na dalších realizacích pracujeme.

A vaše role ve zmiňovaných projektech?

Dneska jsem možná víc konzultant než grafik. Tvorba brand strategií a diskuse s klienty zabírají podstatné množství mého času. Na práci mě nejvíc baví být součástí toho procesu – být u vzniku a vidět, jak ze startupu vzniká firma a učit se z toho. I z malých projektů – před pěti lety jsme navrhli název a vizuální identitu pro bistro Wokin. Dnes otvírá Wokin další pobočku vedle McDonald’s a KFC v Praze na Andělu a my jsme u toho, pořád na tom designu pracujeme, pořád to rozvíjíme… O tom podle mne tahle práce je.

Wokin je zajímavá práce, představíte ji trochu blíže?

Wokin je síť originálních bister inspirovaných asijským tržištěm – chuť Asie v pánvi, desítky ingrediencí, stovky kombinací, stovky chutí. U projektu jsme byli od samého počátku. Navrhli jsme název, zpracovali kompletní vizuální identitu, podíleli se na designu interiéru, navrhli web a aplikaci pro objednávku jídel.

Co dalšího z vašich projektů byste zmínil?

Reda

Klíčem k návrhu nové značky Reda byla aplikační variabilita. Rolí značky v tomto případě totiž není “pouze” reprezentovat společnost, ale předvést názorně přímo firemní know how. Společnost Reda je největší obchodník s reklamními předměty v České republice a úkolem loga je předvést na nejrůznějších aplikacích možnosti potisku. Hledali jsme jasné a přímočaré řešení, které bude fungovat dobře při potisku tužky, lahve, tašky, trička, zapalovače, čepice, nože, stanu nebo čehokoli dalšího. Značku reprodukovatelnou jakoukoli tiskovou technologií na jakýkoli podklad. Značku jako symbol brandingu, jako součást marketingu.

PostSharp

Nová vizuální identita pro softwarovou společnost PostSharp patří k nejzajímavějším projektům, na kterých jsem měl možnost pracovat. Dokázali jsme přesvědčit klienta, aby přijal nový pestrobarevný vizuál – zásadně odlišný od předchozího technicky strohého utilitárního designu. Principem návrhu je vizualizovat podstatu programování, samotný počítačový kód. Abstrahovat jej do barevných pruhů, za kterými si programátor představí proměnné, datové typy, funkce či komentáře…

Kolik vás ve studiu pracuje?

Momentálně je nás v GRAPHITE STUDIO sedm.

Využíváte externisty?

Máme řadu dalších lidí a firem, které s námi spolupracují externě a bez kterých bychom se neobešli — architekt, kodér, 3D designér, také knihárna, tiskárna, signmaking…

Jak jste zvládali práci na dálku během coronavirové krize?

Naše studio je v Praze na Letné a máme štěstí, že většina z nás žije v blízkém okolí, takže jsme se mohli během karantény bez rizika potkat i osobně. Komplikovaná byla ale komunikace s klienty. Online prezentace, při které vypadává zvuk, obraz nebo obojí není skutečnou náhradou osobního kontaktu. Bylo to dost frustrující.

A výhled do budoucna?

Tahle věc změní to, co děláme a to ve spoustě jednotlivostí v rozsahu, jaký si v tuhle chvíli ještě neumíme představit. Je ale evidentní, že se čím dál větší část ekonomiky a komunikace bude odehrávat online – a my přece děláme design pro online komunikaci. Řada firem teď bude, myslím, procházet určitou transformací, se kterou jim můžeme pomoci. Nabídnout web místo auta.

Máte nějaký způsob, jak si organizujete den?

Snažím se vyšetřit čas na oběd a odcházet před osmou. Ne vždycky se to podaří.

Jaké vybavení používáte k práci?

Začínal jsem na Windows, ale už asi 10 let jsem Apple člověk a celé GRAPHITE STUDIO tedy používá iMac(ky), iMacPro a MacBooky. Máme také vlastní studio pro produktovou fotografii. Ze software samozřejmě Adobe CC, pro weby SketchAp, InVision, Webflow, také Cinema4D, SketchUp a spoustu dalšího.

Ukážete nám váš pracovní stůl?

Jaká čtete oborová média?

Oborovým médiím moc nedám.

Koho práce sledujete, ať už v Čechách nebo zahraničí?

Pentagram (jako asi všichni), Studio Dumbar a Jessica Walsh.

Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?

Poslední otázka. Kdybyste nebyl kreativním ředitelem GRAPHITE STUDIO, živil byste se jako…?

Rád bych byl architekt. To, co uděláte, déle vydrží, je to hmotné, zůstane po vás stopa.

Děkuji za rozhovor

Zdroj a foto: graphitestudio.cz