Článek

Vyzkoušeli jsme nejprodávanější SUV na českém trhu — Škodu Karoq

Před časem jsme na Design portálu psali o vozu Škoda Kodiaq, který za svůj design získal mimo jiné i ocenění Red Dot Award. Nyní se koukneme na jeho mladšího bratra — model Karoq, který se může pochlubit titulem Auto roku 2018 a nejprodávanější SUV na českém trhu v roce 2018. Model Karoq vznikl pod vedením dnes již bývalého šéfdesignera Škodovky Jozefa Kabaně a šéfa designu exteriérů Karla Neuholda. Stejně jako Kodiaq vychází z konceptu Vision S.

„Hledáme krásu v jednoduchosti a snažíme se skloubit funkčnost a estetiku. Naše linie jsou čisté, ostré a inspirované tradicí výroby českého křišťálu. Říkáme tomu krystalický design.“ Karl Neuhold

Exteriér

Koncept Vision S, definoval základní designové prvky vozů typu SUV (odtud označení „S“). Samotný koncept S navazuje na Vision C, jehož historie sahá do roku 2014. Ostře řezané linie vozu vycházejí již z původního konceptu a nutno přiznat, že škodováckým vozům sluší. Kodiaq byl představen v roce 2016 a Karoq rok na to ve Stockholmu. V modelové řadě byl měl být náhradou za model Yeti, oproti kterému je delší, širší a o něco nižší.

Na první pohled zaujme robustní vzhled a výrazná maska vozu, ve které jsou zasazeny 4 světlomety. LED diody pro denní svícení jsou oproti Kodiaqu umístěné v jedné linii.

V zadní části vozu však zůstávají světla v typickém tvaru C a přecházejí na páté dveře. Výrazné blatníky spolu s litými koly (16″—19″) dotváření typické linie SUV vozů. K dispozici je vůz ve 3 základních a dalších 10 metalických barvách.

Interiér

Přestože je Karoq o 31 cm kratší než Kodiaq, ve chvíli, kdy do něj usednete, rozdíl téměř nevnímáte. Oba vozy jsou, co se prostoru v interéru týče, velmi velkoryse pojaté. Sedačky jsou pohodlné, za příplatek je možné nechat vůz vybavit elektricky nastavitelným sedadlem s pamětí. U zadních sedaček je zajímavou možností sedačky z auta úplně vyjmout a výrazně tak zvětšit prostor v kufru z 521 l až na 1630 l.

Infotainment má 9,2 velkou obrazovku o rozlišení 1280x640px. Orientace v něm však vyžaduje trochu zvyku. Stejně tak ovládání gesty nebo hlasem, které není vždy úplně přesné a je o něco pomalejší, než byste čekali, pokud například na telefonu používáte asistentku Siri.

Karoq by měl být prvním škodováckým modelem, který nabídne digitální přístrojový panel, díky němuž si budete moct například zobrazit mapu mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Testovací vůz jej však neměl a v tuto chvíli není ani v ceníku. Jisté však je, že bude za příplatek.

Hezkou vychytávkou je ambientní osvětlení interiéru led světly, kde máte navíc možnost vybrat si z deseti barev a přizpůsobit si atmosféru v interiéru. Při vystupování z auto v noci potěší i logo, které je promítáno z otevřených dveří na zem a osvětluje tak prostor kolem dveří.

Jízda

Model Karoq disponuje adaptivním podvozkem, který se v závislosti na typu zvolené jízdy (normal, sport, komfort) přizpůsobuje. Spolu s inteligentním pohonem všech kol jsme s ním neměli ani v terénu jakoukoli potíž. Sedmistupňová automatická převodovka řadí velmi rychle v řádu milisekund. Co se týče motorů, lze si vybrat ze dvou benzinových a dvou naftových jednotek obě s možností manuální/automatická převodovka. Variana 4×4 je nabízena u naftových motorů. Cena začíná na 639 900 Kč za benzinový manuál s výkonem 110 kW a 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Pro účely testování jsme měli k dispozici model s motorem 2,0 TDI a sedmistupňovou převodovkou DSG.

Bezpečnost řidiče a spolucestujících zajišťuje i 9 airbagů. Mimo to vůz disponuje asistentem rozpoznání únavy řidiče (ten se nám při testování nezobrazil) a proaktivní ochranu cestujících, což je funkce, která bezprostředně před nárazem utáhne pásy a zavře okna včetně střešního (toho jsme naštěstí také nepotřebovali). Pro případ nehody či potřeby asistence je k dispozici v horním panelu tlačíko, kterým lze přivolat pomoc.

Co se týče spotřeby, tak jsme se při testování pohybovali spíše u horní hranice výrobcem udávané 4,5-5,3 l/100 km. Nutno však dodat, že jsme při řízení neměli moc lehkou nohu. S ohledem na velikost vozu se ale i tak jedná o velice slušné číslo.

Vychytávky

Testovací vůz byl plný různých asistentů a pravdou je, že se na ně rychle zvyká. Velmi dobře fungoval asistent dálkových světel a prakticky se nestalo, že by při protijedoucím autě systém neztlumil světla. Velmi příjemná je i funkce rozpoznávání značek, hlídání mrtvého úhlu či asistent hlídání jízdních pruhů. Otevírání pátých dveří virtuálním pedálem nám při testu nefungovalo úplně spolehlivě, ale je možné, že je jen potřeba si zvyknout na místo, kam nohu umístit. Stejně tak propojení telefonu s infotainmentem není vyřešeno ideálně — iPhone je nutné propojit kabelem. Na druhou stranu potěší dva USB konektory v přední palubní desce.

Parkovací kamera disponuje oproti Kodiaqu pouze jednou kamerou, pro pohodlné zaparkování je to však dostačující. Tónované panoramické střešní okno je větších rozměrů a lze jej dle potřeby zakrýt sluneční clonou. Hezkou vychytávkou je větrná clona, která snižuje hlučnost při rychlejší jízdě. Okno lze zavřít dálkovým ovladačem poté, co vystoupíte z auta.

Poslední zprávy mluví o tom, že v říjnu by měl být na autosalonu v Paříži představen Karoq ve verzi Scout a Sportline s benzinovým motorem o výkonu 190 koní. Máme se na co těšit.

A perlička na konec. Jestli jste s dětmi někdy vyráběli domečky nebo auta z kartonových krabic, určitě vás bude zajímat, že si ze stejného materiálu můžete vyrobit i Karoq. Podívejte se jak na to :)

Zdroj a foto: Martin Kalda