Článek

Design dětských knih

Dobrý design není jen otázkou oblečení a vybavení bytu, ale hraje svou roli také v přebalech knih a ilustracích. Jak by měl vypadat design pro děti?

Barevné vnímání dětí se v prvních letech života rychle rozvíjí. Zpočátku jsou pro něj zajímavé co nejkontrastnější barvy, proto se často setkáte s tím, že dítě maluje červený les a zelené slunce – prostě jenom proto, že barvy jsou pro ně dostatečně výrazné. Neřeší, nakolik obrázek odpovídá skutečnosti. Postupem času si však děti některou barvu oblíbí víc než jinou, a to se stává zejména v době, kdy už od sebe dokáže jednotlivé barvy rozlišit. Preferenci barev určuje také emoční naladění dítěte, proto někdy využívá jasné a jásavé barvy, zatímco jindy dává přednost tlumeným.

Barvy v dětských knížkách

Ať už se jedná o pohádky, básničky, leporelo, nebo první platové dětské knížky, vždy jsou hodně barevné. A to záměrně. Barevné ladění knížky, by – zejména u nejmenších dětí – mělo evokovat náladu, kterou dítě bude z knížky mít. A čím menší dítě, tím kontrastnější barvy obvykle ilustrátoři používají.

A přestože dítě v pozdějším věku už nevybírá barvy primárně kvůli kontrastu, přesto dává přednost čistým, nemíchaným tónům a nemá příliš velký zájem o jemné odstíny nebo mísení barev. Proto se v dětských knížkách většina ilustrátorů omezuje na jasně definované barvy, u kterých zkušený designér bije hlavou do zdi. Nicméně cílová skupina si žádá své.

Barevné stereotypy

Často oblíbenou barvu dostane dítě „přidělenou“ ze strany rodičů. Růžovou pro holčičky, modrou pro chlapečky. Dítě postupně tento náhled přejímá za vlastní a barvu později vyžaduje. A marketing tohoto stereotypu často využívá, což platí i pro design knih pro děti. Zatímco tedy knížky pro nejmenší hýří všemi barvami a mají zejména za cíl zaujmout co nejpestřejší paletou barev, které mezi sebou kontrastují, knížky například pro starší děvčata jsou laděny do romanticky růžové či bílé. Pro chlapce pak v designu knih převládá modrá, zelená a černá, které jsou považovány za „mužské barvy“.


Text je součástí placené spolupráce. Děkujeme za podporu.