Články

Petra Zacpalová

Už více než deset let se Petra Zacpalová věnuje vlastní značce yo_soy, pod kterou tvoří šperky. Říká o sobě, že není typická šperkařka, ale spíše se vidí jako produktová designérka, která ráda pracuje s moderními materiály a technologiemi zpracování. Daří se jí i při práci s recyklovanými materiály — uspěla v soutěži Balakryl RECY Věci se šperkem Vzpomínky na budoucnost, který je vytvořen z vyřazeného PVC.

„Štěstí není dosáhnutí cíle. Štěstí je samotná cesta k cíli.“ Ingvar Kamprad

Jaká byla Vaše cesta k produktovému designu?

Na jednu stranu poměrně přímá – od mala jsem ráda výtvarně tvořila, ale necítila jsem, že bych měla co říci skrze volné umění. Naopak mne lákala tvorba předmětů denní potřeby, kterými jsme běžně obklopeni. Na střední škole jsem tedy rovnou studovala produktový design.

Na vysoké škole jsem se ale odklonila k teorii umění a designu. I když mne to do jisté míry naplňovalo, stejně jsem měla potřebu sama něco prakticky tvořit – proces tvorby a jeho prožitek je pro mě klíčovým. Zjistila jsem, že to mi přináší vnitřní spokojenost. Fyzicky něco vytvořit mne naplňuje úplně jiným způsobem, než když zaměstnávám jen hlavu, vrací mi to daleko více energie než psaní textů. Po absolvování studia jsem se tedy začala věnovat své značce šperků yo_soy a brzy také interiérovému designu pro obchodní domy IKEA.

Jak se značce yo_soy daří?

Značku jsem založila před deseti roky. Nejprve to byl oddych – zábava, která přišla ve správnou chvíli, kdy v našem prostředí začala poptávka po originálních doplňcích. Celou dobu jsem se pak snažila pomalu, ale jistě posouvat dál – nejen v samotné tvorbě, ale její prezentaci, marketingu a podobně – bez toho to nejde ;)

Zájem zákaznic je vzrůstající a to je dobrým znakem. Minulý rok jsem se rozhodla pracovně věnovat pouze značce yo_soy a toto soustředění přineslo, i dle reakcí okolí, posun. Zároveň vím o spoustě věcí, co jsou stále přede mnou, které chci udělat lépe – cítím se být stále na cestě a díky tomu mne to stále celé baví.

Tvoříte šperky i na zakázku?

Při tvorbě šperků jsem si postupně došla k tomu, že je mi blízká role právě produktové designérky s malosériovou produkcí, nezaměřuji se tedy na unikátní šperky na zakázku. Pracuji s moderními materiály, které zpracovávají stroje, jako je třeba řezání laserovými paprsky. Navrhnu kolekci, vytvořím vzory, které testuji a poté zadám do výroby.Každý kus pak sice ručně dokončuji a tuto část práce mám ráda, ale tvoří jen zlomek procesu.

Mým cílem je cenově dostupná „konfekce“ ve šperku. Zároveň umožňuji jistou personalizaci, kdy se například se zákaznicemi dohodnu na délce náhrdelníku, aby vyhovovala jejich tělesným proporcím.

Na čem aktuálně pracujete?

Vloni jsem začala pracovat na kolekci šperků PURE, kterou vnímám jako klíčovou linii na delší časový horizont a v půlročním intervalu ji chci variovat. Nyní mám připravené náhrdelníky pro sezónu jaro/léto a vyhlížím zpracované fotky, abych mohla kolekci vložit na e-shop a propagovat ve virtuálním prostředí. Také se s kolekcí do léta chystám na několik design marketů – přímý kontakt se zákaznicemi je nenahraditelný a dá mi spoustu energie a impulsů do dalšího tvoření.

Během léta pak budu připravovat tuto kolekci na sezónu podzim/zima. Postupně se mi podařilo vytvořit vlastní tempo mezi tvorbou a uvedením na trh a vnímám tento mechanismus trochu více „shora“. Celý ten rytmus a souvztažnosti, které byly dříve v mém podání více nahodilými ;)

Vyberete práce, které bychom si mohli blíže představit?

Vzpomínky na budoucnost

Jde o kolekci šperků, při jejíž tvorbě jsem měla volnější ruku a mohla popustit uzdu fantazii, protože není svázána zavedením do výroby a není u ní počítané s každodenním nošením. Mohla jsem si tak dovolit výraznější měřítko a vytvořit „statement“ šperky- objekty. Kolekce vznikla v rámci víkendového workshopu Balakryl Recy Věci a limitujícím východiskem pro její vznik bylo najít materiál na sběrném dvoře a dát mu nový život.

Zaujalo mne vyřazené PVC, které mělo na jedné straně vytištěný výrazný červený ornamentální dekor, z rubové strany bylo režně šedé. Využila jsem této dichotomie a vytvořila sérii náhrdelníků a náramků, přecházejících od historizujícího, barevného a symetrického tvarosloví k monotónně šedému, biomorfnímu, futuristickému. Kolekce proto dostala název Vzpomínky na budoucnost.

P U R E

Kolekce šperků PURE je aktuální kolekcí, kterou jsem vytvořila pod značnkou yo_soy. Mám z ní radost, protože se mi podařila dobře dotáhnout z hlediska prezentace, má velkou odezvu u zákaznic a je na ní super, že ji můžu dále rozvíjet a variovat. Kolekce je do jisté míry nadčasová, jednoduše sofistikovaná a hlavně cenově dostupná, což je můj cíl.

Výchozím materiálem je akrylátové sklo se saténově matným povrchem – z něho jsou vytvořené základní geometrické tvary, které pak protínají tenká lanka. Ta tvoří vizuální akcent linky a zároveň funkční závěsnou část náhrdelníku. Průsvitný materiál umožňuje variabilitu v celkovém vyznění podle toho, co máte oblečené – na tmavých šatech výrazně vystupuje, na světlých náhrdelník skoro nehmotně splývá.
.

Foto: Dummi Lewczyszyn

Foto: Dummi Lewczyszyn

Návrhy interiérů pro IKEA

Několik let jsem pracovala jako interiérová designérka pro obchodní dům IKEA v Brně a nadále spolupracujeme. Interiéry zachycené na fotografii jsou ilustrační, nefotila jsem si projekty nijak systematicky – ostatně je těžké i ohraničit individuální autorství, vše je součástí celku, práce v týmu a ještě rychle proměnná jednotka v čase ;)

Navrhovat vzorové pokoje pro obchodní domy se dá označit částečně za interiérový design, částečně za visual merchandising – protože máte za úkol upoutat zákazníka v rámci showroomu. Denně vaši práci vidí stovky lidí a můžou se jí inspirovat při tvorbě vlastního domova, což je úžasný dosah. Za tuto pracovní zkušenost jsem moc ráda, hodně jsem se toho naučila jak profesně, tak o fungování ve velké firmě, spolupráci a komunikaci.

Foto: Viktor Chomiak

Foto: Viktor Chomiak

Jaký je váš oblíbený materiál?

Už z mých představených prací je vidět, že jsou to plastické hmoty. Ve společnosti se ozývá kritický pohled vůči nim, s čímž souhlasím. Co se týká jednorázových obalů a nadprodukce různých hraček a serepetiček. Zároveň ale plast považuji za materiál v mnoha oblastech užití takřka nenahraditelný. Já osobně ho mám v oblibě hlavně kvůli optickým vlastnostem. Hodně zákaznic se mne při pohledu na kolekci PURE ptá, zda jde o sklo – na první pohled ano, ale akrylátové sklo má výhodu v tom, že je lehčí a není křehké jako klasické sklo. Navíc používám PMMA vytvořený recyklací a kolekce je zero waste, protože zpracovávám i drobné odřezky.

Dalším mým velmi oblíbeným materiálem je textil, mám ráda jeho různorodé struktury, snadno se tvaruje, barví. Jeho nevýhodou u šperku je v porovnání s jinými materiály snadné opotřebení. Z kovů mám nejraději nerezovou ocel, je nadčasová, nemění barevnost, ale má taky jednu velkou nevýhodu – daleko více limitující zpracování oproti měkkým kovům.

Jak vypadá váš pracovní stůl?

Jak s odstupem hodnotíte úspěch v soutěži Balakryl RECY věci?

Moc mne bavil samotný workshop, vede ho skvělý tým a měli jsme parádní zázemí v dílně plzeňského prostoru DEPO. Už to samotné jsem si moc užívala. Druhá věc je, že v pracovním koloběhu vytváření designu, co mne živí, jsem si díky němu udělala prostor k něčemu kreativnějšímu, uvolnila mysl a nechala se pohltit prací jen tak pro radost .

Jsem ráda, že se mi podařilo vytvořit kompaktní celek, malou šperkařskou kolekci, která měla úspěch.

Jaké máte plány do budoucna?

V bližším horizontu se plánuji co nejvíce věnovat své značce yo_soy a šperkům, protože to mne naplňuje nejvíce a vidím cesty k rozvoji. V říjnu otevíráme společný showroom s návrhářskou dvojicí Sestry v domovském Brně. Těším se na novou zkušenost a možnost pravidelnějšího setkávání se zákaznicemi. Výhledově chceme pořádat i workshopy, přizvat někoho k prezentaci a podobně, takže je jisté, že trpět stereotypem a nudou nebudu ;)

Vyjmenujete pár designerů či studií, které sledujete? Ať už v Čechách nebo zahraničí…

Co se týče šperku, tak ze současných autorů sleduji tvorbu absolventek a absolventů ateliéru K.O.V. z UMPRUM nebo plzeňského ateliéru šperku. Práce zahraničních tvůrců sleduji skrze platformy The Jewellery Activist, AUTOR apod. Nemám vyloženě někoho oblíbeného, spíš mne zajímá dění v oblasti uměleckého šperku obecně. Z módy je mi blízký přístup Hany Zárubové nebo Denisy Nové, ze zahraničí Iris van Herpen, ale zároveň sleduji i mladou generaci – ráda občas zajdu na přehlídky klauzurních nebo diplomových prací. Z produktového designu mám v oblibě hlavně sklo, třeba tvorbu studia Dechem, obecně sleduji produkci firem jako Brokis, Bomma, Lasvit. Baví mně taky směřování TON, je skvělé jak navázala na tradici a přitom neustrnula. No a samozřejmě sleduji, co se děje nového v IKEA, mojí oblíbenou designérkou je například Iina Vuorivirta.

Jsem velký fanoušek architektury a designu 2. poloviny 20. století, bohužel jde o současnou společností nedoceněné období, a tak nám chátrá a mizí před očima. Architekturu tohoto období – často vytvořenou jako kompletní umělecké dílo, včetně designu a užitého umění na míru – nejen sleduji na internetu, ale hlavně za ní cestuji, protože to je nenahraditelné.

Kde o vás čtenáři najdou další informace a kontakt?

Podívejte se na web www.yosoy.cz, tam pak najdete i kontakty a odkazy na sociální sítě ;) Děkuji!

Děkuji za rozhovor

Zdroj a foto: Petra Zacpalová
Úvodní foto: Martin Kopáček


Hlasujte v soutěži Balakryl RECY věci

Výrobky, které letos vznikly na workshopu v Ostravě, jsou originální, nápadité a hlavně z odpadu. Máte svého favorita? Hlasujte pro něj od 2. 9. do 21. 10. 2019.

Hlasujte na stránkách Balakryl RECY věci.