Článek

Montblanc a Mahátma Gándhí

MontblancMontblanc a Mahátma Gándhí

Německá společnost Montblanc patří mezi nejznámější výrobce luxusních plnících per. V nabídce nalezneme pera klasická, ale i inspirovaná a „věnovaná“ slavným osobnostem jako byly např. M. Dietrich (pero s platinou a modrým safírem), I. Bergmanové (s klipem ve tvaru kapky, na jehož konci je rudý ametyst), G. Garbo (s klipem s Akoya perlou)… Alexandra Velikého, Winstona Churchilla dalších.

Montblanc a Mahátma Gándhí

Nyní přichází Montblanc s perem Gándhí. Pero je uvedeno na trh u příležitosti 140. výročí narození Móhandáse Karamčanda Gándhího („Otec Indie“, indického myslitele, politika a společenského reformátora a bojovníka za nezávislost a lidskou důstojnost). Jedná se opět o, nádherných a ručně vyrobených, 241 kousků. Tento netradiční počet odpovídá počtu mil, které Gándhí se svými stoupenci ušli v roce 1930 při protestním pochodu proti dani uvalené Brity na sůl (tento čin byl první ranou Britů v nadvládě nad indickým poloostrovem).

Montblanc a Mahátma Gándhí

Každé pero je ozdobeno Gándhího podpisem a opálem šafránové barvy. Součástí pera je i knížka jeho citátů a zlaté vlákno, které lze kolem pera omotat tak, jako si sám Gándhí omotával každý den jednoduchý kus bílé látky kolem svého těla.

Montblanc a Mahátma Gándhí

Kampaň doprovázející toto unikátní pero zobrazuje portrét Ghándího v klasickém, asketickém, bílém rouchu a pero Montblanc. Toto řekněme až klasické schéma se však v Indii setkalo s nepochopením. Středisko pro vzdělávání spotřebitelů v jihoindickém státě Kérala už podala žalobu a chce zakázat prodej těchto per a tvrdí „Mahátma Gándhí byl zastáncem jednoduchého životního stylu. Byl také vlastenec a v souladu s bojem za nezávislost propagoval pouze indické zboží. Je to výsměch tomuto velkému muži a urážka (indického) národa… je-li využíván takto jako reklamní tvář.“ Společnosti se také nelíbí cena 23 000 dolaru za pero v zemi kde hladoví lidé a třetina dětí je podvyživená.

Společnost Montblanc ovšem není v Indii nováčkem a má tam 16 obchodů, které svým luxusním sortimentem úspěšně pokrývají poptávku po luxusním zboží. Prodej per Montblanc – Gándhí je navíc v Indii spojen i se dvěma charitativními iniciativami z něhož jedna Kolhapur Charitable Trust je vedena Tusharem Gándím – pravnukem Gándhího. Ta z každého prodaného pera dostane peníze, které využije na stavbu školy a internátu pro děti, které byly zneužívány jako dětská pracovní síla.

Montblanc a Mahátma Gándhí

Sám pravnuk se na celou situaci kolem limitované edice per dívá s nadhledem a nepovažuje to jako zneužití odkazu svého předka, naopak si myslí, že celá tato akce pobavila. Sám říká „To není značka zbraní či alkoholu. Je to pero, které je s Gandhím spojováno. Pero bylo jeho největší nástroj.“

Jak je možné zhlédnout pero je opravdu krásné a kampaň opravdu kultivovaná. Dle mého názoru Montblanc neudělal žádnou chybu ve výběru osobnosti. Naopak upozornil opět na učení a existenci odkazu Gándhího a to by Indii mělo těšit. Možná kdyby Gándhí byl tváří obyčejných tužek,také by také by se to v Indii nelíbilo.

 

Lucie Schwarz

https://www.designportal.cz/produktovy_design/montblanc-gandhi-pero.html

27.10.09