Rozhovory

Interview: Zdeněk Krejčí

WertInterview: Zdeněk Krejčí

Zdeňka Krejčího na internetu spíše potkáte pod nickem Wert. Pracuje jako freelance designer, i když právě toto označení zrovna v lásce nemá. Stojí za projektem Defect a v poslední době vytvořil například stránky reklamní agentury Kaspen.

Jak se máš takhle uprostřed prázdnin? Koná se u tebe nějaká okurková či dovolenková sezóna anebo na Tebe nemají roční období vliv?

Dovolenková a okurková, ale nestežuji si, člověk si alespoň odpočine, mám tak alespoň čas na svoje projekty a svoje klienty. Taky sem si konečne po letech dopřál dovolenou nejen v hluchém povánočním období ale i v létě. Nyní se připravujou stránky na novou sezónu. Abych byl konkretní tak: FROPLE SNOWBOARDS, KONA. Sem tam nějaká reklama do časopisu a sbírám síly na smršť na konci Srpna. Taky na Defectu konečně pracujeme.

Už pár let pracuješ jako freelance. Co předcházelo tomuto rozhodnutí a jaké to je být accountem, grafikem i účetním v jedné osobě? Čím jsi prošel, než jsi zakotvil jako freelance?

Pro mě má slovo freelance už skoro peiorativní rozměr, ale asi to nejlépe vystihuje. Jako freelance jsem fungoval už na střední z časových důvodů, takže po práci v agentuře to byla jasná volba. Každý, kdo by chtěl dělat freelance, by si měl projít prací v grafickém studiu, nebo velké reklamce. (uplně nejlépe někde v zahraničí). Člověk pak získá povědomí o ověřených metodách a standardech spojených s realizováním zakázky a komunikací s klientem. Pro některé freelancery je složité získat stálý přísun práce, mám spíš opačný problém. A tak už většinou nedělám to, co pro mě není zajímavé.

Přesto, že jsi freelance, asi nemůžeš všechno stíhat sám. Máš nějaký svůj oblíbený tým lidí, se kterými rád spolupracuješ?

Samozřejmě, časem jsem si vytvořil tým lidí se kterými spolupracuji. Stabilně spolupracuji s 2-6ti lidmi. Člověk nemůže rozumět uplně všemu, ale měl by vědět v čem práce spolupracovníků, dodavatelů nebo zaměstnanců spočívá, a měl by si jí zkusit, aby si jí mohl vážit. Docela sleduji dění, a podle toho oslovuji lidi na konkrétní projekty.

Bohužel je jen málo lidí, kteří „umí“ a podávají stabilní výkon a ještě k tomu dodrží to, na čem se domluví. To vidím jako hlavní problém podnikání v čechách. Teď mluvím jak o designerech, tak o přístupu některých klientů a jejich platební morálce.

Jak jsi na tom s přísunem zakázek a práce? Máš nějakou agenturu, která tě zásobuje anebo se snažíš spíše o přímý kontakt s klientem?

Jsem zásoben občasnou prací na větších projektech pro WUNDERMAN, spolupracuji s Martinem Kermesem pro KASPEN. Pak mám své klienty, řadu let udržuji kontakt s firmou N-Distribution, což zahrnuje práci pro značky: N1 SHOP, FOX, KONA, NOKIAN. Ještě spolupracuji s FROPLE SNOWBOARDS, kterým jsem letos organizoval soutěž designů pro nastávající sezónu. Bohužel, podle mého názoru nebyly realizovány některé velmi kvalitní návrhy.

Jinak každá práce jak pro agenturu, tak přímo pro klienta, má svoje pro a proti. Ale nejvíc si vážím dlouhodobé spolupráce s přímo s klientem, který si cení mojí práce, známe se, a vidím že reklama funguje, rostou prodeje a povědomí o značce a všechno šlape tak jak má.

V Tvém portfoliu je vidět, že se věnuješ celému spektru činností týkajících se designu. Od webových stránek, přint, animace, corporate design až třeba po potisk na snowboard. Která oblast designu, možná i z těch, které jsem nejmenoval, je ti nejbližší?

Tak na to je složitá odpověď. Baví mě taková práce která je pro mě výzvou. Asi mě baví od všeho něco, škoda že je web tak nevděčné médium. Výrobou nějakých složitých stránek stráví člověk třeba dva měsíce času, řídí programátory, a ve výsledku to nemá odpovídající efekt. Občas je to na dlouhé lokte, což je dost únavné.

Je nějaký typ zakázky, který by jsi odmítnul?

Nudnou, od začátku odsouzenou k fiasku a špatně placenou, hehe. Ne, dělám si legraci. Odmítnul bych klienta, pokud bych viděl že si necení mojí práce a mého přístupu. Špatně placená práce může být zajímavá, pokud dostaneš volnou ruku a tak se můžeš pořádně vyřádit. Teď me konkrétně nenapadá nic na čem bych se vyložene nechtěl podílet. Být freelance taky znamená být „Kurva pro všechny“. heheh

Kde bereš inspiraci pro svoji tvorbu? Co Tě nakopává a čím se naopak odreagováváš?

Nejlepší je brát inspiraci z věcí přímo nesouvisejících s designem, ze života a z věcí kolem nás. Když už, se na něco o designu podívám na papíře, tak jsou to spíš knížky o tom jak a proč něco funguje, než abych se koukal na nějaké „hezké obrázky“. Odreagovávám se nejlépe nějakou tělesnou aktivitou.

Co nebo kdo Tě napadá, když slyšíš slova „český design“? Jak je na tom český design v porovnání s evropou a zbytkem světa? Snese srovnání?

Myslím, že český top design srovnání snese, ale neudává směr. Bohužel přijde mi, že je český design hodně samoúčelný a občas nefunkční, stojí tak nějak na vratkých nohách. Nedostává se do života obyčejných lidí. Úroveň „normálních“ orientačních značení, cedulí nad obchodem, tiskovin, logotypů, úpravy časopisů a čehokoliv co člověk vidí na ulici je katastrofání. Obávám se že jsme snad nejhůře vypadající země ve střední evropě očima typografa, nebo grafického designera.

Co si myslíš nutnosti vzdělání v oblasti designu? Myslíš, že lidé vycházejicí ze škol mají větší šanci se uplatnit anebo jsou naopak odtrženi od reality a tou pravou školou je až praxe?

Vzdělání je velmi důležité, a součástí vzdělání má být praxe. Uplatnění vždy záleží na konkrétním člověku a jeho schopnostech a ambicích. Obecně si nejsem jist použitelností našeho sytému vzdělávání.

Jaké tři věci tě v oblasti designu v poslední době zaujaly?

V poslední době boužel nic z čeho bych byl vysloveně unešený.

Mohl by jsi jmenovat tři jména z oblasti českého designu o kterých si myslíš, že jsou špička? Může se jednat jak o jednotlivce, tak firmy.

Side 2 – za grafická studia (snad se neurazí)
DGÚ – webdesign
KASPEN -jako agentura

Jaký máš názor na soutěže jako Louskáček, Zlatý štoček, Zlatá pecka či iReklama? Kterých svých ocěněních si nejvíce vážíš?

Podle mě je to takové poplácávání po zádech, bez efektu, onanie zaměstnanců reklamních agentur. Ale samozřejme je příjemné získat nějaké ocenění. Občas ale získávají ceny věci primárně určené k výhře v soutěži. Spíše mě zajímá to, co opravdu funguje a posouvání něčeho co klient ještě „unese“.

Získal jsem Český direkt za hru pro NA DOMA (Vánoce), druhé místo za banner pro MICROSOFT (Osahej si jí) a první místo AKA Awards za iLayer pro VOLVO (Nejhezčí ze třídy) – vše prihlášené v rámci interaktivního oddělení WUNDERMANu.

Co si myslíš o oborových organizacích jako je Art Directors Club nebo Typo Design Club?

Proč ne, je dobré mít srovnání s lidmi, nebo známými, co dělají podobné věci.

Jaké jsou Tvoje tři nejoblíbenější internetové stránky?

www.google.com
www.idnes.cz
www.nyx.cz

Můžeš říct pár slov o projektu Defect? Jak vzniknul, čemu se věnuje a jak si stojí?

Tuším že Defect vznikl na počátku roku 2002, jen jako takový můj osobní projekt. Poté se přidali další „mladí designéři“. Původně měl Defect sloužit jako základna pro každého, kdo je schopen udělat design na tričko. Postupem času jsme však zjistili že úroveň návrhů nedosahuje toho co jsme očekávali. Nyní je zřejmé, že je nutné oslovovat designery přímo, se znalostí jejich předchozích prací. I když samozřejmě se nebráním novým tvářím.

Teď byl Defect více jak rok opuštěn kvůli nedostatku času, momentálně se intenzivně pracuje na nových stránkách a nových designech. Nyní to bude spíše obchod s designovými a snad netuctovými triky. Doufám že se tedy v druhé polovině roku 2006 konečně vrátíme s Defectem v plné síle a trošku to rozjedeme.

Nedávno jsi dokončil stránky Kaspenu. Můžeš o jejich vzniku říct pár slov?

KASPEN má už ve svém hlavním sloganu že válčí nebo bojuje o pozornost. S Martinem Kermesem jsme tedy zvolili že půjdeme tak trošku válečnou stezkou i na celé stránky.

Vizuálně temná prezentace by měla navodit dojem opravdového těžkého boje s občasným zlehčením vtipem, který často není patrný na letmé prohlédnutí.

Za zmínku stojí kvalitní portfolio KASPENu a televizní reklamy. Pobavilo mě, když si lidé mysleli že mají rozbitý monitor, díky umělým ruchům, které čas od času jakoby zdeformují obraz.

Kterého projektu, díla či momentu ve své dosavadní kariéře si nejvíce vážíš?

Vždy když je práce hotová je to úleva. Zatím se nezastavuju a neohlížím se, na to jsem toho udělal ještě málo.

Ale je pravda že mě kdysi docela potěšilo, když moje staré stránky někdo RIPnul tzn. Bez svolení okopíroval a napodobil. A ve finále je použil jako osobní stránky na kterých se chlubil webdesignerským umem. Podle ripů se prý pozná kvalita.

Také si vážím toho, že jedno z mých trik bylo už na dvou výstavách ukradeno, ačkoliv bylo za sklem a všechny ostatní exponáty zůstaly smutně nedotčeny.

Na čem právě pracuješ a jaké jsou Tvoje poslední novinky?

Předně jsem velmi sporadicky nahodil svoji stránku. Začátkem srpna jsem se podílel na tendrech pro velké klienty, a teď se naplno věnuji Defectu, který by měl co nejdříve odstartovat. A nabrat nějaké nové designy.

Jaké jsou Tvoje plány pro nejbližší hodiny a dny?

Jdu se psem, a víkend strávím podroušený na hudebním festivalu a létáním na kole.

Je něco co by jsi chtěl dodat na závěr?

Hlavně aby se všichni lidi měli rádi a na Zemi zavládl světový mír!

Odkazy:

 

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/rozhovory/rozhovor-zdenek-krejci-wert.html

24.08.06