Články

Hodinky Junghans – design, který přetrval

Již více než 150 let trvá v německém pohoří Schwarzwald věhlasná hodinářská tradice značky Junghans. Historie značky, kterou založil v roce 1861 Erhard Junghans, je lemována nejen hodinářskou precizností, inovacemi a vynálezy, ale také ikonickým designem, který přetrvává v takřka neměnné podobě desítky let až dodnes.

Německá značka Junghans je důkazem toho, že ve světě kvalitních časomír nestačí dotáhnout k dokonalosti pouze technickou stránku, ale je potřeba se zaměřit i na stránku estetickou.

Na přelomu let 1956/1957 využili němečtí hodináři poprvé služeb slavného švýcarského designéra a návrháře Maxe Billa. Max byl původně vyučen stříbrníkem. Stal se absolventem věhlasné umělecké školy Bauhaus, kde studoval např. pod vedením Paula Kleeho nebo Wassilije Kandinského a další uměleckou školu založil. Kromě návrhů hodinových a hodinkových číselníků jsou známy především jeho plastiky v dokonalém technickém provedení, komponované do veřejných prostranství (Nekonečné schodiště) a za zmínku jistě stojí také tzv. „ulmská stolička“, která se vyrábí dodnes, stejně jako hodiny a hodinky podle Maxova návrhu.

Design hodinkové kolekce Max Bill je v plném souladu s myšlením umělecké školy Bauhaus, vyznačuje se tedy minimalistickým pojetím a snaží se obnovit těsný vztah umění k řemeslu. Firma Junghans byla jedním z Maxových hlavních klientů. Prvním výsledkem úspěšné spolupráce byly nástěnné kuchyňské hodiny s minutkou, vyvedené v originálním čistém designu, který nijak nenarušují ani decentní zaoblené číslice ve speciálně vytvořeném fontu. Tyto hodiny jsou dnes vyhledávaným sběratelským kouskem. Následovaly nástěnné hodiny, kde byl minimalistický styl doveden k dokonalosti nahrazením číslic jednoduchými indexy. Oba tyto skvosty lze nalézt v kolekci Museum of Modern Art v New Yorku. Nástěnné hodiny Junghans jsou v téměř nezměněné podobě k dostání dodnes. Nejvýraznější změna proběhla uvnitř, je totiž na rozdíl od originálu použit bateriový, případně rádiem řízený strojek. Billův rukopis se nakonec logicky dostal i na náramkové hodinky, kde přetrvává v podstatě v původní podobě na číselnících populární řady Max Bill dodnes.

Vůbec nejvíce se první verzi zřejmě blíží varianta Handaufzug, která odkazuje na šedesátá léta nejen menší velikostí pouzdra, která byla v té době pro pánské hodinky běžná, ale i mechanickým strojkem s pouze ručním nátahem, jehož čistotu podtrhuje i absence ukazatele data. V současné nabídce pak kromě originálu věrných vzhledů najdete také drobné i větší odklony od původního stoprocentně minimalistického designu. Jedná se například o modely s datumovkou, jako je Junghans Max Bill Automatic 027/4700.00, nebo o řadu Chronoscope s komplikací stopek, které jsou kompletně nové. Nechybí samozřejmě ani modely s bateriovým strojkem. Odkaz na nadčasovou práci Maxe Billa je však nadále nepřehlédnutelný. Zvláštní kapitolou je pak zcela nová řada Max Bill Mega, která obsahuje manufakturní, rádiem řízený strojek. Výrobce rozhodně nelže, když říká, že se jedná o nejelegantnější rádiem řízené hodinky na světě.

Důležitost díla Maxe Billa pro manufakturu ze Schrambergu dokazují limitované edice, kterými značka spojení s designerem oslavuje. V současnosti jsou v kolekci dva takové modely. Oba se mohou pyšnit vyobrazením Billovy grafiky na dýnku, v čele se setem automatických hodinek a stolních hodin. Grafika na dýnku pochází z roku 1972 a nese název Sicherheit. Dalším důkazem výjimečnosti a kvality řady Max Bill je ocenění Red Dot za výjimečný design, udělené v roce 2018. Zástupci této řady tak získali místo v muzeu Red Dot, největším muzeu současného designu na světě.

Junghans však netěží pouze z minulosti. Důkazem budiž řady Form a Performance, které nabízí originální moderní vzhled a jasně naznačují, že schwarzwaldský výrobce časomír rozhodně nespí na vavřínech.

Autor: Jiří Bareš
Zdroj a foto: helveti.cz, Junghans.de, MoMA.org