Rozhovory

Globální design útočí

Rodolfo BigliéGlobální design útočí

Existuje něco jako český design? Projeví se národnost designéra v jeho výsledku? Pohled zvenčí od argentinského webdesignéra Rodolfa Biglié, který naskočil do rozjetého vlaku s názvem Advertures Expres. Argentinský „všeuměl“ se už designem živil všude možně. Mimo rodné Argentiny si vyzkoušel žít ve Švédsku, Španělsku a teď i v Česku.

            Rodolfo Biglié

Jak se argentinský designér octne v Praze?

Myslím, že to souvisí s mým neustálým stěhováním, učením se novým věcem v designu, kreativě i životě. Česko mi zkřížilo cestu a otevřelo mi dveře.

Proč sis vybral zrovna Advertures?
Docela náhodou. Rozhodl jsem se najít novou práci a kamarád mi řekl o Advertures. Přišel jsem na pohovor a viděl, jak firma funguje. Měl jsem dojem, že tam po mě budou chtít nápady. Že mě ta práce bude rozvíjet a tedy i bavit. A pak jsem taky viděl, že mají zajímavé projekty a velké portfolio klientů. To se mi líbilo. Pokud by někoho lákalo vyzkoušet to v našem týmu, je možnost. Dobrého designéra hledáme…

Rodolfo Biglié

Jde v designu poznat český rukopis? Existuje vůbec něco jako česká designérská škola?
Mohu říct, že nevidím žádný rozdíl v kvalitě práce… Možná přece. V zemích jako Španělsko si firmy a klienti více uvědomují že design je nezbytností a dobrým nástrojem k dosažení specifických cílů. Ale v Česku se tento trend začíná také prosazovat.

Je jiné dělat grafiku v ČR a Argentině, Švédsku, Španělsku, kde jsi všude působil?
Ten kreativní proces je vždy stejný, ale výsledek je ovlivněný hodnotami a faktory, které utvářejí identitu každé země a její společnost. Designér může být sebekreativnější, když ale klient požaduje všeobecně panující trend, nikam se nepohne. Ať pracuje v jakékoli zemi.

Rodolfo Biglié

Platí třeba, že argentinský nebo španělský design je temperamentnější a barevnější, stejně tak jsou, podle mne, její obyvatelé? A třeba český je více umírněnější?
Trendy a styly jsou stále více globálnější. Viděl jsem skutečně barevnou práci dělanou moskevským designérem a naopak úžasně výrazově minimalistický design vytvořený kamarádem v Argentině. Takže asi neplatí.

Rodolfo Biglié
 
Kde se ti pracovalo nejlépe?
Mohu upřímně říci, že je to Česká republika. Design je zde na vzestupu. Je ale potřeba pracovat v takovém prostředí, které vaši kreativitu rozvíjí. Myslím, že tady se cítím dobře. Mám tu před sebou spoustu nových výzev a velký prostor pro zlepšování.

Rodolfo Biglié
 
Jaký design se ti osobně líbí?
Mám rád každý styl, který přesně vystihuje a ukazuje jaké bylo zadání, požadavky a současně odhaluje výtvarné cítění designéra. Všechny styly mají vlastní vnitřní sílu, krásu a význam.

Je design umění?
Vůbec ne. Důvody a jejich následky jsou od sebe příliš vzdáleny. Design má funkce, limity, konkrétní cíle a silnou vůli komunikovat konkrétní poslání pomocí srozumitelného kódu. U umění to je jinak. Umění je povětšinu času vztaženo k hlubokým osobním potřebám, které umělci dávají potřebné prostředky k vyjádření jeho pocitů nebo myšlenek jedinečnou cestou, jež je vyznačena jeho vlastním kódem a jazykem.

Rodolfo Biglié

Na kterou svojí práci jsi nejvíc hrdý?
Takto nad svojí prací nepřemýšlím. Každý dokončený projekt ve mně vzbuzuje známky hrdosti. Některé více, některé méně.

Jasně, to chápu. Přesto opravdu není nic, co by si mohl jmenovat? Přece si tě ve firmě Advertures museli vybrat na základě tvých nejlepších výtvorů. Tak které jsi přinesl?
V minulosti jsem udělal hodně stránek. Portály, komunity i mikrostránky. Ukazoval jsem vlastní práce, ilustrace, které jsem dělal v Barceloně nebo grafiky pro textilní design. Všechno se dá nalézt na mé stránce www.nenaoh.com, to je vlastně celé moje portfolio.

Rodolfo Biglié

Na čem právě pracuješ?
Většinu času designuji a ilustruji. Mám totiž v rukou důležité projekty, které vypadají velmi zajímavě. Je to pro mne důležitý signál a cítím to jako výzvu.

Jednou z dalších věcí, která mě teď dost zaměstnává je to, že sháníme nové grafiky. Máme před sebou koncepty skvělých projektů, které chystáme pro klienty jako Vodafone, Nokia, Nike či ČSA a k tomu potřebujeme kvalitní grafiky, kteří se nebojí vystoupit z řady a dělat skvelý design na světové úrovni. Pokud někdo z vás cítí, že by na takovou práci měl chuť, ať mi pošle mail s ukázkami svých prací na hr@advertures.cz.

Rodolfo Biglié

Design portal

https://www.designportal.cz/rozhovory/rodolfo-biglie-rozhovor.html

19.06.08