Rozhovory

Skákala: Chci si udržet vztah spíše s klientem než s designem

Pod nickem Skákala působí designér Petr Skala. Nedá se úplně snadno zaškatulkovat. V jeho portfoliu najdete digitál, video či tiskové věci. Sám sebe označuje jako UX designéra se schopností navržené řešení proměnit v realitu bez ohledu na to, co je navržené řešení. Působil v několika studiích a než se v létě ocitl na volné noze, byl spolumajitelem studia NMDS. Za pár dnů bude mít přednášku na WebExpo na téma animace.

Chci si udržet vztah spíše s klientem než s designem.

Začneme od konce, jak se ti daří na volné noze po odchodu z NMDS?

Je mi skvěle.

Jak teď s časovým odstupem hodnotíš období, kdy jsi byl spolumajitelem firmy?

Jako skvělou zkušenost plnou chyb, ze kterých budu ještě dlouho čerpat mnohá ponaučení.

Za pár dnů tě čeká přednáška na WebExpo. Komu je určena a na co bys čtenáře pozval?

Bude to pohled na čtyři (de facto) motion projekty v kontextu HTML prostředí. Je to motion design v prostředí, které je stejné nebo velmi podobné tomu, v jakém se pohybují vývojáři. A od Superkodérů dostanou diváci malý dárek.

Zdržíš se pak?

Zůstanu celou sobotu na vše v Cinema Hall a i kdyby čert na koze jezdil půjdu na LET’S ANIMATE THE WEB WITHOUT THE HEADACHE! od Samuela Snopka. A pokud budu mít pak ještě sílu, zkusím večírek :)

Vraťme se k tvým začátkům, školám, první práci…

Vystudoval jsem grafický design na Fakultě výtvarných umění na VUT v Brně se stáží v anglickém Brandfordu. Moje úplně první zaměstnání bylo v jedné již dávno zaniklé Ostravsko-Brněnské agentuře. To mi bylo 23 let. Pak jsem střídal volnou nohu se zaměstníním – nejdéle (necelé 2 roky) jsem byl v Holandském studio Fabrique.

Jaká oblast designu je ti nejbližší?

Můj „core business“ je identifikovat problém nebo příležitost a navrhnout komplexní řešení po funkční i estetické stránce. V praxi to vypadá tak, že se věnuji různým platformám od „analogu“ přes „digital“ po „motion“… weby, vizuální identity, aplikace, animace, plakáty, tiskoviny… někdy art director, jindy režisér full CGI spotů, občas „jen“ kreativec externího týmu.

Představil bys nám některé z projektů, na kterých jsi pracoval?

Fortuna

Výbava sportovních přenosů 1. fotbalové ligy.

Plakáty

Motion design

Jaké vybavení používáš k práci?

Víceméně pouze Mac. PC jen když se dělají šablony pro Office. Software od Adobe plus nějaký další jako Sketch, MindMeister a tak. Písma většinou z Typekitu a z Google, někdy nějaký pro klienty koupím od Typetogether, protože mi jsou hodně sympatičtí. A na komunikaci a agendu kolem projektů Slack, mail, Costlocker.

Kde aktuálně sedíš a ukážeš nám svůj pracovní stůl?

Sídlím na Františka Křížka 1, hodně jsem najímanej do stávajících týmu, takže pak trávím čas u klientů a nezřídka pracuji po kavárnách. Vlastně dělám všude, kde se mi chce a kde to je vhodný.

Když jsme se potkali, říkal jsi, že reálně pracovat můžeš tak 5 hodin denně. Jak si organizuješ den?

Ono se mi to za ten rok změnilo a pořád se to vyvíjí (hlavně kvůli rodině). Napřed to bylo 12–13 hodin denně práce. Pak 10. Teď to je kolem jedenácti… Už nejede o dva pětihodinový sprinty ale jedu každej projekt v co nejdelším intervalu (5–10 dnů) a pak odevzdávám iteraci s tím, že se potom věnuju jinýmu projektu, takže získávám odstup.

Vzděláváš se nějak? Případně co čteš za oborová média?

Nijak zásadně se oborovým médiím nevěnuji. Naopak mi přijde, že se cíleně věnuji všemu ostatnímu. Chci si udržet vztah spíše s klientem, než s designem. Ale třeba teď se učím dva nový programy, tak mi drž palce.

Kdo je tvým vzorem, případně koho práce sleduješ?

Nějaký zásadní vzory nemám, nikdy jsem neměl. Spíš mám velký respekt k práci mnoha lidí a studií a z toho plyne asi to, že tak po očku neustále jejich práci v průběhu času sleduju a zůstávám jí obklopenej. Vlastně to mám jako s hudbou – když se mě zeptáš, co poslouchám, řeknu Spotify… většinu těch autorů nebo interpretů neznám.

No a když mám pak něco dělat, jdu se k nim inspirovat. Vlastně, když na něčem dělám, říkám si, jak by to udělal ten nebo ten. Třeba když dělám nějakou analogovou sazbu, říkám si, jak by to udělal Martin Pecina (podle mě je, co se knih a analogové typografie týká, nejdál). Když začínám corporate, první, kam jdu na pajtl, je Pentagram, u českých pak Side2 nebo Colmo. Když mám udělat motion, hned si začnu v hlavě říkat, jak to dělá Oficina a pak sjíždím Ashe Thorpa, až skončím u Millu… u webů sleduju CSS Design Awards… a takhle to je se vším. Je to možná trapný, ale to mi stačí.

Kde o tobě nebo tvojí práci najdeme další info?

Na www.skakala.cz.

Díky za rozhovor

Zdroj a foto: skakala.cz