Recenze knihy Jazyk grafického designu

Jazyk grafickeho designuRecenze knihy Jazyk grafického designu

Knihu Jazyk grafického designu jsem původně recenzovat nechtěl, jen jsem v redakční diskusi teatrálně ohrnoval nos. Čekal jsem další předraženou bichli, ze které akorát zjistím, že ve světě se „překvapivě“ dělají vizuálně zajímavé materiály upřednostňující formu před funkcí a obsahem. Šéfredaktor Design portálu Martin Kalda odvětil, ať tedy knihu klidně strhám, což byla hozená rukavice, kterou už jsem nemohl odmítnout. Zpětně jsem za to rád, protože jde o titul, který u nás dlouho chyběl a já bych mu v knihkupectví pravděpodobně nevěnoval pozornost.

-

Čekejte spíš učebnici než sbírku hezkých obrázků

Autorem knihy je Richard Poulin – zakladatel Poulin + Morris Inc. a přednášející profesor hned na několika předních amerických uměleckých univerzitách. Místo toho, aby vydal další působivou sbírku ukázek cizích prací bez kontextu nebo nestravitelné spisy teorie, zúročil zkušenosti ze své dlouholeté kariéry a vytvořil unikátní učebnici. Čtete správně – učebnici, která vám pomůže, jak název napovídá, porozumět jazyku grafického designu.

Richard rozdělil výklad do šestadvaceti kapitol, v nichž postupně rozebírá ty nejzákladnější vizuální stavební prvky a postupně je skládá do ucelené mozaiky. První kapitola se nezabývá ničím „jednodušším“ než samotným bodem. Následuje výklad o elementárních pojmech, jako jsou linie, plocha, velikost, objem, barvy… přes abstraktní témata, jako je rovnováha, napětí nebo výraz… až po praktické znalosti o proporcích, typografii a mřížce. Na první pohled mohou tyto pojmy znít naprosto samozřejmě až primitivně, ale zkuste je a jejich vlastnosti definovat nahlas.

Výklad každé z kapitol se neskládá jen ze základní suché definice. Zabývá se především pochopením principů, které ihned názorně předvede na relevantních ukázkách z praxe. Zaujme-li vás některé z témat, můžete pokračovat studiem medailonku umělce, jehož jméno je s pojmem nebo postupem spojené.

Tahle knížka by vám v knihovně neměla chybět

Jedinou slabinou, kterou bych vytknul, je místy až hyperkorektní překlad, který ne zcela odpovídá běžně používaným termínům a frázím. Přesto by kniha neměla chybět na stole nejen začínajících grafiků, které seznámí se základy jejich oboru v ucelené formě, ocení ji ale i zkušení profesionálové, jimž může pomoci najít v každodenní rutině nové úhly pohledu a způsoby přemýšlení.

Užitečná by mohla být určitě i pro zadavatele nebo zkrátka jen fanoušky grafického designu, kterým vypiluje slovní zásobu, a budeme tak schopni mnohem srozumitelněji diskutovat o výstupech naší práce.

Další ukázky z knihy

-

-