Články

Vítejte v prezentačním pekle. Chcete zpáteční jízdenku?

Prezentace nejsou zrovna proslulé vytříbenou a vkusnou grafikou. Dokáže i průměrný uživatel vytvořit slajdy, ze kterých se profesionálům z oboru grafiky nezatočí hlava? Dávno jsou pryč doby, kdy jste výrobu svých slajdů museli zadat profíkovi. Tehdy se psala 70. léta, slajdům říkalo diapozitivy a PowerPoint neexistoval. Vznikl teprve v 80. letech. V 90. letech zažily prezentace nebývalý rozmach – stejně jako fialová saka a bílé ponožky. Těžko říct, co z toho bylo horší. Začátek tisíciletí namíchal toxický koktejl klipartů, animací a písma Comic Sans. Nejen grafičtí puristé začali říkat zabito PowerPointem neboli „Dead by PowerPoint“.

Vzpomínáte na prezentační perverznosti z přelomu tisíciletí? Zbavujeme se jich jen velmi pozvolna. Takhle si prezentace představovala americká vláda ještě před pěti lety. Zdroj: The Washington Post

Odpusťte si klišé z fotobank

Kliparty před pár lety zrušil sám Microsoft, ale brzy je nahradila prvoplánová klišé z fotobank. Jak už před mnoha lety napsala guru prezentací Nancy Duarte: „Pokud cítíte nutkání použít obrázek dvou podaných rukou před zeměkoulí, odložte pero, odstupte od stolu a zvažte dovolenou nebo aromaterapii.“ A handshakem to nekončí. 3D postavičky, 3D šipky, pečlivě naaranžované týmy modelů předstírajících diskusi manažerů. To všechno dnes najdete v nabídce fotobank.

Jak píšu v knize Odprezentuj: První nápad na ilustraci napište na papírek, zmuchlejte ho a přijďte s druhým či třetím. Ten první totiž měly už tisíce lidí před vámi.

Nebojte se hledat neotřelé obrázky na volných fotobankách jako unsplash.com nebo použít vlastní fotky. Nebudou možná dokonalé, za to ale autentické.

První vizuální klišé, které na vás vypadne z fotobanky rozhodně zavrhněte.

Obrázek vyhledaný na základě asociace zafunguje lépe.

Zajímavější vizuál z něj vykouzlíte třeba pomocí techniky dvojité expozice.

S fonty zacházejte střídmě

Comic Sans už dnes najdete spíš na jídelních lístcích restaurací, kam dřív jezdil Zdeněk Pohlreich. Uživatelé tápou v situaci, kdy se pustí na tenký led kombinování písem. Skvělý typograf Martin Pecina říká: „Práci si ušetří ten, kdo písma nekombinuje vůbec.“ Současně ale kombinování více písem nevylučuje.

Prezentacím lépe svědčí bezpatková písma, což je historicky dáno rozlišením projekční techniky, která se neuměla dobře vyrovnat s titěrnými serify. S nástupem Full HD a 4K projekce se ale nemusíte patkových písem obávat. Kombinace patkového nadpisu a bezpatkového písma pro ostatní text vaši prezentaci oživí. Komu nechybí špetka typografického citu, může vyzkoušet i odvážnější kombinace.

Před úpravou:

Po úpravě:

Když zkombinujete fonty promyšleně jako na ukázce, výsledek bude vypadat atraktivně. Můžete ale rovněž ztroskotat a vznikne vám typografický eintopf-

Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Nemusíte se držet jen systémových fontů

Rozsypané texty vinou chybějících fontů připravily horké chvilky spoustě prezentujících. Od powerpointového pravěku se proto traduje pravidlo, že nejlepší je využívat výhradně systémové fonty, které jsou nainstalované na každém počítači. Arial, Tahoma, Verdana či Times New Roman jsou sázkou na jistotu. Bohužel dost nevděčnou sázkou. Všechny zmíněné fonty jsou okoukané až hanba. Naštěstí existují dvě východiska. Můžete začít objevovat další systémové fonty ve Windows – třeba Corbel či Segoe UI, ale nejen ty.

Druhým východiskem je embedování fontů. PowerPoint nabízí možnost vložení fontů přímo do souboru s prezentací. Tato funkce má své mouchy, ale v kombinaci s Google fonty funguje výtečně.

Umíte správně napsat datum?

Volbou písma potíže uživatelů s typografií nekončí. Viděl jsem už desetitisíce slajdů a neuniklo mi, že většina tvůrců prezentací svádí nerovný boj s psaním pomlček a spojovníků, datumů, procent nebo citací. Tak schválně, který ze zápisů data je správně?

Správně je druhá i třetí varianta. Pokud vás zajímá proč, nalistujte stranu 116 v knize Odprezentuj.

Troufnete si na procenta?

Co by si prezentující ve firmách počali bez procent! Netušili by, jak moc jejich firmy rostou, o kolik klesají náklady a jaký tržní podíl drží jejich produkty. I psaní procentních údajů je však zapeklitější, než si někteří připouštějí.

Pokud například chcete vyjádřit 14 procent, píše se mezi číslovkou a znakem procenta mezera (14 %). Zápis bez mezery má význam čtrnáctiprocentní nebo zkráceně 14procentní. Varianty 14-ti procentní nebo 14ti-procentní jsou obě chybné. V angličtině i němčině je nutné respektovat odlišné zvyklosti. Znak procent se neodděluje mezerou: 14% = 14 percent = 14 Prozent.

Rozlišujete pomlčku a spojovník?

Pokud absolutně netušíte, o čem je řeč, vítejte mezi 9 z 10 prezentujících, kteří jsou na tom podobně.
To, co se na monitoru objeví po stisknutí klávesy vlevo od shiftu, je spojovník. Znalci si nyní prosím zacpou uši: Vypadá to jako velmi krátká pomlčka. Spojovník se správně používá při dělení slov na konci řádků, při psaní složených výrazů (technicko-ekonomický), složených jmen (Charlotta Garrigue-Masaryková), v přejatých slovech (play-off) a několika dalších specifických situacích.

V drtivé většině případů v prezentacích ovšem použijete pomlčku a ve většině případů ji oddělíte z obou stran mezerou. Výjimkou z toho pravidla jsou zápisy ve významu od–do (2006–2009) nebo versus (Sparta–Slavia). Nebyla by to ale čeština, kdyby i tato výjimka neměla svou výjimku. Pokud na jedné straně pomlčky stojí víceslovný výraz, odděluje se i v těchto případech pomlčka mezerou (29. 6. – 3. 7. či Sparta – Viktoria Plzeň).

Nepodceňujte kvalitní šablonu

Volba správných písem, promyšlená barevná paleta i použitelná rozložení slajdů – to všechno tvoří základní kameny dobrého designu. A s tím vším by vám měla pomoct šablona prezentace. Podmiňovací způsob jsem nepoužil náhodou. Šablona by vám pomoct měla, většina šablon ale uživatelům spíš překáží. Denně narážíme na šablony s logy na každém slajdu a přebytečnými ornamenty. Uživatel je i se svým obsahem zatlačen do kouta.

Správná šablona má být takřka neviditelná. Vše podstatné je schováno v „zákulisí“: Barevná paleta obsahuje dostatek harmonických odstínů, které vám pomohou při vytváření grafů. Vnitřní slajdy nabízejí dostatek prostoru pro obsah. A logo patří pouze na titulní, závěrečný a předělový slajd, kde může naplno vyniknout váš firemní styl.

Těchto dvanáct rozložení slajdů by nemělo chybět v žádné dobré prezentační šabloně.

S šablonou prezentace ve velkých firmách pracují stovky lidí a dohromady přípravou prezentací stráví desetitisíce hodin. Šablona jim může práci usnadnit, nebo pěkně znepříjemnit.

Před úpravou :

 

Po úpravě:

 

Odstíny téže barvy sice přesně odpovídají design manuálu dané firmy, ale v grafech s takovou paletou příliš nepochodíte. Jak to nakonec dopadne? Uživatelé budou naštvaní, že musí každý graf přebarvovat ručně, zvolí si vlastní barevné odstíny – a to teprve uvidíte ten ohňostroj barev. Znám lepší řešení: Nabídněte uživatelům rovnou v šabloně použitelnou barevnou paletu.

Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

A to je jen jeden z důvodů, proč by se tvorbou šablony prezentace měl zabývat profesionál, který rozumí jak jazyku grafického designu, tak i PowerPointu. S funkční šablonou dokáže i průměrný uživatel vytvářet slajdy, které neurazí cítění profesionálů na poli grafického designu.

Nejen o vizualizaci slajdů, ale o také o dalších záludnostech, na které narazíte při přípravě prezentace, si můžete přečíst v knize Odprezentuj.

Foto a zdroj: Marek Hrkal