Recenze knihy Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?

Jak dostatRecenze knihy Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?

Asi si dovedu představit nutkání, které Tomáše Kostkana dovedlo k napsání teto knihy, a myslím, že každý, kdo někdy seděl u desáté korektury grafického návrhu, měl chuť něco podobného sepsat a klientovi to vtlouct do hlavy (pochopitelně nenásilnou formou). Ačkoli jako grafik nepatřím do skupiny lidí, jimž je tato kniha primárně určena, o knihu jsem stál, a pokud dovolíte, rád vám sdělím svůj názor na ni. Pokud už jste knihu četli, neváhejte se zapojit i do diskuze pod článkem.

-

Kniha je rozdělena do čtyř základních částí:

Jak najít studio vhodné přesně pro vás?
Jak si z vybraných firem zvolit tu nejlepší?
Jak nejlépe spolupracovat se svým studiem?
Jak být spokojený s cenami?

Každá z těchto částí se dělí ještě do několika kapitol, jejichž přesným výčtem vás nebudu zatěžovat. Ostatně naleznete jej na stránkách knihy. Každé kapitole je věnována jedna či dvě strany textu a to nikterak nahuštěného. Autor nezabíhá do podrobností, spíše uvádí praktické rady jak by v ideálním a férovém světě měla vypadat komunikace mezi klientem a studiem. Sympatická je i forma „nezávislého rádce“, kterou je kniha psána. Nečekejte nářky studia ani sebestředného klienta.

Přestože knihu lze přečíst rychle, mám pocit, že cílem autorů není jedno přečtení a odložení do firemní knihovničky. Publikace by měla být markeťákovi po ruce, stejně jako má grafik po ruce typografický manuál. Zvláště cenná kapitola je věnovaná výběrovým řízením alias „chrtím dostihům“. To by se mělo stát povinným čtením pro všechny, kdo mají chuť nějaké to výběrko uspořádat.

-

Užitečná kapitola je věnovaná „úrovni hledaných služeb“ a narovinu bez okolků rozdělení studií do třech kategorií, ke kterým sice lze mít pár výhrad, ale v podstatě to sedí. Zjednodušeně řečeno, pokud si vyberete levného détépáka, neplačte pak, že vám nevymyslel zastřešující koncept celé kampaně na uvedení nového produktu. Naopak vysázení letáku u kreativního shopu asi nebude nejlevnější záležitost.

Pokud bych měl najít něco, co mi v knize chybí, pak je to „pátá část“ – zmínka o budování nějaké dlouhodobější spolupráce mezi klientem a studiem. Je to fáze, kdy přichází na řadu vyhodocení spolupráce a naplnění cílů, způsoby předávání zpětné vazby, vzájemná edukace mezi klientem a studiem, workshopy, brainstormingy atd. V praxi se setkávám s velkým úsilím o získání klienta nového a malou snahou o udržení klienta stávajícího.

-

Po technické stránce je kniha zpracována čistě a zároveň účelně. Místem se v knize nešetřilo a to je dobře. Publikace působí velmi přehledně. Mně jako grafikovi se kniha četla jako sen. Skoro bych měl chuť po každém klientovi vyžadovat certifikát o přečtení této knihy předtím, než započne naše spolupráce. Asi by se tím pár koleček korektur ušetřilo :).

-Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?

Několik dobře míněných rad pro malé a střední zadavatele kounikačních a grafických studií

Autor: Tomáš Kostkan, Jitka Slavíčková, Jindra Vejvodová