David Černý – Fifty Licks

Jan H. Vitvar

Začnu otázkou. Dá se napsat recenze na novou knihu o Davidovi Černém a nepoužít ani jeden vulgarismus? Jedním slovem nedá. Ale můžete si být jisti, že jde o šťavnaté počtení s bohatou fotodokumentací realizovaných i nerealizovaných projektů člověka, který ve svých padesáti zdaleka neřekl poslední slovo. Myšleno sprosté slovo.

„Umění má bejt prdel,“ David Černý.

Padesát olíznutí

Z přebalu knihy nakladatelství Paseka se na vás dívá anfas Davidovy střapaté hlavy vytvořené z polymerní pryskyřice, který si sám pro tento účel vytvořil. Ve struktuře rozeznáte kosti, ozubená kola a různé součástky, které kdy použil nebo možná ještě použije.

Čtvercový formát knihy ozvláštněný oranžovými neonovými detaily se dobře vejde do ruky. Autor Jan H. Vitvar nenapsal knihu chronologicky, ale rozdělil ji do jednotlivých velmi čtivých kapitol podle řady klíčových témat, kterými se David Černý zabýval a zabývá, např.: agrese, smrt, sex, hlavy, řezy, auta, nohy, skládačky, letadla, přítomnost, bolševici, pomníky, skandály, nerealizované, divadlo, televize, design, galerie, vize aj.

Už při čtení předmluvy, kterou pojal jako kamarádskou službu Vladimír 518, pochopíte, že osobnost Davida Černého je tak výjimečná a mnohovrstevnatá, že jeho mediální obraz vůbec neodpovídá realitě. I když dokáže naštvat a zhnusit neskutečné množství lidí, možná stejné množství dokáže nadchnout svými neotřelými nápady a přilákat sponzory, kteří rádi zaplatí nákladné realizace.

Cherchez la femme

Začtete se a zvědavě budete hltat překvapivé detaily o tom, jak to bylo s natíráním tanku na růžovo v roce 1991, nebo jak to bylo v roce 2009 s Entropou, kontroverzní desetitunovou slepovačkou. Dozvíte se, jak student Černý udělal-neudělal zkoušku v ateliéru Bořka Šípka, jak se sešel a rozešel s Andrejem Babišem, Milanem Knížákem, jak potkal Václava Havla, co ho spojuje s Tomášem Pospiszylem, Davidem Kollerem, Karlem Schwarzenbergem nebo Medou Mládkovou a mnoho dalších informací, které v učebnicích dějepisu o naší nedávné historii zcela jistě nenajdete.

Začalo to Quo vadis

Už jeho první socha „Kam kráčíš?“, trabant s nohama, jej proslavila. Batolata lezoucí po Žižkovské televizní věži se dávno stala jedním ze symbolů Prahy. Ocelové horizontálně nebo vertikálně rozřezané hlavy patří i ve světě k tomu nej. Klikující autobus London Booster pobavil v roce 2012 celý olympijský Londýn. Svatým Václavem na zdechlém koni reagoval kousavě na neutěšenou situaci v zemi a každým dalším počinem vzbuzuje vlnu emocí. Co přijde příště?

„Své věci stejně nepodepisuju a je mi jedno, jestli si lidi myslej, že to udělal někdo jinej,“ David Černý.

Plusy knihy

Autorovi se určitě skvěle povedlo představit sochaře Davida Černého v různých rolích. Jako rockera, člověka, který se otevřeně vyjadřuje k současné politice, člověka plného energie, chuti na sex, tvořivého, drzého a jen tak se nevzdávajícího a na druhé straně jako člověka, který nesnáší média, vypíná telefon a mizí z dohledu. A co je podstatnější, dozvíte se podrobnosti a pozadí vzniku jeho děl. Mimochodem není lehké psát o někom, kdo ještě žije a nemá problém vás kdykoliv poslat někam…

Mínusy

V knize chybí seznam, datace a podrobnější popis fotodokumentace. Ne vždy je na první pohled zřejmé, co k čemu patří. Mnoho fotografií také volá po větším velkorysejším formátu. Snad příště?

„Ten barák je můj čas, mý prachy, má energie, můj život.“

K velkým projektům žijícím vlastním životem patří od roku 2011 smíchovská MeetFactory, mezinárodní centrum současného umění, kde se se zakladatelem Davidem Černým můžete potkat. Na fasádě bývalého industriálu visí na obrovských hácích jeho „Maso“, dva rudé laminátové Fordy Scorpio, uvnitř budovy jsou galerie, divadlo a hudební klub.

Výstava v NG 2018

A pokud jste nikdy nebyli na jeho výstavě, můžete se těšit na chystaný retrospektivní pohled, dozajista netradiční, do Národní galerie v roce 2018. Jediný český výtvarník, který má pilotní zkoušky a na výstavy létá letadlem, možná přiletí i tentokrát.

David Černý – Fifty Licks

Autor: Jan H. Vitvar
Formát: 184 x 184 mm