Článek

Recenze knihy 1000 CZECH LOGO 1989–2008

1000 CZECH LOGO 1989?2008Recenze knihy 1000 CZECH LOGO 1989–2008

Kniha 1000 CZECH LOGO 1989–2008, pod kterou je podepsán Rostislav Vaňek a Pavel Hrach si klade za cíl mapovat stav české grafické tvorby za uplynulé dvě dekády a hned na úvod je třeba říct, že tento cíl se autorům podařil splnit na výbornou. Kniha je, až na několik úvodních stran, kompletně černobílá a kromě úvodníku a krátkých popisků u log zde nenajdete žádné texty, jen loga a o nich to nakonec celé je.

Co je branding

Hned na úvod je potřeba říci, že černobílý tisk překvapivě nevadí. Dokonce jakoby se zdálo, že černobílé provedení loga spojuje a činí tak obsah mnohem kompaktnější, než by tomu bylo v případě barevného provedení. Navíc, jak už bylo řečeno, prvních několik stran barevných je, takže některá loga najdete v knize ve dvou verzích – barevné a černobílé.

Co je branding

Co bylo, alespoň pro mě, překvapením, je poměrně velká skupina nerealizovaných log, kterou v knize najdete. Ačkoli se v mnoha případech jedná o špičkové práce – například poměrně dobře „mediálně známé“ logo Českého Telecomu od Najbrtů, nemohu se zbavit dojmu, že do knihy, která si klade za cíl mapovat uplynulých dvacet obsah zastrčený v šuplících grafiků prostě nepatří. Ale je to samozřejmě o úhlu pohledu, pokud jde o čistě grafické hledisko, pak zařazení nerealizovaných log knize prospělo.

Co se týče samotného obsahu, pak autoři odvedli vynikající práci. Sice se budete na některých stránkách možná divit, jaká to loga se do knihy dostala, ale pravdou je, že výběr zase tak úzký není a ve velké většině případů se jedná o loga, která by v takovéto publikaci neměla chybět.

Co je branding

Druhá pravda je, že zvláště při procházení prvních stránek (doba po listopadová) je třeba mít na paměti také kontext doby, ve které loga vznikala. Nicméně celkově působí výběr velmi vyrovnaně a ačkoli podle slov autorů, některá loga, která zde měla být uvedena chybí, osobně jsem nepostrádal žádné.

Loga, kterých v knize najdete jak už název hlásá rovných 1000, jsou řazena dle jediného kritéria a tím je doba vzniku. Jako jedno z prvních log v knize vás tak přivítá rozesmátá tvář z loga Občanského fóra z podzimu 1989. A naopak na konci narazíte na loga měst Trutnov, Olomouc či Dobříš.

Zajímavý pohled skýtá i rejstřík, ve kterém jsou u autorů uvedena čísla stran, kde se nacházejí jejich loga. U těch s více příspěvky jde pak snadno vystopovat jejich nejvíce plodné období :)

Na škodu by jistě nebyl i rejstřík, kde by byla uvedena loga v abecedním pořadí. Pro další rešerše, ke kterým tato kniha bude jistě také sloužit by se jednalo o vhodnou pomůcku.

Co je branding

U některých log zamrzí, že nejsou uvedeny aplikace a či další návrhy. V této souvislosti mě asi nejvíce napadá logo České televize, které je v knize uvedeno správně jako nerealizované, ale kompletní vizuální styl čtyř kanálů České televize, založený na hlavním logu již přes rok poměrně úspěšně funguje.

Knihu mapující uplynulé dvě dekády na poli tvorby logotypů je třeba ocenit jako vynikající počin. A ačkoli by se mohlo zdát, že chybějící barvy, varianty, popisy a velké množství log je knize na škodu, je třeba pamatovat na knihu CI.CZ z poměrně nedávné doby, která pracuje s podobným tématem, ovšem s mnohem menší šířkou záběru. A právě s vědomím existence knihy CI.CZ ještě více vyniká unikátnost knihy CZECH LOGO, kterou stojí za to mít v knihovně a to i když se tvorbě log věnujete třeba jen okrajově.

-1000 CZECH LOGO 1989–2008

Autor: Rostislav Vaněk, Pavel Hrach
Nakladatelství: Pavel Hrach – hra
Počet stran: 192, barevná příloha 8 stran
Formát: 225 × 270 mm
Náklad: limitovaný náklad 400 ks
Cena: 720 Kč

Knihu zakoupíte pouze v Uměleckoprůmyslovém muzeu (17. listopadu 2, Praha 1) a v knihkupectví Fišer (Kaprova 10, Praha 1) za prodejní cenu 720 Kč.

Nebo přímo ve studiu u nakladatele – Pavel Hrach, Pujmanové 1219/ 8, Praha 4 | Po – Pá | od 15 00 do 18 00 hodin nebo objednávejte na info@hrach.cz, tel. 777 165 281 na dobírku (+ poštovné a balné).

Při zakoupení nebo objednání přímo u nakladatele do 22. 12. 2009 výrazná sleva 650 Kč

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/recenze-kniha-1000-czech-logo.html

22.12.09