Rozhovory

Alena Nováková: Není malých projektů, jen malých designérů

Alena je marketér i designér s 10 letou praxí, která odstartovala v reklamní agentuře Ogilvy – konkrétně v oddělení Corporate Identity Design vkročila do světa českého marketingu. Vedla projekty pro Nadaci Charty 77, Českou pojišťovnu, PPF i Air Bank a spolupracovala s předními grafickými studii jako jsou Studio Najbrt, Dynamo Design, Side2 aj.

Není malých projektů, jen malých designérů.

Její vášní a životním smyslem po celou dobu zůstává grafický design a branding, proto založila projekt Design 22, ve kterém vnáší marketingový pohled do klasického grafického designu. Mezi klienty projektu patří investiční skupiny, developeři, digitální agentury, IT firmy, restauratéři a vrcholoví sportovci. Svým strategickým pohledem na grafický design konkuruje běžnému přístupu klasických “reklamek”.

Co si mám představit pod slovy „strategický pohled na grafický design“?

Snažím se svým klientům vždy předávat nový rozměr jejich “věci”, rozšiřovat jejich perspektivu vnímání. Někdo má dobré “oko”, ale potřebuje nasměrovat v tom, co je a není praktické, možné a nemožné. Někdo je zase praktik a plánovač, nechce vybočovat. Těm zase ukazuji, kam až je možné obyčejné věci dotáhnout a že každá, byť prostá marketingová aktivita, může mít velký dopad. Aneb… není malých projektů, jen malých designérů. Strategický rozměr v grafickém designu znamená, že nedělám design pro svoji vlastní seberealizaci. Ale proto, aby fungoval pro moje klienty a aby pomáhal růstu jejich byznysu.

Proč jsi odešla na volnou nohu? Prostředí velké reklamky nebo studia není místo, kde bys tento přístup k zakázce mohla mít?

Nepřipadám si na volné noze, naopak. Stojím oběma nohama pevně na zemi. Díky 10 letům v marketingu – nejdříve v reklamní agentuře Ogilvy, pak v marketingu ŠKODA AUTO, UniCredit Bank a PPF – si vážím záběru, který jsem díky těmto firmám získala. To všechno mi pomohlo se svojí vlastní cestou propracovat postupně k tomu, co dělám. Pomáhám klientům lépe vést jejich byznys právě proto, že vím, jaké je to na druhé straně. Čemu člověk v korporaci nebo agentuře musí čelit. Kde to má snadné a kde lehké. Většinou jsme s klienty rychle na stejné vlně, protože jim umím snáze naslouchat.

Na čem aktuálně pracuješ?

Pomáhám dvěma velkým firmám s jejich marketingem a designem. Jedna z nich je velmi úspěšný český start-up, který se nyní dostal do fáze regulérní firmy a aktuálně potřebuje z cca 15ti lidí vyrůst na 100. Zde je nutný strategický posun positioningu značky, brandingu, který vyústí i v propracovanější marketingovou komunikaci. Druhá firma je naopak na trhu více než 15 let, etablovaná ve svém oboru – nyní rozjíždí své vlastní technologické produkty, které potřebují vlastní brand design a marketing – postavit vše na zelené louce. Obrovsky zajímavé projekty, které jsem musela vměstnat do mojí běžné agendy. Některé menší zakázky musely jít stranou.

Kromě designu i fotíš. Dokonce fotky prodáváš. Jak jsi se k tomu dostala?

To je snadné. Vím, že pokud chci nabízet komplexní služby, nemůžu se orientovat jen na jednu disciplínu. Vedle focení, které už nějakou dobu běží, se zlepšuji v AfterEffects, protože video content a animace jsou prostě dnes potřeba. Poptávají ho nejen digi agentury, ale i firmy samotné, anebo ve 3D, protože modelování vám vždy pomůže odprezentovat danou věc lépe a efektivně.

S focením to bylo podobné. Primárně to byl relax. Moje první mašinka byl poloprofesionál Nikon D53 – APSC se zoom objektivem, ale pak jsem přikoupila 50 na portréty a 1,8 HD na krajiny, pak stativ, pak blesk, pak nějaké scénografické pomůcky a už to jelo. Za to všechno může láska k architektuře. Ráda fotím mosty a stavby, později i komerční portréty a produktové foto.

Vypíchneš ze svého portfolia 3 věci, na které jsi hrdá?

Codeo

Mladá IT firma, která potřebovala nakopnout a moci se lépe prodat u svých klientů. Super lidé otevření ke všemu. Myslím, že přátelský, hravý, likvidní vizuální styl se povedl.

Lesopark Čeperka

Developerský projekt narychlo – vše se událo během dvou měsíců. Za tu dobu bylo hotové logo, vytištěné tiskoviny a hotové webovky a opravdu jsme začínali od nuly! Nebyl ani název :-)

Marco Maio Architect

Srdcovka. Branding pro portugalského architekta působícího v Praze. V jeho realizacích se často promítá vzdušnost, světlo, prostor, symetrie a zaměření se na detail. Světlo a symetrii detailu se nám podařilo promítnout i do minimalisticky pojaté vizuální identity.

Jaké vybavení používáš k práci?

MacBook Pro – potřebuju být mobilní a je skvělé udělat pár návrhů po kavárnách, nebo v parku, anebo přímo v office u klienta. V ateliéru na Vinohradech pak “valím“ s monitorem Eizo. Co se týká focení, tak NIKON, ale nic proti Canonu :-) Tužka a papír jsou nejlepší pomůcky a zdroj nejlepších nápadů. Na videa pro klienty teď nově s Dronem DJI Spark :-)

Jak vypadá tvůj pracovní stůl?

Ráda cestuješ, bereš to jako odreagování anebo na cestách i pracuješ?

V září 2018 jsem byla 3 týdny v Indonésii a každý druhý večer, jsem cca 2 hodiny kreslila pro klienty, ale nedělala bych to, kdybych sama nechtěla. Neříkám tomu workoholismus, spíše zdravé zapálení. I tak to byl relax. Cestování po světě je rozhodně inspirace. Jinak žijí lidé v Asii, jinak v Kanadě a jinak v Africe, mají i jiné chápání symbolů, barev a tvarů, jinak vypadají domy a hotely. Je dobré tohle navnímat, pokud chcete do designu vnést mezinárodní rozměr, anebo zkrátka odrazit jedinečný příběh značky.

Máš nějaký způsob, jak si organizuješ den?

Spíše jak organizuji týden. Dříve to bylo Po – business, admin, PR; Út, St, Čt – dopoledne kreslení pro klienty a odpoledne meetingy; Pá – učit se nové věci, sběr inspirace pro tvorbu. Jsem v kontaktu s agenturami v NYC a Sydney, hodně mi to pomáhá chápat mezinárodní trendy a mít rozhled.

Tento systém pro mě skvěle funguje a chvilku mi trvalo se k němu dostat. Teď už jsem zase trochu dál, protože hodně sedím přímo u klientů = systém je rozbořen :-), ale pracuji na tom znovu se vrátit do zajetých kolejí :-)

Jaké jsou tvoje silné stránky?

  • přesah do marketingu – je to díky mému backgroundu a praxi, stále z toho čerpám a firmy velmi oceňují 2 v 1 za 1 cenu :-)
  • network – znám spoustu lidí a firem. Když sedíme s novým klientem, VŽDY zjistíme, že známe společné lidi
  • racionálno – jsem praktik a nemám “tvůrčí komplex” – tzn. je nutné řešit s klientem opravdu to, co potřebuje

Kde o tobě a tvojí práci najdeme další info?

Můj webBehanceInstagramPinterestLinkedIn

Děkuji za rozhovor

Zdroj a foto: design-22.com