Grafický design

Erika Vrdoljaková

V grafice mám ráda minimalismus, ale také dost často používám kubistické tvary. Miluji skutečnost, že čára může být více než pouhá čára.  Dvakrát zalomená čára nejenže znamená něco jiného, ale pokud chci, může vyvolat úzkost. Možná se proto v malbě koncentruji na abstraktní expresionismus, kde je krása tvorby naplněná pouze a teprve, pokud ji pozorovatel najde ve vlastním světě.

Grafiku dělám převážně pro komerční účely, a tam nenacházím moc pochopení pro umělecké úlety. Působím v pražském studiu likelike.cz, které jsme založili společně s manželem, kde se starám o vizuální styly klientů. Nejraději vytvářím loga, branding. Baví mě dostávat se do pozice klienta a klientova klienta, hledat, vysvětlovat a obhajovat rozdíly, které plynou z toho, co chce klient a co si myslím, že chce klientův klient.

Je to zajímavá hra, která mě baví, protože nenavrhuji sebeúčelně ale tak, aby to mělo co možná největší přínos pro klienta. Za největší úspěch zatím považuji výhru v mezinárodní soutěži návrhu loga pro dílčí projekt UNHCR / OSN. Krásný pocit ve mně také vyvolala výhra nad pařížským studiem v soutěži na návrh katalogu pro docela velkou společnost v Paříži …

Za největší úspěch v umělecké kariéře považuji uskutečnění první samostatné výstavy obrazů na jaře 2017. A také spolupráci s českým výrobcem sukní Akari, který do toho nejde po špičkách jako angličané z Patternbank, ale rovnou používají moje expresionistické malby jako vzor na látku.

Najdete mně


Lamax

Úkolem bylo vytvořit moderní, sebevědomou značku pro výrobce elektroniky. Klient se zaměřoval pouze na akční kamery a kamery do auta, ale logo muselo respektovat  plán rozšíření  sortimentu na další elektroniku a expanzi do dalších zemí v Evropě.  Logo proto muselo být na první pohled lehce zařaditelné do oboru, muselo vypadat seriózně, dostupně a hravě, vzhledem k cílové skupině hlavního produktu, tj. akčních kamer.

Pro klienta jsem navrhla design a produktová loga jednotlivých kamer, označení na kamerách, krabice pro kamery, katalogy, nálepky včetně sloganů, bannery pro internetovou reklamu, vlajky, stany na výstavy… Lamax je dnes úspěšnou značkou nejen na českém trhu, mám radost jak značka roste, je to jeden z klientů, který vám umožňuje společný růst.


Europrint

Společnost Europrint je moderní společností, což jejich původní logo nevystihovalo. Zadání bylo vytvořit nové logo s pozitivním “vibe”. Klient chtěl použít modrou barvu, naznačit tématiku tisku a případně do loga zabudovat iniciály “EP”.  Piktogram tvoří kolečka, která zobrazují role papíru, prvek charakteristický pro výrobní proces, vzhledem k tomu, že společnost používá především rotační tisk. Kolečka také symbolizují písmenka EP, což je zkratka názvu společnosti.

Pro klienta jsem pak vytvořila CI, logomanuál, webové stránky a firemní profil.


Patterny

Vzory jsou srdcová záležitost. Žijeme v době, kdy je vše povoleno a mám ověřeno, že moje nejbláznivější nápady mívají  největší úspěch. Vetšinu vzorů prodávám přes londýnskou banku patternů, která se chlubí, že jejími zákazníky jsou The Gap, Adidas, Hugo Boss, Uniqlo, Nike, M&S a Levi’s. Potěší, když se vám ozvou z Ameriky, že si pořídili váš pattern a chtějí vás zařadit do svých designérů. Já pak chodím po obchodech a koukám do výloh, jestli neuvidím svůj pattern, bohužel, zatím se mi to nepovedlo.

Moje tvorba vzorů inspirovala majitele českého řetězce kaváren ke změně a osvěžení vizuálního projevu a obrátil se na mě. Ještě k tomu se mu líbí kubismus a nebylo co řešit, vznikl kubistický vzor, který používají v interiérech, na kelímcích, menu kartách.

Zdroj a foto: Erika Vrdoljaková