Konec PDF manuálů v Čechách

Branding DirectorKonec PDF manuálů v Čechách

Počátkem června se na webu objevila aplikace Branding Director, která českým designérům umožňuje snadno a rychle vytvářet online manuály korporátní identity pro své klienty. Aplikaci vytvořila agentura Touch Branding, která se sama specializuje na tvorbu korporátních stylů a manuálů. Protože mně samotnému přijde tato aplikace jako pozoruhodný a užitečný nástroj, rozhodl jsem se pro krátkou prezentaci tohoto nástroje na Design portálu. Na otázky o Branding Directoru bude odpovídat Martin Marušinec, „duchovní otec“ projektu.

Můžete nám Branding Director v principu představit?

Jedná se o nástroj pro designéry, který umožňuje pohodlně a taky dost rychle vytvořit manuál korporátní identity on-line, a to bez sebemenší znalosti HTML. Díky aplikaci můžou designéři svému klientovi doručit manuál, který má vlastní www adresu, například designportal.branding.cz

Proč je dobré mít manuál on-line?

Úplně každý dnes dodává manuál jako PDF dokument a samotná data logotypů či šablon jsou přiložena bokem na CD-ROMu. Zpravidla jen v několika málo kopiích, takže přístup k nim má ve finále vlastně docela malý okruh lidí, což pak přináší v běžném pracovním provozu řadu komplikací. Branding Director zpřístupňuje totéž on-line, takže všechny potřebné prvky identity jsou k dispozici 24 hodin odkudkoliv. Nedochází ani ke zmatkům s již neaktuálními verzemi loga, protože na webu je snadné je stále aktualizovat a nabízet pouze tu ve správném formátu i barevnosti. Další výhodou oproti PDF je možnost manuál flexibilně rozšiřovat podle potřeby.

-
armadaspasy.branding.cz – manuál k logotypu Armáda spásy

Jak se on-line manuál pomocí Branding Directoru tvoří?

Šlo nám od začátku o to, aby to bylo co nejjednodušší a tvorba manuálu v něm netrvala zbytečně dlouho. K založení účtu stačí jenom funkční e-mailová adresa, hned potom lze už tvořit on-line manuál. Tento proces je intuitivní a obsahuje i nápovědu. Nejdříve se volí rozsah manuálu jednoduchým výběrem z nabídky možností. Pak se manuál plní obsahem, nahrajou se všechna loga a informace o firemním písmu, barvách, případně další specifikace. Pak už stačí jen nastavit míru zabezpečení a zvolit jaké části manuálu budou volně přístupné nebo pod heslem a můžete publikovat.

Jak dlouho to celé trvá?

Tvorba jednoduchého logo manuálu netrvá déle než půl hodiny. Rozsáhlejší manuály, které obsahují definice minimální velikosti či ochranné zóny, příklady použití loga nebo jeho nepovolené úpravy, trvá samozřejmě o něco déle. Celý proces výrazně urychluje fakt, že Branding Director obsahuje předpřipravenou strukturu i všechny potřebné texty. Na designéra zbývá opravdu jen příprava dat, které lze nahrávat ve všech běžných formátech.

-
krusta.branding.cz – manuál korporátní identity pekárny Krusta

Jak vlastně Branding Director vznikal?

Branding Director funguje už od roku 2007, ale používali jsme ho jen pro naše vlastní klienty. Koncem minulého roku jsme se rozhodli, že Branding Director přeprogramujeme a zpřístupníme všem designérům. Tuto verzi jsme spustili začátkem léta a právě pracujeme na jejím vylepšení, které plánujeme představit na podzim.

-
konektor.branding.cz – Logomanuál reklamní agentury Konektor

Jaké byly reakce po spuštění aplikace?

Předčily naše očekávání. Projekt neměl žádnou propagaci, ale manuál si v několika prvních dnech založilo skoro sto designérů z Česka. Dostali jsme řadu povzbudivých e-mailů. Zjistili jsme, že tvorba on-line manuálů je v našem oboru živé téma a že o podobných systémech přemýšleli i jiní. Lidi obecně nejvíc překvapuje fakt, že aplikace je zadarmo – a zbytečně nad tím pak přemýšlí.

Jak jste na to reagovali?

Začali jsme vysvětlovat, že na podzim hodláme spustit k základní verzi (která zůstane samozřejmě zdarma) ještě další s pokročilejší funkcionalitou, která bude za poplatek. Také přemýšlíme o spuštění globální verze Branding Directoru, čímž se potenciálně rozšiřuje skupina uživatelů.

-
absjets.branding.cz – Manuál korporátní identity společnosti ABS Jets

Víte, kdo Branding Director používá?

Celé spektrum designérů – od zkušených odborníků na korporátní styl po grafiky, kteří s tvorbou manuálů teprve začínají. Několik jednoduchých manuálů si zjevně udělali i samotní klienti. Jsou v podstatě dvě základní skupiny uživatelů. První z nich používá Branding Director na management všech verzí loga na jednom místě jako například worlds2011.branding.cz, čímž správně využili jeden z klíčových přínosů celé aplikace. Druhá skupina publikuje rozsáhlejší manuály obsahující i definice barev, písma, atd. Příkladem jsou například finsen.branding.cz, comm4u.branding.cz nebo rears.branding.cz

-
ub.branding.cz – Manuál korporátní identity Lázeňského resortu Údolí Bratrouchov

…a závěrem: Co tím sledujete? Má to nějakou vizi?

Ano. Naším dlouhodobým cílem je propagovat on-line manuály jako nástupce za manuály připravované jako PDF dokumenty. Chceme, aby tato inovace byla snadno dostupná všem, kteří o ni mají zájem. Věříme, že Branding Director „demokratizuje“ tvorbu manuálů korporátní identity, protože umožňuje generovat velmi kvalitní manuál i designérům, kteří s tím zatím nemají velké zkušenosti. Doufáme, že to v konečném důsledku přispěje i ke zvýšení standardu korporátní identity u nás.

Díky za rozhovor a Branding Directoru přeji hodně uživatelů!

Zdroj a foto:
Touch Branding

 

Design portal

https://www.designportal.cz/zajimavosti-odkazy/branding-director-konec-pdf.html

29.08.11