Hodnocení

Jak hodnotí logo Ústeckého kraje odborná veřejnost? Zeptali jsme se…

Ústecký kraj po dvaceti letech změnil logo. Ve veřejné soutěži zvítězilo studio Petrohrad, které představilo minimalistické logo s hravým vizuálním stylem. Na to, jak se nové logo povedlo, jsme se zeptali grafiků a studií. Ukázky i explikaci najdete v samostatném článku.

„Přinášíme pozitivní vizuální systém, který bude komunikovat jednoduchou myšlenku, že v Ústeckém kraji se i přes možné problémy prostě žije dobře.“
Studio Petrohrad

Hodnocení čtenářů:

Sending
Hodnocení čtenářů 2.91 (54 hlasů)

Hodnocení odborníků:

S nabídkou hodnocení oslovujeme zástupce studií a agentur uvedených v adresáři studií na Design portálu. Názory zobrazujeme v pořadí, v jakém dorazily do redakce.


I u nás v Kladně máme smajlíka.

Zdeněk Sládek
Studio Protein


Stokrát omílaný motiv úsměvu (např. Olomouc se svého úsměvu v roce 2015 úspěšně zbavila) nepřináší nic nového. Symbol je relativně zdařilý, ale v textu mám problém s čitelností. Vizuální identita pak neobsahuje v podstatě žádné nosné prvky vyjma trendových barev a bude tak problém ji dlouhodobě využívat. Pokud už kraje mají mít loga, mělo by je reprezentovat něco, co je skutečným symbolem či dominantou kraje a nikoliv jen líbivý obrázek. Pokud se v ústeckém kraji všichni stále smějí, pak je to samozřejmě jiná situace, ale tuším, že to tak nejspíš nebude.

Radek Holík
Rency


Smajlíky nebo emotikony se staly nedílnou součástí identit. Někde je to rozpačité nebo na sílu, jinde to funguje. Za mě to u Ústí sedlo dobře. Je v tom jakási drzost a hravost, ale zároveň přátelskost a pozitivní vibe. A ukázky, jak se to rozehraje v marketingově komunikačních výstupech, naznačují, že to půjde originálně a kontinuálně vytěžovat. Barvy jsou na mě trochu křiklavé, předpokládám ale, že šlo o to jimi upoutat pozornost. Celkově je to krok správným směrem a snad inspirace pro většinu ostatních krajských brandů, které zamrzly v devadesátkách.

Tomáš Nedvěd
Little Greta


Tohle, když vidíte, tak se prostě podvědomě musíte usmívat. A to je asi přesně to, co lidé v Ústeckém kraji potřebují. Symbol krásně funguje v kreativních aplikacích jak po stránce vizuální, tak jako základ pro copy. Tady nemá smysl hodnotit řemeslo odbornými pojmy a detailní analýzou. Prostě a jednoduše to funguje a baví. Skvělá práce!

Kamil Pavlíček
Unifer


Celkový vizuál beru jako opravdu povedený. Logo je čisté, minimalistické a hlavně funkční s vtipným nádechem. V kombinaci s krásným bezserifovým písmem působí vizuál čistě a elegantně. Hezky funguje i záměna úk za ok :)
Jenom ta modrá, která je ve cmyku netisknutelná, se bude muset tisknout přímou barvou, což může některé aplikace prodražit. A víme, jak na tom rozpočty města na vizuál jsou. Tak snad se nakonec cmykem ta modrá nebude tisknout moc často :)

Jan Beneš
Beneš & Michl


Logo Ústeckého kraje má vtip, je jednoduché a přitom na sebe poutá pozornost. Typografická hra je přesvědčivá, ale nejvíce se mi líbí, když se značka používá ve zkrácené podobě. Tam vynikne nejvíce. Písmo je velmi dobře vybrané. Celý vizuál je vtipný a působí moc dobře. Gratuluji grafickému studiu i Ústeckému kraji!

Filip Heyduk
Heyduk Musil & Strnad


There is a lot to like about the new identity for ústecký kraj with it’s clean playful typography and vibrant RGB colour palette, unfortunately it feels like it has a bit of an identity crisis.

The logo
There’s an uncomfortable fight for attention where both eyes of the smiley sit within the x-height of the logotype. The winking u’ becomes slightly lost and disrupts the reading of the full name. At a glance it can read as cstecký or simply stecký and the smiley is lost. The ‘u’ works much more elegantly in its shortened uk / ok form.

This brings me to the second issue of whether to read the smiley as ‘uk’ or ‘ok’, as a Brit this is hard to avoid seeing. One may argue that this is intentional, to be provocative, playing upon its duality but I feel it to be a little clumsy. To those who know of the region’s past ‘issues’ the wink may be perceived in a more negative manner – suggestive of being secretive or in-the-know.

Application
jsme ok / jsme ústecký kraj – it’s playful, friendly, perhaps even a little cheeky, although it does lack some authority when typeset in lowercase. The ‘smiley’ really needs to be large and dominant in each communication to be recognisable. It mainly shines within its animation and icon only presentation.
¨
Overall
Despite the initial negative critique I do feel that the new logo has a certain charm and is a positive update for the region.

Not bad, not great, just ok :wink:

Marc James Sanderson
BRAINZ DISRUPTIVE


Hodnotím pozitivně zapojení piktogramu do logotypu i vizuální identity. Dává to často skvělé možnosti při dalším rozpracování a celkové komunikaci značky. Osobně bych věnoval ještě více času právě symbolu „ú“, aby byl, jak bylo napsáno, více srozumitelný při kompletním spojení. Souhlasím, že optimismus do složitého kraje patří, a pokud ho tento design přinese, bude to skvělé. V barevných kombinacích už se upřímně ztrácím, jsou k vidění na každém rohu. Jsou to ale kombinace pro konkrétní kraj. Přeji vizuálnímu stylu ústeckého kraje co nejméně lidové tvořivosti a mnoho úspěchu do budoucna.

Jan Pilik
Autority


Opět je tu úsměv / smajlík, motiv nadužívaný a obecný, použitelný kdekoliv, tentokrát je ale „šibalský“ a nabízí typografický dvojsmysl. Navíc loga a vizuální styly krajů, podobně jako měst, jsou specifická disciplína a pokud se nechceme pouštět do debat o jejich smysluplnosti, je to skutečně velmi těžký úkol a obzvlášť na půdorysu výběrového řízení. V případě Ústeckého kraje se přes výběr tohoto obecného symbolu podařilo autorům vytvořit „dvojsmysl“ a celý ekosystém velmi dobře řemeslně zpracovat.

Pokud bych vynechal zmíněné souvislosti, měl bych určité výhrady, ale to by nebylo fér a z vlastní zkušenosti vím, jak moc je to těžké. Za mě je to tedy fajn výsledek a pozitivní přístup ústecký kraj určitě potřebuje.

Jiří Toman
Toman Design


Ukázky najdete v článku

Ústecký kraj

Zdroj a foto: studiopetrohrad.cz, kr-ustecky.cz