Hodnocení

Jak hodnotí nové logo Celní správy odborná veřejnost? Zeptali jsme se…

Studio Toman Design připravilo pro Celní správu České republiky nové logo a vizuální styl. Tvarem navazuje na štít z původního loga, ale zobrazuje ho v podobě šipek, které odkazují na hlavní náplň Celní správy a tím je plynulý tok zboží. Na to, jak se nové logo povedlo, jsme se zeptali grafiků a studií. Ukázky i explikaci najdete v samostatném článku.

„Východiskem se pro nás stalo spojení tvaru štítu se zkratou „CS“. V novém návrhu se však štít osvobozuje od historických vazeb a posouvá design k aktuální filozofii Celní správy, která se chce více přiblížit klientům – firmám.“
Toman Design

Hodnocení čtenářů:

Sending
Hodnocení čtenářů 3.48 (54 hlasů)

Hodnocení odborníků:

S nabídkou hodnocení oslovujeme zástupce studií a agentur uvedených v adresáři studií na Design portálu. Názory zobrazujeme v pořadí, v jakém dorazily.


Řekl bych, že je to povedené, čisté a navazuje to na předchozí vizuál. Takže za mě dobrá práce.

Petr Jančárek
WolfWay


Navrhovat pro instituce tohoto typu nebývá lehké, ale za mě se povedlo udělat srozumitelné a moderní logo.
Přitom tam zůstal erb, jen zjednodušením a za pomoci šipek získal lehkost a dynamiku. Rozvedení do aplikací a vizuálů se mi líbí. Nezbývá než popřát, aby CS byla stejně svěží instituce, jako je její nová vizuální identita.

Tomáš Nedvěd
Little Greta


Nové logo Celní správy má nápad a technické provedení je zcela v pořádku. Tedy až na polep vozidel, které jsou jako vytržené z jiné značky. Nechápu proč. Bohužel bezserifové písmo a celkový design připomíná spíše logo informačního portálu o dopravě než výrazné logo státní instituce. Šipky připomínají vizualizaci objížďky nebo navigace. Tento dojem ve mě vyvolává jednak použití bezserifového písma a pak celkem generický tvar štítu, který tu byl už milionkrát. Písmena CS uprostřed štítu tomu bohužel vůbec nepomáhají. Logo bych zařadil do kategorie moderních trendových bezserifových log, které ale spíše ztrácející svou identitu a autenticitu.

Z pohledu klienta bych preferoval styl odpovědný a důsledný, který by reflektoval serióznost a zodpovědnost státní instituce. Jednotná podoba státních institucí, jak ji známe třeba v Anglii, by mohla být inspirací pro vytvoření loga, které bude působit více sjednoceně a reprezentativně. Pro použití v HR kampani bude na cílovou skupinu nejspíše fungovat, ale použitým fotografiím bych přidal více emocí. Závěrem tedy logo Celní správy je povedené, technicky v pořádku, spíše bez emocí, ale svým pojetím je vhodnější pro zcela jiné použití než státní instituci.

Jan Beneš
Beneš & Michl


At first glance the simplification of the shield creates a less authoritative and rather bland corporate looking logo, BUT, upon closer inspection the updated blues and directional framing system help to give it fresh direction. In isolation the logo is fine but it’s the overall design system which elevates it to being great. Simple but effective.

Marc Sanderson
BRAINZ DISRUPTIVE


Ve srovnání s původním stavem je nové provedení loga určitě krokem vpřed. Nový symbol štítu, tvořený směrovými šipkami a zkratkou CS, je minimalistický a moderní, otázkou ale zůstává, zda je dostatečně originální a bude v identitě funkční.

Místo celého názvu úřadu (Celní správa ČR) je použita nová nezavedená zkratka CS v kombinaci s názvem Celní správa. Zavádění této zkratky vidím jako potenciálně problematické i v případě anglické verze loga (Customs Administration). Motiv Merkurovy hole ve zjednodušené stylizaci by možná jako obsah štítu fungoval lépe. Využití štítu jako rámovacího prostředku se v ukázkách mechanicky opakuje a v aplikacích, kde není využita fotografie, výsledný efekt pokulhává.

Nová identita pravděpodobně splní svůj účel, nicméně stále platí, že místo soutěží na loga jednotlivých úřadů by bylo efektivnější se zamyslet nad koncepcí vizuální identity státní správy jako jednoho komplexního systému.

Jan Šlégr
Dynamo design


Ukázky najdete v článku

Celní správa

Zdroj a foto: toman-design.com