Články

Jak hodnotí nové logo Slavie odborná veřejnost? Zeptali jsme se…

Slavia má po 26 letech nové logo a vizuální styl, jehož autorem je studio Touch Branding. Symbol červené hvězdy otočený hrotem dolů i červeno-bílá barevnost zůstávají, vizuální styl však doznal značného zjednodušení. Na to, jak se nové logo povedlo, jsme se zeptali grafiků a studií. Ukázky najdete v samostatném článku.

„Použitím tří nejsilnějších klubových symbolů inovativním způsobem jsme dali Slavii zcela nový a unikátní vzhled, aniž bychom měnili klíčové prvky značky.“
Neil Johnston, senior designér ze studia Touch

Neil Johnston a Martin Marušinec, Touch Branding

Hodnocení čtenářů:

Sending
Hodnocení čtenářů 3.61 (46 hlasů)

Hodnocení odborníků:

S nabídkou hodnocení obesíláme kreativce z adresáře studií. Názory jsou v pořadí v jakém dorazily do redakce.


Z mého pohledu je samostatná pěticípá hvězda jako logo příliš jednoduchá a lehce zaměnitelná. Zejména v evropském měřítku. Hvězda dobře funguje na dresu, ale tam se zjevuje v podstatném kontextu – půlených dresech a umístění na srdci. Samostatně mi to moc nefunguje. V kombinaci se dvěma mistrovskými hvězdičkami na mě působí až rušivé.

Tadeáš Drahorád
Go4Gold


Nejsem znalec fotbalu ani Slávie, tak mi nejsou jasné ty dvě zlaté hvězdy v logu. Hrátky s hvězdou v aplikacích vnímám trochu těžkopádně. Sešívanost by šla demonstrovat přehlednějším způsobem, mrzí mě, že ji v tom nevidím. Kontrast bílé a červené je prima, ale ten už tam byl. Nechci hejtovat, solidní práce to je. Jen na kategorii “geniálně jednoduché” je to maličko moc nepřehledné. A na kategorii “perfektně propracované” je to zas až příliš banální. O správnosti návrhu ale nakonec rozhodnou fanouškové.

Zdeněk Sládek
Studio Protein


Trend totálního zjednodušení loga přišel i do Vršovic. Na první pohled můžeme ocenit skvělou řemeslnou práci s fontem, který je moderní a přesto perfektně sedí k tradiční značce Slávie. Barevnost je jasná a je dobře, že zde designéři dodrželi tradici. Z pohledu brandingu se nabízí otázka, zda zjednodušení loga na takto základní tvar není už moc. Pro české prostředí OK, ale pro zahraničí Slavia není Mastercard, Apple ani Nike, kteří si základní tvary mohou bez dalšího vysvětlování dovolit.

Také práce s výřezem hvězdy (jde o nejsložitější ze základních geometrických tvarů) v rámci aplikací vizuální identity je od designérů odvážným krokem, který na některých aplikacích funguje dobře (oblečení, print) a jinde ne – třeba tam, kde z odseknutých hvězd vznikají spojené šipky, které v negativním poli vytvářejí rakve nebo létající draky :-) Nejslabší aplikací brandu je autobus, kvůli nesourodému umístění jednotlivých prvků.

Osobně mi nesedí spojování klíčového prvku loga (hvězdy) do vnitřku dalších hvězd (např. v interiéru nebo OOH vizuálu) a minimálně pro srovnání by měl zajímala odlehčená varianta, kde se hvězdy spojí svými vrcholy.

Celkový verdikt: Písmo je TOP a bude designérům dělat dobrou reklamu. A aplikace? Na Slavii dobré. Myslím, že fanoušci mohou být spokojení.

Kamil Pavlíček
Unifer


Osvěžující práce pro sportovní klub kvalitativně srovnatelná s Juventusem. Doufám, že si další kluby vezmou příklad o posunou vlastní prezentaci na tuto úroveň. Výrazné písmo a vizuální styl dávají Slávii náskok před soupeři a věřím že zvýší i klubové sebevědomí.

Radek Holík
Rency


Nové logo, možná spíš logotyp se prosadí jednoduchostí a srozumitelností. Vzniklé písmo bude fungovat jako značka, už teď je to vidět. Není to revoluce, ale pěkný posun. Podle mého je to dobrý krok.

Jan Herynek (Design Herynek)


Zanechalo se pouze to nejdůležitější a ostatní se vyhodilo. Této změny bych si vlastně ani nevšimnul a to i přes to, že jsem dříve se starým logem Slavie pracoval. Přesně tak by měl fungovat redesign. Člověk by si té změny moc všimnout neměl a pořád by měl automaticky identifikovat, o jakou jde značku. Za mě výborná práce. Nemám tomu co vytknout.

Petr Jančárek (WolfWay)


Výrazná změna loga je odvážná a je určitě posunem k vnímání Slávie jako silnější značky. Na reklamních předmětech skvěle funguje propojení loga a typografie. Vizuální styl je čistý a díky motion designu se s ním bude dobře pracovat především na sociálních sítích, kde zaujme. Jako autoři vizuálního stylu úřadujícího mistra z Plzně, pro kterého naproti tomu nový vizuál připravuje pro každou novou sezónu, mám pouze obavy, aby rychle nezestárl a fanouškům se brzy neokoukal. Proto bude potřeba ho rozvíjet a nepřestat s ním pracovat i v dalších letech.

Jan Beneš (Beneš & Michl)


Nové logo Slavie hodnotíme jako skvěle zpracovaný a jistě nelehký úkol. Vizuální identita ve spojení s vlastním písmem perfektně uceluje jednotný vzhled. Snad Spartě nebudou vadit ty 2 zlaté hvězdy, když ona má v logu 3.

Jan Pilik (Autority)


Nejsem fotbalový fanda, Slavii samozřejmě znám, ale moje znalosti končí u bílé a červené s hvězdou a u toho, že si řikají sešívaní. Redesign jako takový se mi líbí a dává mi to celé smysl. Jednoduchost a přímočarost mi přijde super, zjednodušení symbolu a především použití hvězdy v jednotlivých aplikacích identity vypadá moc pěkně.

Jediná věc, která je ale spíš dána mojí neznalostí je, že jsem si nikdy nevšiml, že hvězda směřuje dolů. V původním symbolu je snadné to přehlédnout, samostatně to může mít poměrně negativní asociace. Fanouškům to ale asi bude jedno, protože to tak bylo přece bylo vždy a na tom záleží především. Podle mně je to moc pěkná práce od studia Touch, ostatně jako vždy.

Jan Kolář (Molekula)


Změnu považujeme za velmi vydařenou. Provzdušnění, zjednodušení při zachování nejpodstatnějších prvků, font vycházející z úhlů hvězdy je rozpoznatelný a výrazný. Celkově ten vizuální koncept a jeho aplikace vykazují prvky silného a zapamatovatelného brandingu. Skalní fanoušci nejspíš mohou brblat, že jim někdo šahá na nedotknutelné, ale změna má dobrou startovací pozici pro systematickou komunikaci a budování značky.

Tomáš Nedvěd (Little Greta)


Nová vizuální identita Slavie je čistá a profesionální práce. Trend zjednodušování je zcela na místě. Podobně jak to před lety udělal Juventus, který ale přes celkové zjednodušení chytře zachoval typické fotbalové scudetto – malý štít. Odstranění zažitého kruhového tvaru je sice odvážné, ale logo tím přišlo o svou fotbalovost a fanouškové o svou největší hrdost a myšlenku „sešívaných“, která zůstala jen na dresech. Identita jako celek bude jistě funkční a věřím, že ji všichni fanouškové přijmou za svou.

David Hanousek (Frank Ateliér)


Redesign Slavie hodnotím pozitivně. Vizuální styl je jednoduchý, výrazný a zdařile pracuje s výřezy z hvězdy. Hvězda je častým motivem log, proto chápu, že autoři potřebovali najít něco, co tento generický prvek obzvláštní. Je otázka, zdali motiv 20 mistrovských titulů, které zde symbolizují další 2 hvězdy, byl tou nejlepší volbou. Pokud se Slávii podaří získat další tituly, což je jistě její hlavní ambicí, logo nebude nadále aktuální.

Adrian Jansa (Marathon Studio)


Tvorba nového logotypu s redesignovaným piktogramem tak vizuálně kontinuální identity jakou má sportovní klub Slavia (Slavia není jen fotbal…), byla zajisté nelehkým oříškem, nicméně výsledek je i v kontextu s navazující korporátní identitou uspokojivý. Před dalšími řádky chci upozornit, že jsem dlouholetým „slávistou“ a pohled na novou identitu reflektuje i názory dalších „skalních“ fotbalových fandů Slavie, co by hlas lidu.

„Nové“ logo je ve své minimalistické formě naprosto v pořádku a jeho doplnění dvěma zlatými hvězdami, jako symboly dvou desítek mistrovských titulů je zajímavým akcentem, který svou barevností trochu rozptýlí bichromatickou základní barevnou kombinaci. Mimochodem ty zlaté hvězdičky okolo pěticípé slávistické hvězdy se již dlouhá léta objevují na obalu klubových bonbonů, jenž se vyrábějí již od roku 1965, aniž by ony symboly na obalu této laskominy měly bližší ikonografické zdůvodnění…

Jenže ona právě ta ikonická červeno/bílá barevnost v tak typickém slávistickém vertikálním uspořádání se tak trochu z té základní formy vytratila. Vždyť slávisté jsou hrdi na to, že se jim říká sešívaní. Tato markanta v té základní formě logotypu s piktogramem není, což většina z oslovené socioskupiny fandů dosti nelibě nese.

Obrovský klad pociťuji v práci se samotným symbolem hvězdy, kdy v členění barevných ploch vytváří jakýsi vlys do sebe zapadajících hvězd, které můžeme chápat jako personifikaci ozubených kol dobře namazaného a fungujícího stroje, kterým beze sporu fotbalová Slavia je.

Trochu problematické je také vyrovnání verzálek u samotného slova „ SLAVIA“. On je to až učebnicový test v práci s verzálkami stejně jako slovo „VLTAVA“, nicméně dle mého subjektivního názoru by si to ještě chtělo pohrát s rozpalem mezi jednotlivými literami.
Velmi milé a filigránské je diagonální zkosení horizontálního tahu litery „L“, které v nápisu „SLAVIA“ působí velmi harmonicky a s literou „A“ vytváří až téměř formu typografického slitku.

Bohužel v integraci, kdy je do nápisu „SLAVIA“ včleněna hvězda (viz. triko SLAVIA 1892) se stává ono sešikmení, díky rozdílnému úhlu sklonu oproti úhlu hrotu piktogramu, lehce disharmonickým. Chápu, ale že litera „L“ je součástí celku, nicméně ve výše uvedeném případě by nebylo od věci lehce zasáhnout do kresby sklonu zakončení příčného tahu verzálky „L“.

Sumárně však lze konstatovat, že redesign logotypu a piktogramu je obrazem současné doby, kdy důstojnou formou navazuje na linii vizuální prezentace jednoho z nejstarších klubů v Čechách.

Bohumír Golda (Růžolící chrochtík)


Ukázky najdete v článku

Slavia mění po 26 letech logo a představuje novou vizuální identitu

Zdroj a foto: touchbranding.com, slavia.cz