Nové logo Besip: Jeden kompromis za druhým

BesipNové logo Besip: Jeden kompromis za druhým

Dnes mnohá internetová fóra plní vášnivá diskuze o „ohavnosti“ a „špatném“ kroku Besipu. Ten totiž představil svou novou značku nahrazující stávající. Bohužel, nebo spíš bohudík, je více lidí proti. A co je hlavní, jsou proti ne kvůli stávajícímu zpracování, ale právě kvůli zakořenění staré značky v jejich paměti z propagačních letáků, televizních spotů a diplomů ze základních škol, kde má Besip, hlavně na prvním stupni, velkou sílu. Vždyť kolik z vás dostalo na ZŠ diplom za správné znalosti bezpečného chování na komunikacích a za jízdu zručnosti na tom otřesném kole?

Počátek

Když začalo fungovat civilní sdružení Besip někdy kolem roku 1967, nehledala se tolik ani zapamatovatelná značka, jako spíše značka, která bude říkat, o čem sdružení je. Pro některé to může dnes připomínat socialismus (červené barvy), a ikdyž vznikla v počátcích tohoto režimu, neměla s tím zase až tolik společného.

Sdružení vzniklo právě v době, kdy se u nás začal rozšiřovat počet automobilů a silnic a bylo potřeba řidičům (kromě zákonů) připomínat možná rizika neuváženého jednání nebo nedodržování pravidel. Samozřejmě jaká jiná značka by byla nejvhodnější než výstražný zákaz vjezdu doplněný o dvouproudovou silnici se zákazem předjíždění – tedy nejčastější (tehdejší) prohřešky.

A jako u všeho, začínat se musí odmala. Sice řidičské oprávnění dostáváme až v plnoletosti, ale právě na kolech nebo koloběžkách nejvíce brázdí silnice děti. Děti, které nemají moc velký rozum z toho, co by se mohlo stát a že řidiči ani brzdy jejich vozů neumí zastavit ihned na pětníku (notabene tenkrát). A když si uvědomí rizika již na kole, uvědomí si i později možné následky v automobilu.

Dnes díky moderním technologiím se stalo trendem používat hodně barevná a pestrá loga (pro zvýraznění komunitní hravosti a veselosti). I Besip se chtěl zmodernizovat a zvýraznit. Prý aby ukázal, že není stagnujícím sdružením. To však nikoho ani nenapadne, když se rozhlídne kolem sebe.

Staré logo, značka

-

Stará značka i přes svůj věk byla dodnes naprosto nadčasová, přesně zvýraznila, o čem sdružení je. Její zpracování (barvy, křivky, vyobrazení) perfektně nastavené pro různorodé a možné zpracování tak, aby značka byla vždy stejná. A to ať už se jedná o zpracování z kovu pro odznáčky přes gravírování pro mince či medaile až po vytvoření pastelkou dětskou rukou v soutěži.

Také za těch 43 let je to značka pro nás naprosto čitelná. Kdyby byla i na plakátě se zmrzlinou, hned nás napadne, že je nebezpečné cucat zmrzku za jízdy. A proč? Protože víme, že tato značka zastupuje sdružení pro bezpečnost provozu na komunikacích. Stará značka Besipu by mohla klidně fungovat tak, jak je, až do doby, kdy auta nebudou brouzdat silnicemi, ale oblohou. Také za těch 43 let je česká značka Besipu celosvětově známá, a to hlavně díky svému zvýraznění a zpracování. Kolik je dnes značek, které při libovolném zpracování stále vypadají stejně? Za 43 let se prostě stal Besip pojmem, jeho značka také, a i přes novou značku bude ta stará stále něco znamenat!

Nové logo, značka

-

Zde se Besip pokusil jít jinou cestou, cestou moderní. Moderní znamená díky moderním technologiím barevné a hravé. Možná je to proto, že Besip je již státní (civilní sdružení by totiž nemělo redesign zapotřebí, a to nejen pro nesmyslné vyhození peněz, ale i proto, že civilní sdružení pro danou věc žije a peníze investuje dobře bezezbytku) a vše státní dnes znamená reorganizaci. Snad to bylo tím, že vše, co vzniklo za dob socialismu, se musí dnes zrušit pro zastaralost i připomínání tehdejší doby. Nebo mohla hrát roli nutnost modernizace, kvůli zaměření Besipu na děti a vzdělání. V posledním zmiňovaném způsobu by stačilo i jen to, kdyby značka byla pouze v purpurové barvě s bublinkama. Dětem se to bude líbit. Dospělí vedoucí děti k bezpečnosti na komunikacích však samozřejmě nepochopí, co to je.

Nové provedení loga obsahuje, stejně jako to staré, silnici, jen ne už se zákazem předjíždění. Také obsahuje kruh, nevím zda pro špatně pochopenou vyobrazenou značku, nebo novou ideu pro zachování kruhu a sloučení s novým vyobrazením. A v neposlední řadě „loukou“ – nejspíše pro barevnou souhru. Tudíž nové logo „vyobrazuje“ to, co má. Také nevěřím, že nová značka jako celek vznikla takto prvně. Vždy existuje na straně zákazníka skupina, která si k návrhům zasedne a hledá kompromis blíže ke své představě.

Nové provedení bohužel nelze použít např. pro zpracování razítka pro razítkování dětských diplomů, výroba odznáčků bude díky složitému gravírování neúměrně drahá a skládání jen ze samolepících folií se stane pěknou prekérkou. Ale jde to, když se chce …

Shrnutí

Nové logo, značka, je při větších i menších omezení stále použitelná. Sice musí Besip počítat dalších pár let, než si lidé zvyknou na nový styl, než budou vědět, koho vlastně značka připomíná a že je to jejich nová značka a ne jen nějaký doplněk na určitou akci. Také si budou muset zvyknout na vyšší výdaje pro určité zpracování, než byli zvyklí doposud, a právě omezení (spíše nemožnost zpracování) při určitých “i dobrých ideích” na propagaci. Prostě 43 let možností zpracování a možností manipulace nyní nahradí jeden kompromis za druhým.

Také sklady plné vlajek, diplomů a propagačních hraček se budou muset obměnit. Ale pokud mají vše předem spočítané a stojí jim to za to, je to bohužel jejich věc. Pokud by však novou značku stornovali a ještě dalších padesát let by používali stávající, bylo by to pro ně lepší. Nejen díky tomu, že již mají dlouholeté zkušenosti s možnostmi zpracování a manipulací pro propagaci, ale právě díky celosvětovému zapamatování v paměti těch, co měli kdy co s Besipem dočinění.

Jaká jiná značka by mohla připomínat bezpečnost než výstražný červený kruh zákazu vjezdu a dvouproudová silnice se zákazem předjíždění?

-Autor článku:
David Kotulán

I am a graphic designer and production designer, no graphics schools, universities and courses. Self-taught from scratch to here :-) “The school or teacher does not teach talent and interest”

 

Design portal

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/besip-nove-logo-nazor.html

01.02.11

O autorovi

Design Portál

Design portál je online magazín o designu a grafice. Kromě aktuálních informací a článků, zde najdete také nabídku zaměstnání. Design portál funguje od roku 2005 a pravidelně i nepravidelně sem přispívá více než dvacítka profesionálů.