Lukaš Veverka: Špatné zadání nemůže vést k dobrému výsledku

Česká televizeLukaš Veverka: Špatné zadání nemůže vést k dobrému výsledku

Nové logo České televize je prakticky od svého představení neustále probíráno nejen odbornými médii a zdá se, že potřebu vyjádřit se k němu, má téměř každý. To je v zásadě určitě dobře, jen mám pocit, že některé názory, by přece jen měly být slyšet a vidět trochu víc, než jako patnáctý příspěvek v diskuzi. O názor na nové logo České televize jsem tedy požádal Lukáše Veverku, motion designéra, který pracoval na redesignu vizuálního stylu v České televizi a který má co říct nějen k novému logu, ale i k samotnému fungování tohoto veřejnoprávního média.

-
Vývoj loga. Foto: Česká televize

Původní logo mělo už dávno zaniknout

Ještě před svým zvolením Petr Dvořák rezolutně tvrdil: „Taky si samozřejmě myslím, že logo ČT z padesátých a šedesátých let má zastaralé rysy. Existuje ale dost šikovných lidí, kteří jsou schopni udělat takový redesign, že by si toto logo zachovalo svoje hlavní parametry a vlastnosti, ale zároveň by pořád drželo hodnoty, které za sebou má. Přijde mi úplně úchylné se těchto hodnot zbavovat a přecházet na něco jiného jenom proto, že to podle některých lidí vypadá lépe.“

Zvláštní, že tenkrát ani dnes nikdo neargumentoval tím, že vizuální styl Štěpána Malovce „vypadá lépe“. Zatímco laická veřejnost a především odbory nové logo nepřijaly, mezi odbornou veřejností dodnes panuje až netypická shoda, že toto logo a na něj navazující systém označení kanálů je perfektním řešením odpovídajícím televiznímu formátu.

Osobně netuším, o jakých hodnotách, které by původní logo ČT mělo „mít za sebou“, pan Dvořák vlastně mluví. Původní logo České televize toho má za sebou opravdu hodně. Ale především se zapsalo jako logo jednoho z významných mediálních kanálů komunistické propagandy. Když v roce 1992 zanikla Československá televize, mělo s ní logicky zaniknout i její logo.

Nově vzniklá ČT podědila společně s budovami a přenosovými vozy (včetně pana Dekoje) poněkud absurdně i logo ČST. Ačkoliv šlo o zcela novou televizi. Jestli tedy jde o „hodnoty“, je pan Dvořák totálně mimo mísu. Je to přesně naopak. Česká televize se měla od hodnot, které tento pohrobek představuje, distancovat hned v roce 1992.

-
Nové logo. Foto: Česká televize

Špatné zadání a uspěchanost

Takže v první řadě mi vadí samotné zadání, které považuji za zcela chybné. Jak všichni víme, na základě špatného zadání nemůže vzniknout dobrý výsledek.

Další chybou bylo, že Dvořák z pochopitelných důvodů (tlustá čára za Janečkovou érou) na redesign velmi spěchal. Podobně jako v případě nových Událostí. Jasně, studio Najbrt si to mělo samo dobře rozmyslet, ale jak znám poměry v ČT, je dost možné, že byli celou dobu „vozeni za nos“. V ČT je také běžnou praxí, že původní zadání se často v průběhu mění a ohýbají tak zásadně, že to zabilo už nejeden ambiciózní projekt. Tato rakovina napadla v ČT každý orgán od dramaturgie přes tvorbu pořadů až po marketing. Výsledkem je nemastné neslané médium, které nemá v žádné oblasti silnou nebo výsadní pozici. ČT by si mohla a měla dovolit, podobně jako třeba britská BBC, riskovat, hledat, být v televizní tvorbě tahounem, prozkoumávat oblasti, které jsou komerčním televizím zapovězeny. Místo toho s hrdostí oslavuje dvacet let koncept průměrnosti. A tohoto konceptu se věrně drží i nové logo.

Když budu logo a z něho vycházející systém hodnotit z pozice motion designéra, tedy někoho, kdo s logem příjde „pracovně“ nejvíce do styku, jsem vysloveně zklamán. Označení kanálu je provedeno tím nejprostším způsobem. Přilepit ke korporátnímu logu číslo/název kanálu je v porovnání s generickým přístupem Štěpána Malovce slabota. Dále bych od korporátu televize očekával značku a z ní vycházející systém označení jednotlivých kanálů, které budou fungovat i samostatně bez nutnosti připojení k hlavní značce. A v ideálním případě, určité jasně identifikovatelné principy, nesoucí identitu značky, které budou fungovat v aplikacích i úplně bez log. Samozřejmě, že teď je ještě příliš brzo představené logo z tohoto pohledu hodnotit, ale zatím mi tam tyto prvky zásadně chybí.

Bohužel se obávám, že by výsledek nemusel dopadnout dobře, i kdyby logo navrhoval někdo, kdo má s navrhováním televizních vizuálů, narozdíl od studia Najbrt, aspoň nějaké zkušenosti.

Pokud jste totiž někdy připravovali pro Českou televizi znělku, pořad, selfpromo a podobně, určitě jste se setkali s absurdním zasahováním do všech dílčích kroků výroby, často i naprosto nekompetentními osobami.

Televize nefunguje jako celek. Prakticky nikdy nevíte, kdo je vaším klientem. Neexistuje zde jedna zodpovědná osoba, která by vám celou věc schvalovala. Je běžnou praxí, že se na začátku vybere, nebo dokonce ze strany televize objedná, cesta na základě určitých hodnot (např.: mladý, dynamický, expresivní, odvážný), a následně během procesu, jak vše prochází schvalováním na různých úrovních, si to televize rozmýšlí a vás nutí do kompromisů a osekávání původního konceptu, až je výsledkem něco, co je bezpohlavní, nicneříkající a především trapné.

 

Lukáš Veverka

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/ceska-televize-nazor-veverka.html

26.04.12