Článek

GRAFICKÝ DESIGN na FaVU

AGDGRAFICKÝ DESIGN na FaVU

Stále více lidí se mě ptá, jako studenta ateliéru Grafického designu na Fakultě výtvarných umění VUT v brně, co říkám na úroveň a výsledky našeho ateliéru například v porovnání s pražskou VŠUP.

Nebudu náš ateliér příliš obhajovat. Ani ho nebudu moc kritizovat. Ale podělím se s vámi o můj názor na to, jakou koncepci by ateliér grafického designu (AGD) měl mít.

AGD na FaVU vs VŠUP

Srovnávat celou katedru s jediným ateliérem je směšné. Je to jako porovnávat strom s jedinou větví.
Pražská VŠUP je fungující škola, kde se grafický design studuje v 6 ateliérech pod katedrou Grafiky. Jsou to ateliéry Ilustrace a grafika, Písmo a typografie, Grafický design a vizuální komunikace, Filmová a televizní grafika, Fotografie, Grafický design a nová média. Mimo tuto katedru je na škole ještě pět jiných kateder.

Naproti tomu, se na FaVU studuje grafický design v jediném ateliéru. Každému, kdo designu trochu rozumí, musí být jasné, že tak široká a všeobjímající disciplína jakou grafický design bezpochyby je, není možné studovat v jediném ateliéru. Alespoň ne na takové úrovni jakou si drží například pražská VŠUP.

Co je špatně?

Prvním problémem je, že se AGD snaží pojmout všechny kategorie grafického designu. Nemůže se pak kvalitou vyrovnat školám, kde se každá kategorie studuje v samostatném úzce specializovaném ateliéru. Druhý problém je fakt, že ateliér spadá pod fakultu, kde se drtivá většina ateliérů věnuje volnému umění. FaVU je vlastně škola typu pražské Akademie Výtvarných Umění. Ovšem na AVU by jste pochopitelně ateliér grafického designu hledali marně. Třetí problém spočívá v koncepci ateliéru. Vedení fakulty by bylo rádo, aby ateliér produkoval profesionální typografy, grafiky, ilustrátory, vývojáře písem, webdesignéry či reklamní fotografy, ale nabídka přednášek a možnosti jednoho ateliéru nemůžou tohoto cíle nikdy dostát.

A přitom je AGD ateliérem, na který si každoročně podá přihlášku bezkonkurenčně větší počet zájemců o studium než na ostatní ateliéry na naší škole. Na konci přijímacího řízení nám zůstanou maximálně 3 až 4 studenti, každý s odlišným zaměřením a zájmem. Je velikým štěstím, když v ateliéru narazíte na někoho, kdo se pohybuje ve stejné oblasti grafického designu jako vy. A můžete mluvit o náhodě, pokuď si s ním budete rozumět natolik, abyste mohli spolu pracovat na společných projektech. A to je zásadní problém ateliéru. Nestuduji přece školu kvůli přednáškám, ale proto, že jsem obklopen lidmi, kteří se pohybují ve stejném oboru jako já, řeší podobné problémy jako já a mohu se od nich dozvědět spousty užitečných informací, nehledě na to, jak vás pobyt v takové společnosti může postrčit kupředu v tom co děláte.

Moje koncepce

Já vidím ateliér, kde se studenti zabývají uměním, ale jako výstup používají technologie a techniky běžné pro grafický design. Byl by to ateliér jako je malba nebo socha, jen s tím rozdílem, že by výstupem nebyla olejomalba nebo plastika, ale plakát, video, animace atd..
Tématem zkoušek, klauzur, by nebyl vizuální styl, logo nebo plakát s komerčním zaměřením. Studenti by řešili jiné otázky, ovšem mohli by je a byli by schopni je zpracovávat třeba formou vizuálního stylu.
Došlo by tak k propojení a zapojení ateliéru do koncepce celé fakulty, ze které dnes tak trochu vybočuje. A při troše štěstí by vznikl zajímavý a hlavně fungující ateliér, nabízející alternativu, přesah a mnohem větší volnost než zkostnatělé a specializované instituce.

Závěr

Podle mě je dobře, že AGD existuje i v současné podobě. Ale tím, že neobratně balancuje na hraně mezi světy užitého a volného umění, si škodí na obou stranách. Zatímco svět grafického designu na nás hledí poněkud pohrdavě z patra, lidé ze světa volného umění nás pro změnu nechtějí přímout mezi sebe. A ani prvním ani druhým se moc nedivím.

Lukáš Veverka

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/GRAFICKY-DESIGN_na_FaVU.html

30.07.06