Článek

Audiovizuální umělec JAF 34 představil projekt Empty — plakáty na téma koloběh života

Jak to vypadá, když grafický design potká umění, zachycuje v projektu Empty audiovizuální umělec JAF 34. Projekt představuje sérii pěti velkoformátových pláten a typografických plakátů, které zachycují vývoj života od velkého třesku až po teorii velkého smrštění. 

JAF 34 je audiovizuální umělec se základním estetickým cítěním ve futurismu, uměleckém hnutí z počátku 20. st., zasazeném do současného světa. Inspiraci čerpá z vnímání okolní reality, existencionálního vývoje, repetetivních stereotypů člověka a jeho neustálého vývoje vpřed. Tyto atributy zasazuje do abstraktních, geometrií inspirovaných, vizuálů.

„Tento projekt nemá v Česku obdoby. Jeden koncept, pět výstupů. Futuristická plátna, typografické plakáty, shoegazové songy s vizuály a live performance.“  JAF 34

Explikace

JAF 34, audiovizuální umělec

„Koloběh života má překvapivě stejná pravidla, jaká panují jak v mikrokosmu atomu, tak lidském světě a dokonce i v časoprostorovém měřítku samotného vesmíru – počátek života, jeho konec a následná repetice. A o tomto existencionálním procesu je i tento projekt.

Celý koncept, který má pět velkoformátových pláten a typografických plakátů, jsem tedy zasadil do jednoduchého konceptu. A i když se jmenuje Empty, tak na plátnech znázorňuje vývoj života od „Velkého třesku“ až po teorii „Velkého smrštění“, kdy se veškerá hmota z našeho dosud známého vesmíru zbortí zpátky v jednom jediném bodě a skončí v singularitě. Je to zajímavá teorie, kdy vlastně z ničeho vznikne vše a zase naopak. Na plátnech pak již konkrétně parafrázuji vznik času, tok světla, gravitaci, dynamiku a vývoj života anebo i černé díry.

Ve vizuálech tuto problematiku reflektuje černo-bílá barevná kombinace. Nicméně u pláten nejde o klasické barvy. Například aplikovaná černá Black 3.0 je nejčernější černá, kterou lze na trhu koupit. Odraz světla od černé plochy tvoří pouze 1%, dochází zde tedy k částečnému optickému klamu, kdy není přesně definovaný spad samotného plátna. Snažím se tím pozorovateli co nejvíce přiblížit „prázdnotu“ vesmíru s kontrastním mixem chromových ploch, které jsou naopak téměř jako zrcadlo. Nejde tedy jenom o „černobílé“ malby. Navíc na každém plátně je také možno najít typografické hříčky a dekonstrukce názvů pláten, které opět podporují celou myšlenku. Celkový layout pláten taky vychází primárně z grafického designu. Nedá se tedy hovořit o „klasické malbě“, ale spíš – z mého pohledu – o přirozeném vývoji současné malby jako takové.

Plakáty jsou o velikost B2 a jsou tisknuty speciálním Giclée printem, který dodává bavlněnému papíru zcela nový rozměr. Plochy jsou čisté a dokonale syté. Design plakátů v sobě kombinuje holandskou školu s novými „acid“ trendy, které jsou hodně na vzestupu hlavně v UK a JP.“

Empty — An End

 

Empty — Now

 

Empty — Inhale Exhale

 

Empty — Zero

 

Empty — Light

 

Studio

Zdroj a foto: jaf34.com