Článek

Artzept: Neotřelé nápady vítány

Artzept 2007Artzept: Neotřelé nápady vítány

Do mezinárodní designérské soutěže ARTZEPT, kterou každoročně vyhlašuje společnost Zepter, se v loňském roce pod názvem Dirty Design přihlásilo trio designérů z České republiky, které se okamžitě postaralo o rozvíření vod nejen českého designu. Leona Matějková, Milan Šípek a Julian Haziza do značné míry nabourali zažité konvence a téma „nádoba s víkem“ zpracovali do podoby skleněného lidského srdce. Odměnou za neotřelý a možná až revoluční přístup jim bylo celkové vítězství v konkurenci 69 designérů z 16 zemí, které jim kromě částky 10 tisíc eur přineslo také mezinárodní prestiž.

„Vítězství v soutěži ARTZEPT pro nás bylo opravdovým úspěchem. To, že jsme se dokázali prosadit mezi designéry z celého světa, byl pocit k nezaplacení,“ vzpomíná Leona Matějková. „Všichni jsme si totiž uvědomovali, že naše pojetí nádoby s víkem bylo tak trochu na hraně a nikde jsme neměli jistotu, že právě tímto přístupem porotu oslovíme. V zadání jsme ale viděli obrovský prostor pro kreativitu a měli jsme chuť na něj nějak zajímavě reagovat. Vsadili jsme proto na originalitu a vyplatilo se.“

Originalita a neotřelý přístup vychází ze samé podstaty uskupení Dirty Design a prakticky se odráží i v jeho názvu. Dirty je označení pro špinavý nebo také bláznivý. Spojení Dirty Design představuje logický protiklad populárního označení čistý design. „Čistý design se dnes komunikuje všude. Je to taková módní vlna. Prostřednictvím Dirty Designu jsme na to chtěli reagovat – obrátit čistý design naruby a ukázat, že i bláznivý design může být krásný. Nápad skleněného srdce byl vyústěním těchto myšlenek. Symbolizuje křehkost, krásu a zároveň odlišnost,“ shrnuje Milan Šípek, syn slavného designéra Bořka Šípka.

Artzept 2007

Právě příbuzenská vazba mezi Milanem Šípkem a Bořkem Šípkem byla druhým důvodem pro vytvoření uměleckého označení Dirty Design. Mladé umělce k myšlence přihlásit se do soutěže Artzept totiž přivedl právě Bořek Šípek, který v soutěži opakovaně působí v roli člena poroty. „Otec se zmínil, že tato soutěž probíhá, ale vůbec neměl tušení, že se kdokoli z nás plánuje přihlásit. Úzkostlivě jsme to před ním tajili, abychom zajistili jeho nestrannost. O jménech, která se skrývají za označením Dirty Design, se tak dozvěděl teprve při konečném vyhlášení výsledků,“ vzpomíná s úsměvem Milan Šípek a dodává: „Utajit naši totožnost ale nebylo ještě nic v porovnání s tajnostmi kolem realizace našeho díla. S výrobou srdce nám totiž pomáhali skláři z dílen Bořka Šípka v Novém Boru. Vzhledem k jeho častým návštěvám bylo téměř nemožné zorganizovat vše tak, aby na nic nepřišel. Díky nadšenému spojenectví všech zúčastněných se nám to ale nakonec podařilo.“

Zatím není jasné, zda se trio Dirty Design pokusí navázat na loňský úspěch a zúčastní se aktuálního pátého ročníku soutěže. Jeho členové zatím tuto možnost nevylučují. Možná se tedy při vyhlašování letošních cen opět dočkáme překvapení, až si pro vítězné ocenění přijdou stejné tváře pod novým pseudonymem.

Artzept 2008: Designéři, hlaste se!

Společnost Zepter International právě nyní vyhlašuje již pátý ročník mezinárodní designérské soutěže Artzept 2008. Tématem letošního ročníku je „Nádoba na sušenky“. Mladí umělci z celého světa mohou své vyhotovené práce na toto téma společně s vyplněnou přihláškou, životopisem a stručným popisem díla a jeho fotografiemi posílat nejpozději do 25. října 2008 na adresu:

ZEPTER INTERNATIONAL BRID MARKETING
ARTZEPT „COOKIE JAR“ 2008
Via Sibilla Aleramo 13
20092 Cinisello Balsamo, Milan
Italy

Odborná porota složená z významných osobností z oblasti umění, designu a architektury, v jejímž čele zasedne český architekt a designér Bořek Šípek, v závěru roku zhodnotí všechny přihlášené práce a vybere tři vítězná díla. Vítěz získá finanční odměnu 10 tisíc eur. Druhou a třetí cenou budou výrobky Zepter v hodnotě 4 tisíce eur a 3 tisíce eur. Vítězové budou slavnostně vyhlášeni v průběhu prosince v Paříži.

Veškeré informace o soutěži včetně podrobných podmínek a přihlášky jsou k dispozici na oficiálních internetových stránkách www.artzept.com.

Design portal

https://www.designportal.cz/souteze-tendry/artzept-soutez-napady-vitany.html

20.06.08