Článek

V Brně začalo bienále grafického designu. Jaká byla konference Biennial Talks?

V rámci 28. mezinárodního bienále grafického designu se v Brně od 11. do 13. května konalo v kině Scala Sympozium s cyklem přednášek a prezentací významných designérů. První den byl věnován základům grafického designu, písmu, vydavatelství, druhý den se mluvilo zejména o trendech v komerční sféře a práci pro známé značky, poslední den se mohli účastníci dozvědět více o přesahu designu do architektury, produktového designu a o motion designu. (O autorech vizuálního stylu Bienále)

Co speaker, to kopa inspirace

Každý účastník sympozia si mohl najít svou parketu, svoje téma. Každý přednášející prezentoval určitý osobitý přístup, představil nejúspěšnější projekty, komerční zakázky i volnou tvorbu, předal své zkušenosti a snažil se odpovědět na otázky z publika.

Jak je možné se udržet na špičce 30 let? Jak si udělat systém v práci? Je prospěšné si skicovat? Jak by měly vypadat moderní noviny a časopisy? Jak udržet krok s dobou a moderními technologiemi?

Bylo zajímavé porovnat kvalitu a provedení jednotlivých prezentací a opět se potvrdila známá pravda: Dobrý nápad je také potřeba umět nabídnout a prodat. Dalším pojítkem mezi jednotlivými příspěvky bylo nadšení pro práci, zaujetí, radost z dobrého výsledku a určitá chemie, která funguje mezi autorem a jeho „dítětem“. Vícečlenné týmy ukázaly mimo jiné, že ke společné práci je potřeba tvůrčí jiskření mezi kolegy, symbióza a nezbytná dávka humoru.

„Příprava byla velmi náročná, pár lidí nemohlo na poslední chvíli přijet, také bychom uvítali pružnější komunikaci s Moravskou galerií, ale s průběhem jsme spokojení. Už teď ale vidíme možnost jiné koncepce Bienále, co by se dalo změnit,“ řekl Adam Štěch, moderátor Talks a člen skupiny OKOLO.

Doprovodná výstava

Kurátoři Matěj Činčera, Jan Kloss a Adam Štěch ze skupiny OKOLO připravili v Uměleckoprůmyslovém muzeu přehlídku současné grafické tvorby, ve které sledují opakující se tendence i odlišné přístupy. Každá část je instalována jiným způsobem. Najdete zde kartonové stoly a panely ve žluté barvě, skleněné vitríny, vlnité poloprůhledné sklolaminátové desky, vysoké dřevěné stojany, boxy jako pokojíčky pro jednotlivé autory a témata, malé stojánky na časopisy, vyvýšené chodníky a samozřejmě velká plátna pro projekci a stojany s tablety.

Více prostoru je věnováno typografovi Františku Štormovi a grafickému designérovi Aleši Najbrtovi. Další expozice nabízí pohled na grafický a produktový design, animace a motion design, úroveň a kulturu nezávislých časopisů. Zajímavý je pohled na město Porto, na grafickou scénu jednoho města (O městě Porto a jeho logu). V jedné části výstavy prezentují přizvaní profesionálové svůj pohled na design.

Celá výstava je otevřená do 26. 8. 2018. Rozhodně stojí za to ji navštívit, protože další Bienále bude až za dva roky.

Více informací o celé akci, porotě a oceněných najdete na 28.bienalebrno.org

Pro zajímavost:
Účastník sympozia o designu má ležérní, většinou tmavé oblečení, v mnoha případech brýle, průměrný věk cca 30, angličtina mu nedělá problém… a nesmí chybět plátěná taška s různým potiskem.

Fotoreportáž z Uměleckoprůmyslového muzea

Zdroj a foto:  Kamil Till, Marcela Šromová, 28.bienalebrno.org