Článek

Jaké bylo Mouvo 2024? Ponoření do světa AI, digitálního umění a technologií…

Konference Mouvo 2024, která se konala v Praze 1. a 2. března, shromáždila přibližně 400 účastníků, aby se ponořili do fascinujícího světa umělé inteligence, digitálního umění a technologií. Tato dvoudenní akce v Technologickém centru UMPRUM nabídla pestrou paletu přednášek, které se zaměřily na témata jako AI, 3D animace, robotika, typografie a kreativní proces.

Nejdůležitější myšlenky, které na konferenci zazněly:

1. AI mění kreativní proces:

  • Nahrazuje rutinní úkoly a umožňuje kreativnější zaměření.
  • Umožňuje rychlé generování a testování nápadů.
  • Pomáhá s vizualizací abstraktních konceptů.

2. Budoucnost kreativních nástrojů:

  • AI bude hrát klíčovou roli v nástrojích pro tvorbu obsahu.
  • Nástroje budou intuitivnější a dostupnější pro širokou veřejnost.
  • Očekává se rozvoj 3D modelování a animace s AI.

3. Role designérů v éře AI:

  • Designéry nenahradí AI, ale designéři, kteří nevyužívají AI budou nahrazeni těmi, kteří AI využívají
  • Kreativita a vstup člověka budou stále nezbytné.
  • Designéři budou muset rozvíjet nové dovednosti a adaptovat se na měnící se prostředí.

Podrobněji o jednotlivých přednáškách:

Timea Balo

Timea Balo, umělkyně a designérka, provedla zásadní změnu kariéry z grafického designéra na 3D designérku. Každý den vytvářela jeden obrázek, postupně se učila na konkrétních projektech a hledala svůj vlastní styl. Nastavila si omezení, jako jsou osmibarevná paleta, použití materiálů jako guma, textil a plast. Důležitější než vášeň je podle ní zvědavost a postování všeho. Umělá inteligence jí pomáhá v různých úkolech. Například upscaling videí či po generativní výplně ve Photoshopu.

Paul Lëon

Paul Lëon z Floating Point Studio je UX designérem a copywriterem, který se specializuje na oblasti sci-fivideoher a antropologie. Na přednášce hovořil o tom, jak umělá inteligence ovlivňuje naši práci. Kritizoval slabou inteligenci NPC postav ve hrách. Pracují na nových hrách, kde charaktery budou lépe reagovat na hráče. Zmiňoval také vypravěče, který reaguje na to, co hráč v hře dělá (například jako ve hře The Stanley Parable). Paul Lëon zdůraznil, že nechce jako designér každé ráno vstávat s myšlenkou, že má stimulovat pouze byznys. Místo toho podporuje open design, což zahrnuje používání open source software a dalších otevřených zdrojů.

Bakken & Bæck

Bakken & Bæck je designové a technologické studio s kancelářemi v Oslu, Bonnu, Amsterdamu, Londýně a Barceloně. Specializují se na vytváření digitálních produktů od nuly až po spuštění. Studio spolupracuje s ambiciózními firmami, pomáhá jim identifikovat, zkoumat a reagovat na nové příležitosti. Jejich tým tvoří více než 60 lidí z celého světa. Na přednášce se diskutovalo o vetřelcíchrobotech a umělé inteligenci. Ukázali také generátor animace, který vytváří animované objekty na základě umístění bodů v mřížce.

Studio FOUND

Studio FOUND je londýnské studio. Přednáška se zaměřovala na to, jak dostat do motion designu emoce. Kamera, barvy, světla, textury a rytmus kompozice mají na ně velký vliv a je dobré s nimi v projektech experimentovat. Ukázka jejich práce zahrnovala fotorealistické 3D rendery s použitím skleněných textur. Dále pracovali na 3D modelování tekutiny, kterou promítali na obrovské obrazovky. Zkoušeli také pomocí umělé inteligence zvětšovat vizuály tekutiny, opakovaně a opakovaně. Ideální doba pro projekt je 8-12 týdnů. A pro svou práci využívají nástroje jako Stable Fusion a Chat GPT.

Studio AATB

Studio AATB je společnou praxí Andrey Anner a Thibaulta Breveta, oba absolventi ECAL (Lausanne University of Art and Design). Předtím, než se zaměřili na robotiku, pracovali na interaktivních objektech a instalacích. Před pěti lety se setkali s průmyslovým robotickým ramenem, což zahájilo jejich dlouhodobý výzkum v oblasti interakcí mezi člověkem a strojem. Od té doby zkoumají potenciál robotiky a průmyslové automatizace mimo továrny.

Linus Ekenstam

Linus Ekenstam je produktový/designový designér a podnikatel žijící v Barceloně. V přednášce ukázal mnoho AI nástrojů, které umožňují vizualizovat nápady a generovat obsah na základě jednoduchých i komplexních promptů. Ukázal nástroje pro tvorbu textů, obrázků, audia a videa. Například službu Audio AI, která dokáže přesvědčivě imitovat Johnnyho Cashe, zpívajícího píseň od Spice Girls. Suno.ai vám umožní vygenerovat píseň s konkrétním tématem a stylem. RunwayML generuje videa, ačkoli kvalita není vždy dokonalá, je to skvělé pro rychlé zobrazení nápadů. A co přinese budoucnost? Humánní roboti. Tesla plánuje postavit stovky milionů robotů, a jejich schopnosti se neustále zlepšují. A co se týče obav o zaměstnání, předpověď říká, že za 5 let nebudou potřeba žádní programátoři. Stejně jako traktory nezničily farmáře a kalkulačky nezničily matematiky, AI nám dodá super sílu.

Dominic Wilcox

Dominic Wilcox je kreativní vizionář, který nás inspiruje k tomu, abychom objevovali kreativitu v každodenním životě. Jeho práce je plná zvláštních, vtipných a neobvyklých objektů. Ilustruje nápady z běžného života, jako jsou chrápající sluchátka nebo štětce se ztvrdlým koncem, které použil jako věšáky na oblečení.  Představil první světovou výstavu pro psy. Jeho další nápady zahrnují boty s ukazatelem směruskleněná auto budoucnosti s postelí a mnoho dalších. Dominic založil web Little Inventors, kde je téměř 30 tisíc nápadů od dětí.

Lucas Hesse Studio

Lucas Hesse Studio je grafické a motion designové studio. Lucas Hesse se specializuje na typografii a motion design. Jeho práce je plná kreativity a experimentů s písmeny a čísly. Lucas se řídí čtyřmi principy animace:

  1. Endless loop: Video na konci navazuje na začátek, což vytváří dojem nekonečného pohybu.
  2. No build-up: Na začátku by nemělo být prázdné plátno. Lucas rovnou začíná plnou scénou, kde se všechno hýbe.
  3. Stacked layers: Vrstvy se opakují a posunují, přičemž se postupně doplňují o další informace.
  4. Beat and rhythm: Animace jsou synchronizovány s hudbou. Lineární pohyb není ideální, beat je lepší.

Territory Studio + Christoph Grünberger

Territory Studio je studio se sídlem v Hamburku.  Christoph Grünberger je Head of Artificial Crafts v Jung von Matt NECKAR. Na přednášce se zaměřili na umělou inteligenci a její vliv na kreativní oblasti. Diskutovali o našich automatických očekáváních, že umělá inteligence bude nepřátelská. Territory Studio se specializuje na grafiku pro filmy. Pracovali na vizuálních efektech pro filmy jako PrometheusReady Player OneBlade Runner a další. Vytvářejí obrazové prvky, které se objevují ve filmech. Minulý rok Christoph v agentuře použil AI generované obrázky pro kampaně pro Hyundai Santa Fe. Natrénovali vlastní AI, kterou lidé mohli použít k generování obrázků aut, kde bylo vždy Hyundai Santa Fe v různých prostředích, dle přání uživatele. Zatímco AI využívají v různých oblastech, ve filmech ještě ne. Důvodem je, že výstupy nelze dobře kontrolovat a výroba by trvala déle.

Projekt pražské umělkyně NIVVA

Posledním vystoupení byl projekt pražské umělkyně NIVVA. Co je na tomto projektu zajímavé? NIVVA není obvyklou popovou divou, ale je vedená digitálním avatarem.

Mouvo 2024 byla inspirativní a informativní konference, která zdůraznila dynamický vývoj digitálního umění a technologií. Účastníci se seznámili s inovativními nástroji a trendy a získali cenné poznatky od předních světových expertů. Konference potvrdila, že AI hraje stále důležitější roli v kreativním procesu a otevírá dveře k novým a vzrušujícím možnostem.

Zdroj a foto: mouvo.cz