Jan Kolář

Řekni nám pár slov o sobě…

Většina mých známých mi říká Kejk. Narodil jsem se a žiju v Praze. Mám vystudovanou technickou školu, ale vždycky mě to táhlo spíš ke grafice, které jsem se už od začátku střední školy věnoval po večerech. Profesionálně se designu věnuju více než 11 let. Začínal jsem jako Graphic Designer v Nydrle, později Digital Art Director, což byla pozice, ze které jsem z Nydrle přešel do Bistra. Do Nydrle jsem se pak ale vrátil a dva roky tam mimo jiné vedl celý kreativní digitální tým jako Head of Design.

Kromě klasických kampaňových projektů jsem vytvářel design korporátních webů a komplexních webových portálů např. pro GE Money nebo Tatra Banku, menší i velké responzivní weby, webové i mobilní aplikace, interaktivní instalace ovládané kinectem i dotykově a mnoho dalšího. Pracoval jsem pro značky jako Škoda Auto, Avast, T-Mobile, Vodafone, O2, Raiffeisen Bank, J&T Banka, Toni&Guy, LG, HTC, Český Rozhlas, Česká televize a mnoho dalších. Získal jsem několik Louskáčků (dnes ADC Creative Awards) a moje práce se pravidelně objevuje na Behance ve „Featured“ galeriích.

V současnosti již třetím rokem pracuji ve studiu TWO, které jsme založili spolu s UX designérem Zdeňkem Kurečkou a zároveň funguji jako freelancer.

Přestože se hlavně věnuji onlinu, tedy webům, microsite a všemu okolo, poslední dobou se stále více zaměřuji také na branding a vizuální identity. Baví mě pracovat se značkou jako s celkem a nastavovat celou její vizuální komunikaci. Snažím se na projektech spolupracovat s těmi nejlepšími lidmi a vytvářet funkční, vizuálně atraktivní a praktické vizuální systémy, které fungují bez ohledu na to, jestli jsou používané na monitoru nebo na papíře. Mám rád čistý a funkční minimalistický design, který v sobě nese hlubší myšlenku a mou největší vášní je typografie a grid systémy.

Na čem aktuálně pracuješ?

V současné době pracujeme v TWO na redesignu webu a e-shopu pro Ditu P. a na velkém webu pro ISECO, který vychází z jejich nové vizuální identity. S copywriterkou Janou Kneschke aktuálně vytváříme zbrusu nový brand a vizuální identitu pro HR agenturu.

Působil jsi v Nydrle a Prague Bistro a pak jsi se vydal mimo svět agentur. Jak se žije na volné noze?

V agenturách jsem strávil více než 8 let a byla to asi ta nejlepší životní škola. Na jednu stranu máte kolem sebe obrovské množství lidí, od kterých se můžete, hlavně zezačátku, hodně naučit a získat spoustu přátel. Motor, který agentury pohání, se nedá s ničím jiným srovnat. Tempo je zběsilé, neustále vás to tlačí dopředu a nutí vás se zlepšovat. Na druhou stranu je tam i velký tlak, který ne každý ustojí. Mnoho práce se dělá zbytečně, neefektivně a pokud nemáte na všech pozicích kompetentní lidi, může to být dost frustrující. Největším peklem jsou samozřejmě tendry.

Freelance je v tomhle úplně jiný. S klienty jste si mnohem blíž a máte možnost skutečně poznat je i jejich business, což je důležité pro kvalitu projektu i pro fungující a oboustranně spokojenou dlouhodobou spolupráci. Jste sám sobě accountem, projekťákem i šéfem, což je někdy výhoda, někdy nevýhoda. Hlavně to vyžaduje dost disciplíny, zejména pokud pracujete z domova a hranice mezi prací a osobním životem se dost prolíná. Nejlepší na freelance je, že si můžu vybírat klienty, se kterými si navzájem sedneme a projekty, které se mi líbí. No a samozřejmě se neustále učím nové věci i z jiných oblastí grafického designu (motion, print, atd..), protože je prostě potřebuju.

Jak vypadá tvůj pracovní den?

Vždy jsem se snažil, abych si držel přibližně stejnou strukturu dne jako při klasickém docházení do agentury. Moje pracovní návyky ale prošly nedávno velkou změnou. Pořídili jsme si psa a protože jsem ho nechtěl nechávat každý den 8 hodin doma samotného, opustil jsem svoje místo ve studiu a začal jsem pracovat převážně z domova. Každý den se snažím najít si čas na zhruba dvouhodinovou procházku, abych utahal psa a provětral si mozek. Nedá se ale říct, že bych měl nějaký úplně typický pracovní den. Někdy je den, kdy mám jen schůzky, jindy zase trávím mnoho hodin u monitoru. Pokud zrovna jedu na vlně inspirace, nerad práci přerušuju a protáhnu si ji klidně až do pozdní noci.

Vypíchneš ze svého portfolia 3 věci, na které jsi hrdý?

ISECO Rebranding

ISECO je společnost, která se zabývá informační i IT bezpečností a řeší rizika spojená se zneužitím nebo ztrátou dat. Původně se mělo jednat pouze o web na nový produkt, nakonec jsme se ale s klientem shodli, že je potřeba udělat kompletní rebranding. Na tom jsem spolupracoval s copywriterem Martinem Babicem. Je to momentálně asi můj nejrozsáhlejší projekt a hodně mě baví. Navíc stále pracujeme na dalších a dalších materiálech, které je potřeba nadesignovat, čímž se celá identita rozrůstá a posouvá dál.

 

EMMA – vizuální identita, web

EMMA je produkt společnosti Datera pro analýzu dat, která dokáže propojovat a vizualizovat. Naším úkolem v TWO bylo vymyslet název, základní vizuální identitu a navrhnout microsite, která produkt představí. Chtěli jsme ale něco netradičního, žádný tuctový obyčejný web plný fotobankových nic neříkajících fotek. Takže jsme vytvořili EMMU (EMMA = Expert Multichannel Multilingual Analyst), která pomocí webu „promlouvá“ k návštěvníkovi. Byl to pro mě hodně důležitý projekt, protože jsem v té době ještě neměl příliš zkušeností s vytvářením celé vizuální identity, takže jsem musel improvizovat. Hodně mně naučil a já jsem zjistil, že mě tvorba identity baví.

 

Metropole Zličín – web

Dlouho jsem váhal, kterou věc dát jako třetí. Tenhle projekt je sice už několik let starý, dělal jsem ho ještě v Nydrle, ale mám ho rád ze dvou důvodů. Za prvé to byla poměrně výzva – vymýšlet responzivní web pro obchodní centrum, kdy je drtivá většina konkurenčních řešení tragická (nejen v ČR, ale celkově). Druhým důvodem byl fakt, že jsme současně s webem vytvářeli i komplexní systém dotykových informačních kiosků uvnitř centra. Tedy dvě platformy  s odlišnými „usecases“ i ovládáním, ale s jednotnými vizuálními i logickými principy.

Jaké nástroje jsou nezbytné pro tvůj život?

Využívám poměrně hodně aplikací z Creative Cloud od Adobe: Photoshop, Illustrator, Indesign, After effects, Lightroom, Bridge a Acrobat. Jinak používám ještě Sketch, Powerpoint a příležitostně další software (Office, atd…). Taky si nedokážu představit, že bych fungoval bez kalendáře, Dropboxu, Evernote a Spotify.

Jakou hudbu posloucháš při práci?

To je různé. Hodně to závisí na projektu, na kterém zrovna pracuji a na práci, kterou zrovna dělám. Snažím se nastavit si mozek na daný projekt. Pokud vymýšlím, potřebuju k tomu spíš neutrální a nepříliš výraznou hudbu, protože ji mám spíš jako zvukovou kulisu. Jinak to ale závisí hodně na momentální náladě. Je to všechno možné: elektronická hudba, rock, pop, soundtracky a poslední dobou také random playlisty na Spotify, kde ani nevím, co zrovna hraje, ale občas objevím něco, co mě fakt baví.

Máš nějaký způsob, jak si organizuješ den?

Většinou si následující den plánuju večer. Ráno pak začínám tím, že u kávy vyřizuji e-maily a řeším procesní věci. Pokud mě čekají nějaké schůzky s klienty, snažím se je plánovat tak, aby mi přejíždění nerozbilo celý den. Odpoledne se věnuju kreativním činnostem, tj. designování a vymýšlení. Nejlíp se mi pracuje v podvečer a v noci, což ale není moc praktické z hlediska dlouhodobého návyku :)

Kde o tobě nebo tvojí práci najdeme další info?

Behancejkolar.net — Dribbble — Linked-in

Zdroj a foto: Jan Kolář