Článek

Divadlo X10

Alex Halčinský

Sending
Hodnocení čtenářů
4 (3 hlasy)

Pražské Divadlo X10 představilo nový vizuální styl založený na estetice ostrého pixelu a kreativním kódování. Autorem vítězného návrhu je Alex Halčinský, student 3. ročníku BcA ateliéru Grafický design 1 na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Návrh vznikl v rámci spolupráce s ateliérem Grafický design 1 Fakulty umění a designu UJEP

    • Vizuální identita vychází z principů kreativního kódování a generativních postupů
    • Návrh byl vybrán z finální trojice studentských projektů FUD UJEP
    • Spolupráce navázala na zimní semestr věnovaný kreativnímu kódování
    • Systém je navržen pro rychlou aplikaci na sociálních sítích
    • Alex Halčinský je ukrajinský grafický designér specializující se na vizuální identity

Divadlo X10 se po zhruba šesti letech od poslední úpravy identity rozhodlo vizuální styl znovu aktualizovat. Cílem bylo vytvořit řešení, které je jednoznačně rozpoznatelné, přitažlivé pro mladší cílové skupiny a zároveň věrné povaze X10 — syrové, apelativní a současné.

„Cítíme, že X10 si po několika sezónách zaslouží vizuál, který je výrazný, konzistentní a praktický. Většinu propagace dnes děláme na sociálních sítích — nový systém je pro ně navržený: je rychlý na aplikaci, variabilní, a přitom drží jasnou tvář značky. Zároveň odpovídá tomu, jaké X10 je: ostré, neuhlazené, kritické a odvážné.”
Lenka Havlíková, ředitelka Divadla X10

Původní logo

Předchozí vizuální identitu Divadla X10 vytvořil v roce 2019 Martin Poláček po přestěhování divadla ze Strašnic do centra Prahy. Na Design portálu jsme ji představili v roce 2019.

Nové logo

Explikace

Alex Halčinský, student GD1 FUD UJEP

„Redesign vizuální identity Divadla X10 vychází z estetiky ostrého pixelu – surového, neuhlazeného prvku, který symbolizuje kritického ducha divadla. Nový styl je drzý, současný a sebevědomý. Záměrně se vyhýbá uhlazenosti, stejně jako X10 se vyhýbá kompromisům. Vizuální jazyk vytváří silnou a jednotnou identitu, která je snadno rozpoznatelná i bez loga. Nedílnou součástí procesu je spolupráce s kódem – používám generativní principy, které mi pomáhají při tvorbě obrazových podkladů, pixelizací fotografií nebo ilustrací. Tím vzniká vizuál, který není jen stylizací, ale i procesem – flexibilním, proměnlivým a schopným reagovat na kontext. Design tak získává živost, variabilitu a reaguje na aktuální společenské dění stejně jako samotné divadlo.

Bylo pro nás cenné ověřit principy kreativního kódování na konkrétním zadání. Divadlo si vybralo tři studentské projekty, které by všechny obstály v praxi. Finální volba Alexe Halčinského je vzhledem k povaze značky X10 logická — společným jmenovatelem je promyšlený systém, škálovatelnost a schopnost reagovat na kontext,“ komentuje spolupráci Adam Uchytil, vedoucí ateliéru GD 1.

Ukázky

Druhé místo

VALÉRIE FENHLOVÁ — 1 BcA, MICHAELA ZDEŇKOVÁ — 2 BcA

Klíčovým prvkem návrhu nové vizuální identity pro Divadlo X10 je motiv „X“, který je generován pomocí kreativního kódu. Tento systém umožňuje vysokou variabilitu výstupů napříč médii, včetně plakátů, sociálních sítí a merchandisingu. Aktualizované logo vychází z upravené typografie a je dostupné i ve dvou zkratkových verzích. Typografický systém plakátů staví na pevné gridové struktuře, která proporčně vyvažuje text s generovaným „X“.

Vizuální styl je postaven na kontrastu fluorescenční žluté a černé, doplněném o šedou barvu odkazující na betonovou architekturu budovy. Stejný princip generování prvků využívají i Y events, které pracují s generovaným „Y“ a odlišují se změnou barevnosti na fialovo-černou.

Cílem bylo vytvořit silnou a snadno zapamatovatelnou vizualitu, která se lidem vryje do paměti.

Třetí místo

ANNA MIŘÁTSKÁ — 3 BcA, FILIP KUDLÁČEK — 1 BcA,
LUDMILA PŮROVÁ — 3 BcA

Apelativní divadlo, syrovost, síla, beton. Redesign vizuální identity Divadla X10 staví na kontrastu černé, bílé a červené, výrazné typografii a znaku X, který je ústředním symbolem celého vizuálu.

Projekt stojí na dvou hlavních pilířích. Prvním jsou fotografie tváří herců, na něž je promítán znak X, čímž vznikají silné a nezaměnitelné vizuální obrazy. Výrazná typografie je nedílnou součástí vizuálního stylu. Doplňuje fotografie a podtrhuje charakter divadla.

Druhým pilířem je kreativní kódování. Vytvořený nástroj, umožňující převádět jakoukoliv fotografii na rastr ze znaků X, což otevírá nové možnosti pro digitální komunikaci a práci s obrazem v online prostředí.

Oba světy – fotografie s projekcí i obrazy generované kódem spojuje právě znak X, který je pojítkem celého vizuálního systému a propisuje se napříč všemi výstupy projektu.

Zdroj a foto: divadlox10.cz, fud.ujep.cz

Sending
Hodnocení čtenářů
4 (3 hlasy)