Článek

Tendry dobré i zlé. Jak je vidí designer žijící v USA Jan Šabach?

V tomto seriálu oslovujeme designéry a zástupce studií, kteří sdílejí své zkušenosti z tendrů. Martin Marušinec z Touch Branding v minulém dílu nominoval Jana Šabacha, který žije v USA a má zkušenosti jak s českými tak americkými klienty. Jaký byl jeho nejlepší a nejhorší tendr? A podle čeho se rozhoduje, jestli do tendru jít? Dozvíte se v článku.

„Na tendrech bych změnil způsob prezentace. Dopravit někam velikou obálku do určité hodiny je pro mě trochu obtížné.“
Jan Šabach

Podle čeho se rozhodujete jestli do tendru jít?

Předem bych měl říct, že na tendry nejsem nějaký velký odborník. Českých tendrů se účastním jednou za pár let. Samozřejmě, mám radši tendry vyzvané, ale párkrát jsem zkusil i otevřené. Je to pro mě dobrá příležitost pokusit se dělat na zakázkách, ke kterým bych se jinak nedostal a zároveň prezentovat jen jeden nerozředěný nápad. Rozhodnutí záleží na kombinaci tří faktorů.

  1. Kdo tendr pořádá, jak je soutěž vypsaná a kdo sedí v porotě (tady mi slouží jako garant Unie Grafického Designu a Czechdesign)
  2. Jestli mě téma zajímá, práce mě bude bavit, a nebudu to považovat za ztrátu času i pokud tendr nevyhraji (myslím, že to s tím do toho člověk musí jít).
  3. Jestli na to mám čas a nebude to na úkor práce stávajících klientů nebo rodiny.

Ve Spojených Státech nejsou tendry v grafickém designu obvyklé jako třeba u architektonických firem nebo reklamních agentur. V designu je to většinou takzvaná „spec work“ a od té se držím dál, to není dobré pro nikoho.

👍  Nejlepší tendr?

Baba 1932. Bylo to dobře vypsané, k tématu jsem měl blízko (funkcionalistický styl mám rád a na Babu jsem z Dejvic často chodil. Nejdřív s rodiči pouštět draky a později na pivo na Hanspaulku) a práce mě moc bavila. Měl sem štěstí a uspěl jsem mezi skvělou konkurencí studií, jejichž práce si vážím. S památkáři na magistrátu se mi potom dobře spolupracovalo a jsem rád, že se jim a osadě Baba podařilo (s dalšími evropskými sídlišti Werkbundu) získat loni ocenění European Heritage Label.

 

👎  Nejhorší tendr?

Asi jsem měl štěstí a zúčastnil se jen těch dobrých.

Co byste na tendrech chtěl změnit?

Jediná věc, co mě napadá je způsob prezentace. Dopravit někam velikou obálku do určité hodiny je pro mě trochu obtížné. Šlo by to udělat digitálně?

Koho názor na tendry byste příště rád slyšel?

Zajímal by mě pohled Lumíra Kajnara.


Cílem tohoto seriálu je poukázat na dobré příklady a poučit se z těch špatných. Chceme poukázat na iniciativu Férový tendr, která vznikla za účelem zlepšení systému výběrových řízení. Jejím cílem je eliminovat zbytečné tendry, zvýšit vzájemnou důvěru mezi zadavateli a agenturami a nastavit jasná pravidla, z jejichž dodržování budou obě strany profitovat.


Minulý díl:

Tendry dobré i špatné. Jak je vidí Martin Marušinec z Touch Branding?


Zdroj a foto: touchbranding.com