• Kontakt
  • Inzerce
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • RSS
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písmolijny
  • Akce
  • Nabídky práce
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písmolijny
  • Akce
  • Nabídky práce
Loga

Vyšehrad

Jan Matoušek a Miroko Maroko

Hodnocení redakce

Nové logo i vizuální styl Vyšehradu je hezkou ukázkou jak by to mělo v našem oboru vypadat. Profesionálně vyhlášená soutěž, zaštítěná respektovanou autoritou a kvalitní porotou. Skicovné i odpovídající ohodnocení. Nechť je tato zakázka pro ostatní, zejména státní instituce,  příkladem. Čistě subjektivně tento styl není úplně můj šálek kávy, ale na druhou stranu je potřeba uznat, že pro národní památku či muzeum sedí hezky.

Líbí se mí využití znaku hvězdné dvojtečky ⁑ a říkám si kolik z těchto symbolů ještě budou schopni designeři použít než se budou tlouct navzájem. Písmo je možná až příliš subtilní a v menších velikostech trochu zaniká. Na druhou stranu není to klasická komerční značka, která musí být vidět či by musela prodávat. Vyšehrad je fajn takový jaký je.

  • Logo
  • Vizuální styl
  • Zpracování
Celkově
4.3
Sending
Hodnocení čtenářů
2.93 (69 hlasů)

Národní kulturní památka Vyšehrad má nové logo a vizuální styl od Jana Matouška, který jej připravil ve spolupráci s Mirkou Mitískovou (Miroko Maroko). Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi. Návrh vyhrál v uzavřené soutěži, do které bylo přizváno 5 účastníků.

Národní kulturní památka Vyšehrad je významnou památkovou lokalitou v metropoli, která je součástí Pražské památkové rezervace zapsané na seznamu UNESCO. Do svých několika objektů láká jak české, tak zahraniční návštěvníky. Cílem soutěže bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.

„Vyšehrad je jedním z nejpamátnějších míst naší země a proto by měl mít silnou, nadčasovou a patřičně důstojnou vizuální identitu. Vítězný návrh tato kritéria splňuje, ale jde ještě dále, přímo do duchovní i hmotné podstaty tohoto místa. Je velmi svébytný, jedinečný a umožňuje mnohé variace.“
Petr Kučera, ředitel Národní kulturní památky Vyšehrad

Realizací jednokolové uzavřené soutěže byla pověřena organizace Czechdesign, která nastavila pravidla a vedla setkání poroty. Účastníci museli kromě konceptu a systému vizuální identity a loga připravit např. i podobu informačních letáků, mapy, prezentace na sociálních sítí a orientačního systému v areálu. V úvahu museli vzít též koncepci přilehlého parku od ateliéru Rehwaldt Landscape Architects.

Účastnící soutěže:

  • Roman Černohous,
  • duo Jan Matoušek a Miroko Maroko,
  • Jan Bartoň,
  • 20YY Designers
  • seskupení Adam Uchytil, Jakub Korouš a Štěpán Prokop.

Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity NKP Vyšehrad a její implementaci.

Odborná část poroty:

  • Mgr. Kateřina Přidalová, teoretička designu,
  • doc. MgA. Radek Sidun, typograf a grafický designér,
  • doc. MgA. Kristýna Fišerová, grafická designérka, pedagožka ZČU v Plzni.

Veřejnost se s novým stylem prezentace bude moci seznámit již na podzim, kdy budou představena kampaň, nové mapy a informační letáky. V příštím roce se identita propíše i do webových stránek a orientačního systému v areálu.

Původní logo

Původní logo pochází z 90. let 20. století.

Nové logo

Explikace

Jan Matoušek a Miroko Maroko

„Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se dotýká“, pronesla na Vyšehradské skále v tradovaném proroctví kněžna Libuše.

Kde a kdy se tak stalo, se dnes už můžeme pouze domnívat. Hmatatelný důkaz potvrzující onu událost, jak už to u mýtů bývá, po ruce nemáme. Můžeme se jí však nechat inspirovat. A co víc – můžeme se pokusit smysl mýtu naplnit a proměnit jej ve skutečnost.

Vyšehrad! Místo významné hned v několika rovinách. Místo počátků českého národa i naší státnosti. Místo korunovace i odpočinku prvního českého krále Vratislava. Posvátný háj. Monument. Pevnost. Duchovní sopka. Bájný a magický Vyšehrad. Unikátní kus přírody a krajiny. Ve výčtu přívlastků a superlativů bychom mohli bohatě pokračovat.

Nyní jsme tu ale kvůli jinému úkolu: Jak tento mnohovrstevnatý pojem vtěsnat do jednoho výstižného znaku? Počátky osídlení Pražské kotliny, gotika, renesance, baroko, národní obrození, dvacáté století v každé dějinné etapě dotvářeli lidé a příroda osobitou tvář Vyšehradu. Akropole, hrad, duchovní stánek, park, pevnost, národní symbol. Je tu však něco, co stojí nad tím vším. Něco, co svítí skrze věky a staletí.

Pro nový vizuální styl Národní kulturní památky Vyšehrad volíme symbol, který stojí nad tvaroslovím historických epoch a významů. Tím symbolem je hvězda. Pradávný symbol, srozumitelný bez překladu všem národům a návštěvníkům.

Nebyla by to však Vyšehradská hvězda, aby nenesla hned několik významů. Hvězda je symbol světla, naděje a ducha. Dvě hvězdy pod sebou pak tvoří dvojtečku odkazující na mnohovýznamnost místa. Počáteční písmeno Vyšehradu „V“, ve spojení s hvězdnou dvojtečkou ( ⁑ ), jsou počáteční stavební jednotkou nového vizuálního stylu.

Nyní už značka může začít žít a k Vyšehradu můžeme začít doplňovat rozličné významy. Začněme tím prvním – VYŠEHRAD ⁑ NÁRODNÍ KULTURNÍ PAMÁTKA. Ano! To je název instituce, pečující o paměť i nový život posvátného vrchu a zároveň konstatování faktu.

Pojďme ve významech dále. VYŠEHRAD ⁑ KRÁLOVSKÝ HRAD. VYŠEHRAD ⁑: BAROKNÍ PEVNOST. VYŠEHRAD ⁑ NÁRODNÍ SYMBOL. Nyní si už každý návštěvník podle nastaveného návěstí může doplnit k tomu svému Vyšehradu vlastní význam. VYŠEHRAD ⁑ DUCHOVNÍ MÍSTO. VYŠEHRAD ⁑ OSTROV KLIDU. VYŠEHRAD ⁑ MÍSTO ODPOČINKU NAŠICH VELIKÁNŮ a tak dále.

Takový by tedy měl být nový znak Vyšehradu. Nadčasový a vzdušný – vždyť na Vyšehradě sídlí duch, hmotu lze nalézt kdekoliv jinde. Hvězda je pro nás vlastně počátečním bodem, který se rozpíná, stejně jako Vyšehrad je místem nových počátků. Ať už ve středověku, národním obrození nebo během sametové revoluce.

Písmo:

  • Atlantic od písmolijny Heavyweight

Tým:

  • Jan Matoušek
  • Miroko Maroko

Ukázky vizuálního stylu

Zdroj a foto: praha-vysehrad.cz, czechdesign.cz, magio.org

Hodnocení redakce

Nové logo i vizuální styl Vyšehradu je hezkou ukázkou jak by to mělo v našem oboru vypadat. Profesionálně vyhlášená soutěž, zaštítěná respektovanou autoritou a kvalitní porotou. Skicovné i odpovídající ohodnocení. Nechť je tato zakázka pro ostatní, zejména státní instituce,  příkladem. Čistě subjektivně tento styl není úplně můj šálek kávy, ale na druhou stranu je potřeba uznat, že pro národní památku či muzeum sedí hezky.

Líbí se mí využití znaku hvězdné dvojtečky ⁑ a říkám si kolik z těchto symbolů ještě budou schopni designeři použít než se budou tlouct navzájem. Písmo je možná až příliš subtilní a v menších velikostech trochu zaniká. Na druhou stranu není to klasická komerční značka, která musí být vidět či by musela prodávat. Vyšehrad je fajn takový jaký je.

  • Logo
  • Vizuální styl
  • Zpracování
Celkově
4.3
Sending
Hodnocení čtenářů
2.93 (69 hlasů)
Jan Matoušek logo Miroko Maroko

Související články

Zpravičky

PNS mění po 20 letech logo

Po dvaceti letech mění První novinová společnost…

Zpravičky

Švýcarsko má po třiceti letech nové turistické logo

Švýcarsko se po 30 letech pod heslem rozloučilo…

Loga

Frenštát pod Radhoštěm

Unifer

Loga

Brněnská diecéze

Ondřej Kostiha

Zpravičky

Český ráj má nové turistické logo

Členové Sdružení Český ráj na valné hromadě…

Loga

Huslík

Slow&Rat

Loga

Haná Přerov

Milan Šuška

Loga

Muzeum Prahy

zetzetzet

Zpravičky

Síť čerpacích stanic OMV má nové logo, vizuální styl i slogan

OMV představila novou korporátní identitu, která…

Zpravičky

Tradiční český výrobce ohýbaného nábytku Ton má nové logo

Tradiční český výrobce ohýbaného nábytku Ton mění…

Design portál je online magazín o designu. Najdete zde články o designu, profily designerů, studií a také nabídky zaměstnání. Design portál funguje od roku 2005.

  • Kontakt
  • O Design portálu
  • Inzerce

Rádi čteme

  • Časopis Font Font — první grafický časopis
  • DeTePe DeTePe — portál o desktop publishingu

Nejčtenější tento měsíc

  • Umělecký návrh slavnostního provedení Ústavy ČR
  • Beskydské divadlo
  • Graphic Designer at Henceforth

ISSN 1803-6112

  • Kontakt
  • Inzerce