• Kontakt
  • Inzerce
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • RSS
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písmolijny
  • Akce
  • Nabídky práce
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písmolijny
  • Akce
  • Nabídky práce
Loga

Sčítání lidu, domů a bytů 2021

Jan Moucha

  • Hodnocení redakce
Sending
Hodnocení čtenářů
4.22 (115 hlasů)

Český statistický úřad vybral logo, které bude reprezentovat Sčítání lidu, domů a bytů 2021. Ze soutěže, do které bylo přihlášeno 109 návrhů, vzešel vítězně návrh, jehož autorem je grafik Jan Moucha. Nové logo je tvořeno stylizovanou číslovkou 2021, která je složena z jednoduchých geometrických tvarů. Autor zpracovává pro Český statistický úřad také manuál jednotného vizuálního stylu.

Účastníci soutěže mohli dle zadání podat 1 až 3 nabídky. Porota byla složená ze zástupců ČSÚ a externích odborníků. Ti byli vybráni ve spolupráci s Unií grafického designu. Do druhého kola soutěže postoupilo 6 návrhů. Vítěze porota vybrala na neveřejném setkání v diskusi nad zaslanými úpravami návrhů, elektronickými prezentacemi a animacemi.

„Tonalita vizuálního stylu a celé komunikace by měla být pozitivní a přívětivá a pomoci tak k odbourání stigmatu z minulých let, kdy bylo sčítání považováno za administrativní obtěžování a zásah do soukromí občanů.” Jan Moucha, autor vítězného návrhu

Loga Sčítání v předchozích letech

Nové logo

Explikace

Jan Moucha, Art Director & Brand Designer

„Značka je tvořena stylizovanou číslovkou 2021 – tedy rokem, kdy se sčítání koná. Číslovka je složena z jednoduchých geometrických tvarů – koláčového grafu (statistika), který je zároveň stylizovaným člověkem, dále mapového pinu (geografické údaje) a domečku (domy a byty).

Logotyp existuje ve třech variantách – od plného názvu „Sčítání lidu, domů a bytů 2021“, přes „Sčítání 2021“ až po nejkratší verzi „Sčítání 21“. Barevnost volně vychází ze státních barev, které ještě doplňuje béžová – coby element člověka. Korporátním písmem je rodina Urban Grotesk od Tomáše Brousila.

Číslovka „2“ objevující se v logu je za pomoci dalších atributů rozvinuta do charakteru – maskota – který slouží jako komunikační platforma a zároveň pomáhá budovat neformální kontakt s veřejností.
Dalším prvkem identity jsou ilustrace. Ty opět vycházejí z jednoduchých geometrických tvarů ze světa statistiky – z různých typů grafů, šipek, mapových pinů atp. Tyto ikony pomáhají ilustrovat různá témata, jimiž se sčítání zabývá (když je například potřeba komunikovat téma porodnosti, můžeme použít ikonu kočárku vytvořeného z koláčových grafů). Mechanika tvorby ilustrací je popsána v manuálu a kromě stávající základní sady by podle tohoto principu měly v budoucnu vznikat ilustrace další.

Ilustrace fungují buď samostatně (na plakátech, přebalech publikací, facebookových postech, apod.) nebo pohromadě v korporátní tapetě – ta je použita např. na zadní straně vizitek, chlopňových deskách nebo reklamních předmětech. Tonalita vizuálního stylu a celé komunikace by měla být pozitivní a přívětivá a pomoci tak k odbourání stigmatu z minulých let, kdy bylo sčítání považováno za administrativní obtěžování a zásah do soukromí občanů.

Co se týká vývoje, bohužel jsem na soutěž narazil týden a kousek před uzávěrkou, takže nebyl moc prostor pro bádání a rozpracovávání několika cest. Po brainstormingu jsem tedy řešil dvě možnosti – jedna byla pracovat se sloupcovým grafem, který zároveň symbolizuje buď domy nebo lidi, ale to se brzo ukázalo jako slepá ulička. Symbol příliš připomínal logo Families od Herba Lubalina a navíc se moc nedal dál rozvíjet v aplikacích. Proto jsem se rozhodl pracovat s cestou „číslovka“, kdy jsem si pak při skicování všiml, že půjde jednotlivá čísla snadno poskládat z různých symbolů.

Co se typografie týče, od začátku jsem byl rozhodnut pro české písmo – ve finále jsem pak měl Nuckle od písmolijny Heavyweight a Urban Grotesk od Tomáše Brousila, který nakonec pasoval lépe. V prvním kole pak byl název přímo zakomponován do číslovky (místo nuly). To se ale později ukázalo jako nepraktické, proto jsem začal hledat symbol, který nulu zastoupí. Uvažoval jsem o „X“ coby zaškrtávacím křížku, dále o symbolu procenta, ale nakonec jsem se rozhodl pro symbol mapového pinu, jelikož je tvarově nule nejblíže. V druhém kole pak byly prezentovány ještě alternativní barevnosti – oranžovo-modrá a šedo-mentolová.

Na závěr bych chtěl vyzdvihnout a hlavně poděkovat lidem z ČSÚ za hladkou a profesionální spolupráci při vzniku manuálu.“

Ukázky vizuálního stylu

Zdroj a foto: moucha.works, linkedin.com, czso.cz

  • Hodnocení redakce
Sending
Hodnocení čtenářů
4.22 (115 hlasů)
Jan Moucha logo

Související články

Zpravičky

PNS mění po 20 letech logo

Po dvaceti letech mění První novinová společnost…

Zpravičky

Švýcarsko má po třiceti letech nové turistické logo

Švýcarsko se po 30 letech pod heslem rozloučilo…

Loga

Frenštát pod Radhoštěm

Unifer

Loga

Brněnská diecéze

Ondřej Kostiha

Zpravičky

Český ráj má nové turistické logo

Členové Sdružení Český ráj na valné hromadě…

Loga

Huslík

Slow&Rat

Loga

Haná Přerov

Milan Šuška

Loga

Muzeum Prahy

zetzetzet

Zpravičky

Síť čerpacích stanic OMV má nové logo, vizuální styl i slogan

OMV představila novou korporátní identitu, která…

Zpravičky

Tradiční český výrobce ohýbaného nábytku Ton má nové logo

Tradiční český výrobce ohýbaného nábytku Ton mění…

Design portál je online magazín o designu. Najdete zde články o designu, profily designerů, studií a také nabídky zaměstnání. Design portál funguje od roku 2005.

  • Kontakt
  • O Design portálu
  • Inzerce

Rádi čteme

  • Časopis Font Font — první grafický časopis
  • DeTePe DeTePe — portál o desktop publishingu

Nejčtenější tento měsíc

  • Umělecký návrh slavnostního provedení Ústavy ČR
  • Beskydské divadlo
  • Botanická zahrada Liberec

ISSN 1803-6112

  • Kontakt
  • Inzerce