Články

Jaké bylo letošní WebExpo? Skvěle zorganizované a hodně teoretické

Hned na začátek musím říct, že WebExpo se souběžně konalo ve čtyřech sálech (a to nepočítám workshopy). Je tedy docela dobře možné, že po přečtení tohoto článku zjistíte, že máte naprosto jinou zkušenost. To je v pořádku a netrapte se tím.

WebExpo vyrostlo v profi konferenci. Vím, tohle jsem určitě říkal i loni, ale zcela zodpovědně musím prohlásit, že letos bylo zase o kousek dál a po stránce organizační jsem nenarazil na jediný zádrhel nebo zásadní problém, který by mi účast na této dvoudenní konferenci jakkoli znepříjemnil. Občas se objevující nefunkční mikrofon anebo to, že měl speaker problém spustit video, neberu jako problém, ale jako fičuru techniky. To by lidé pohybující se v oblasti IT měli chápat lépe než ostatní.

A nejen to, klobouk dolů před organizátory i za to, že se starají až trochu nad rámec toho, co bych od nich čekal – sleva na ubytování v hotelu, jídlo zdarma a neomezený přísun pití během konference předčily moje očekávání. A i kdyby tohle všechno (a mnohem víc, ne všechno jsem využil) součástí konference nebylo, rozhodně by to pro mě neznamenalo, abych hodnocení této konference nějak snižoval.

webexpo-2015-01
Zdroj: webexpo.cz

A teď k obsahu. Když jsem tady před začátkem konference psal pozvánku s výpisem přednášek na které se těším, chválil jsem pořadatele za výběr přednášejících – oceňoval jsem především jejich odbornost – fakt, že to jsou lidi od fochu, lidi co ve firmách reálně makají na reálných projektech. Někdy třeba neumí tak skvěle mluvit jako kdyby na jejich místě stál jejich CEO, ale zaručeně si z každé přednášky odnesu několik konkrétních věcí a postupů, které budu moci převzít.

No a toho bylo letos bohužel poskrovnu, minimálně ve srovnání s loňskem. Měl jsem pocit, že velká řada přednášejících nabyla dojmu, že když už jsou pozvání na takto významnou konferenci, tak přece nebudou říkat nějaké obyčejné zkušenosti ze své práce, ale lépe by se hodila nějaká vzletná myšlenka typu, že design může změnit svět, že je potřeba rozlišovat potřebné a příjemné anebo že je potřeba najít svoji vášeň. Ano, přesně tyto věty na WebExpu zazněly a jediný člověk, kterému jsem ochoten to odpustit je Dominika Blackappl, u které jsem to trochu čekal a vzhledem k tomu, co má za sebou, má na to i právo.

Tuto potřebu – říct audienci nějakou vzletnou myšlenku, zcela zákonitě něměli ti, kteří byli na této konferenci oborově tak trochu mimo – zažil jsem skvělou přednášku právníka Tomáše Nielsena, který v několika bodech a velmi konrétních případech zrekapituloval, co vám z právního hlediska hrozí za nebezpečí na internetu. A o nic méně zajímavé to nebylo ani po skončení jeho přednášky v tzv. speakers corner, kde mohl odpovídat na konkrétní dotazy. Možná by měl Tomáš na právnické konferenci chuť povídat vzletně o tom, že právo má zvítězit nad lží a nenávistí, ale zde ji neměl.

Mimochodem – speakers corner, další skvělý nápad organizátorů, který velmi elegatně řeší situace, kdy je na přednášejícícho dotazů tolik, že by narušily timing přednášek anebo naopak nemá dotaz vůbec nikdo a přednášející je této trapné chvilky, který zakončí jeho řeč, ušetřen.

A ještě jedno mimochodem, co se týče timingu přenášek, tak i v tom byli organizátoři bezchybní a začínalo se opravdu na minutu přesně. Jediná vyjímka byl Michal Pastier, který mluvil o porušování pravidel a tak v souladu s jeho přednáškou si publikum vytleskalo a vypískalo přídavek. Který opět velmi elegantně pořadatelé vykryli zkrácenou pauzou, takže další program už šel opět přesně.

webexpo-2015-02
Zdroj: webexpo.cz

Tady může moje hodnocení klidně skončit a pokud jste na WebExpo nebyli, další řádky už vám asi moc neřeknou. Těch následujícíh pár řádek je už spíše taková odpověď na žádost většiny přednášejících o zpětnou vazbu. Tak tady je:

Zuzana Ruman Koláriková
Skvělá volba pro první přednášku celého dvoudenního maratónu. Pár rychlých tipů jak sedět a cviků, jak se procvičovat, aby naše tělo WebExpo zvádlo ve zdraví. Skvělé.

Jakub Holík
Povídání o vývoji 3D hry, ze kterého jsme si měli odnést, že project management se dá zvládat i formou post-itů na zdi. I když tuto informaci v praxi asi nevyužiji, přednáška byla krátká a svižně to ubíhalo.

Avi Itzkovitch
Přehled všech možných produktových vychytávek, které nemají obrazovku a povídání o tom, jak se ovládají. Ze začátku jsem měl pocit, že to stejné bych vyčetl i z článků na netu, ale ne. Avi strávil pravděpodobně dlouhou dobu tím, aby těchto spoustu příkladů dal dohromady. Zajímavé pokoukání, ale nic konkrétního si neodnáším.

Cennydd Bowles
Svým způsobem hodně podobná přednáška té předešlé, ale ještě méně konkrétní. Prošpikovaná citáty za každým třetím slidem – to jsem pochopil je nemoc, která se rozšířila na vícero přenášejících. Vzletné myšlenky, ale nic co bych od zítřka začal používat. Škoda, tak nějak jsem pochopil, že Cennydd platí ve svém oboru za eso, jen měl bohužel dojem, že si zasloužíme víc než jen „konkrétní rady“.

Paul Robert Lloyd
Na principy responsivního designu jsem se těšil moc a řekl bych, že se mnou i plný sál. Jenže ono to bylo zas tak abstraktní a zase s takovou spoustou citátů, že konrétního si neodnáším zase nic.

Libor Pospíšil
Mluvil o značkách, ale zase velmi obecně. Řeč přišla i na persony a na to, co vlastně lidé od značky chtějí. To bylo velmi podobné téma tomu, které měl cca o hodinu později Michal Pastier. Ten svým charisma a vtipným přednesem strhl publikum k neplánovanému prodloužení.

webexpo-2015-03
Zdroj: webexpo.cz

Jiří Jeřábek
Mluvil o testování v BBC. Překvapil mě hlavně upřímností, když mluvil o tom, co všechno nevědeli, jaké chyby dělali a nakonec se dopracovali k vlastnímu testovacímu systému. Ve zkratce – netestuje se produkt, ale hypotéza. No ale konkrétního nic, kdo nevěděl tu poučku o hypotéze, tak si odnesl aspoň to.

Michal Pastier
Fasa přednáška, po které i té největší hlavě dubové muselo být jasné, co je to insight a čím se živí stategy planer. Pro mě nejlepší přednáška z celého WebExpa.

Tomáš Nielsen
Popisoval jsem už výše. Svoji přednášku začal slovy – máme málo času, takže žádné dlouhé úvody a jdem na to. Kéž by se tímhle ostatní speakři nechali inspirovat.

Anna Debenham
Povídání o manuálech stylu na větších projektech. První část přednášky hodně abstraktní, opět plná citátů a to tak moc, že lidi začali odcházet. No ale pak jako když utne a odnáším si spoustu tipů na nástroje a postupy, jak takový style guide vést a spravovat. U téhle přenášky jsem měl zase pocit, že se to v zahraniční přednášející trochu bilo, jestli říkat vzletné myšlenky anebo mluvit o konrétních postupech. Naštěstí vyhrálo to druhé a díky za to.

Martin Michálek
Přednášku skoro s kacířským názvem „designování webů v prohlížeči“ jsem si nechtěl nechat ujít. Přece jen jsem měl trochu obavu o to, aby to Adobe s Photoshopem nezabalilo, kdyby se zjistilo, že už není potřeba. No odnáším si z toho ten poznatek, že web navrhovaný bez použití grafického editoru nakonec opravdu vypadá jako web navržený bez grafického editoru. Trochu to zjednodušuju, ale přednáška stála za to.

Vít Horký
Měl jen dvacet minut, povídal čtyřicet a povídal by i šedesát, kdyby ho pořadatelé nezastavili. Povídal zajímavě a škoda, že nedopověděl ani myšlenku, když ho utnuli. Stejně mám ale pocit, že by se do těch dvaceti minut vejít dalo a bylo by to ještě zajímavější než roztažené na delší dobu.

Miklós Csemy
Říkal nám, že svět kolem nás všechno zremixuje a dával i pár příkladů, ale proč nám to říkal netuším a vlastně ani nevím, co bych si z toho měl vzít.

webexpo-2015-04
Zdroj: webexpo.cz

Michal Špaček
Nezklamal, i když během své přednášky nic nehacknul. Jednalo se spíše o obecnější přednášku k publiku, které na WebExpo nechodí anebo chodí, ale v tuhle dobu už stáli frontu na Řežába. Vtipné příhody s velkými firmami na téma bezpečnost.

Ondrej Gálik
Česká spořitelna používá Google apps a spustila API, takže bychom ji neměli vnímat jako dinosaura. Takové trochu PR České spořitelny, které Ondrej zvládnul tak dobře, že mi celou dobu nedošlo, že jde o reklamní blok. Až teď.

Ondřej Válka
Povídal o deseti kontextech pro design. Lépe řečeno – pro situace, ve kterých vzniká design. I teď když o tom píšu mi to vlastně příjde jako dobrý nápad, bohužel na Ondrovi byla vidět velká nervozita a přednášku nedokázal podat tak, aby mě na první dobrou zaujala a abych ji pochopil. Ztrácel jsem se a mám trochu pocit, že myšlenka tohoto typu by byla vhodnější spíše na celodenní workshop než 40 minutovou přednášku. Zoufale chyběly konkrétní případy a celé sdělení se pro mě pohybuje někde v abstraktnu.

Lumír Kajnar
Přednáška, na kterou jsem se nejvíc těšil. Bohužel, alespoň pro mě, to Lumír vzal hodně zobecna. Úvod nebyl špatný, ale následovaly věty jako „učíme se prožitou skutečností“ nebo „technologie se zbavily fyzické a časové závislosti“. To jsou fajn věty do dizertační práce na akademickou půdu, ale já se těšil na to, že nám Lumír prozradí, jak to dělá, že dokáže tvořit tak skvělé věci a na co sáhne, to se mu daří. Asi je to tajné know how, které se neříká jen tak na přednášce.

Dominika Blackappl
Poslední přednáška celého WebExpa, takže už vůbec nevadilo, že tam zazněla věta „everyone can change the world“. Dominika byla fajn a její přechody z angličtiny do češtiny působily mile. Má svůj pohled na svět a seznámila nás s ním. Svým způsobem byla konrétnější než většina ostatních.

Můj celkový dojem z letošního WebExpa je ovlivněn tím, že jsem se jako grafik snažil chodit spíše na přednášky, které mají něco společného s vizuální stránkou webu. Podle programu hádám, že přednášky věnované programování mohly být konkrétnější a na vzletné myšlenky nebylo tolik času jako u designu, který k tomu tak trochu svádí. Celkově mám ale trochu pocit, že loni jsem si těch konkrétních poznatků odnesl přece jen o něco víc – ačkoli ne v takovém komfortu, jakým nás pořadatelé zahrnuli letos.

Na druhou stranu nechci, aby tento článek vyzněl nějak negativně. Stále si myslím, že pokud se chcete vzdělávat a chodíte pouze na jednu konferenci za rok, WebExpo je v tuto chvíli určitě tou nejlepší volbou.

O autorovi

Martin Kalda

Grafik, ux designer a šéfredaktor Design portálu. V současné době působí také jako digital designer pro pražskou pobočku Ogilvy.