Jaká byla konference WebExpo 2018? Velká, vyladěná a užitečná

V pátek a v sobotu (21.—22. září) proběhlo v Praze WebExpo 2018, konference určená primárně  lidem, kteří se věnují tvorbě webů a aplikací. Jaká byla organizace, přednášky a co mi těch 16 hodin strávených v přednáškových sálech dalo, se můžete dočíst níže.

Organizátoři, Lucerna, hot dogy…

Jednalo se o 11. ročník konference a bylo to znát. Po stránce organizace je konference vyladěná a neměl jsem ani jeden moment, kdy bych si řekl, že je něco nedotažené. Fajn například bylo, že nebylo nutné při vstupu do sálu skenovat visačku (což dříve způsobovalo fronty), ale stačilo ji mít na krku a vstup proběhl hladce a rychle. Na každé konferenci někdy vypadne zvuk, promítání či přednášející, ale vždy bylo vše v řádu několika chvil vyřešeno — dokonce i ten chybějící přednášející :)

Přednášky probíhaly najednou ve čtyřech sálech v rámci pasáže Lucerna — přesun tedy zabral jen pár minut (či sekund — z velkého sálu Lucerny do Lucerna Music Baru). V pasáži byly k dispozici i prostory pro občerstvení, jídlo a relax. U vstupu do každého sálu stál stůl plný pití, z něhož nějakým zázrakem neubývalo. Pokaždé, když jsem šel kolem, byl plný. Jít na jídlo znamenalo vynechat přednášku, což jsem neudělal, ale přežít se dalo i na hamburgerech a hot dogu :)

View this post on Instagram

#webexpo #den2

A post shared by Design Portal (@designportal.cz) on

Přednášky, přednášející a angličtina

Jak už jsem zmínil, přednášky probíhaly najednou ve čtyřech sálech — i při nejlepší vůli nebylo možné stíhat více než čtvrtinu. Rozhodování kam jít trochu ulehčuje fakt, že všechny přednášky se natáčí, takže jde leccos zkouknout zpětně. Naopak výběr přednášek moc neulehčovalo nové dělení přednášek do témat. Dřívější dělení na cílové skupiny (developers, designers, business) asi také nebylo ideální, ale vyhovovalo mi více. Upřednostnil bych například dělení přednášek podle hloubky probíraného tématu (laik až expert) a zároveň podle míry konkrétnosti (inspirace až konkrétní tipy).

Nutno ještě zmínit fakt, že všechny přednášky probíhaly v angličtině. Věc, která byla dost diskutovaná i na předchozích ročnících a myslím, že se pořadatelé rozhodli správně. Pokud má někdo chuť se vzdělávat, je angličtina nutnost, navíc akcí v češtině je během roku dost a u WebExpo by to zbytečně omezovalo množinu přednášejících, které lze na konferenci pozvat. V angličtině přednášeli i Češi a zvládli to na výbornou.

View this post on Instagram

IBM ma nové logo? ;) #webexpo

A post shared by Design Portal (@designportal.cz) on

Mých TOP 5 přednášek

Obecně nemám rád přednášky, kde přednášející představuje sebe, firmu a svoje práce (hlavně ty povedené). Moc mi nedají ani přednášky, které jsou jen o inspiracích a hezkých či vtipných věcech. Mám rád přednášky, kde se dozvím konkrétní rady „jak na to“, ať už se tím „to“ myslí cokoli. Můj výběr nejlepších pěti je tento:

Bob Marvan
How to design a design workshop

I na workshop se dá dívat jako na produkt a podle zásad design thinking ho i navrhnout. Bob byl hodně konkrétní v tom, jak workshop připravit, na co se připravit a co zajistit. Prozradil chyby, ze kterých se poučit a celkově to bylo hodně konkrétní a hodně přínosné.



Yael Keren
Designing conversational UIS

Yael se zúčastnila workshopu, který pořádal Google a byla zaměřená na navrhování interface pro zařízení či aplikace ovládané hlasem. Opět velmi konkrétní přednáška se spoustou ukázek, postupů i příkladů, jak se to nedělá.



Douglas Powell
Measuring the value of design

Od této přenášky jsem čekal trochu víc, i když i tak stála za to. Douglas spíše prošel jednotlivé faktory, které lze využít k měření hodnoty designu na projektu. Bylo zajímavé vidět, jakým způsobem pracují designérské týmy, jak spolupracují na projektech napříč IBM a jakým způsobem jsou organizovaní. Jedou dle metody design thinkingu (asi nejčastěji zobrazovaný slide ve všech prezentacích) a chtěli by dosáhnout toho, aby poměr designeři vs. developeři byl alespoň 1:8 (nyní jsou někde kolem 1:20).



Kinneret Yifrah
Microcopy, your users will fall in love

Velmi hezká a opět velmi konkrétní přednáška plná příkladů drobných textů, které jsou používány v uživatelských rozhraních. Kinneret ukázala vždy stav “před” a “po”, přičemž dávala konkrétní rady, jak by měly texty znít a co by měly říkat — od tlačítek až po post it na nefunkčním kávovaru :)



Christian Barnett
Pitching to win

Na tuhle přednášku jsem původně jít nechtěl, ale s hotdogem v ruce jsem nechtěl rušit v malém sále, tak jsem se vydal do největšího sálu, kde jsem se chtěl skrýt někde na ochoze a v klidu se najíst. Christian Barnett si ale získal mou pozornost. Přednášku začal slovy, že má pocit, že se všude moc mluví a lépe by bylo mluvit málo a říct jen to, co si lidé zapamatují. Bez nějaké prezentace na plátně pak řekl konkrétní rady lidem, kteří prezentují sebe nebo svou firmu před investory. Co dělat, co nedělat a co si připravit. Rady aplikovatelné pro každého, kdo něco prezentuje. Skvělá přednáška.


Nemám žádnou přednášku, o které bych mohl říct, že to byla ztráta času. Mrzí mě, že jsem neviděl přednášku Martina Michálka o webech v AMP a zahlédnul jsem jen konec přednášky Jana Charváta o variables fontech a byla skvělá. Všechny přednášky by měly být k dispozici ze záznamu — první 4 přednášky byly k dispozici už v pondělí — klobouk dolů za tuhle rychlost.

Celkový dojem mám z WebExpa dobrý, pořád si stojím za tím, že pokud chcete alespoň jednou za rok někam vyrazit se vzdělávat, WebExpo je jasná volba. Díky přednášejícím a také organizátorům za skvělou konferenci.

Zdroj a foto: webexpo.net

O autorovi

Martin Kalda

Grafik, ux designer a šéfredaktor Design portálu. V současné době působí také jako digital designer pro pražskou pobočku Ogilvy.