Rozhovory

Lukáš Veverka: problém je v koncepci školy jako takové

Parasite

Student brněnské FAVU, freelance designer, grafik studia Černá&Fialová, člen týmu Paskal, spoluzakladatel jihlavské galerie Půda, redaktor Desing portálu a od září i stážista v holandském studiu Dumbar. Tím vším a nejen tím je Lukáš Veverka.

První otázka je jasná :). Jsi student a právě končí vysokoškolákům prázdniny, takže jaké byly? Byl to pro tebe spíše čas k odpočinku anebo jsi doháněl to na co nebyl čas během školního roku?

Jako každý rok – žádné. Může za to moje neschopnost zorganizovat si zakázky tak, abych si mohl udělal volno. :) Na druhou stranu, kdybych asi nějaké to volno už opravdu potřeboval, udělal bych si ho bezohledu na to zda jsou zrovna prázdniny nebo ne.

Jaký obor na FAVU studuješ a čemu se ve škole nejraději věnuješ?

Ateliér grafického designu. Původně jsem se hlásil do ateliéru Multimédia, ale během přijímaček jsem byl přesunut na design, tam jsem uspěl a zůstal dodnes. Myslím že mě to hodně táhne k tomu videu, ale asi nedokážu říct čemu se věnuji nejraději. Je to různé a neustále se to mění.

Nedávno jsme měli možnost vidět Tvoji bakalářskou práci – televizní grafiku pro studentskou TV. Můžeš nějak blíže popsat jak vznikla a jaký měla ohlas?

FaVU má už několik let funkční softwarové I hardwarové řešení pro televizní vysílání (video streaming přes internet). Problém je v tom, že se mezi studenty nenajde skupina, řízená zevnitř, která by se postarala o náplň a správu samotného vysílání. Ačkoliv jsem měl původně plán řešit svojí bakalářskou prací tuto reálnou internetovou televizi, nakonec jsem se z výše popsaných důvodů rozhodl, že se nebudu limitovat internetem a budu k této televizi přistupovat jako k běžné kabelové televizi. Z toho vychází I jednotlivé kousky televizní grafiky, na kterých jsem pracoval.

Ačkoliv to nedopadlo přesně podle mých představ jsem s výsledkem celkem spokojen. Nedělá mě problém výtvarná stylizace, ale scénáře a samotná režie je pro mě zatím nezvládnuté řemeslo.

Dělám také krátké filmy a to buď sám anebo ve spojení se Skakalou:

Můj poslední filmeček, sice uz víc jak rok starej, ale na novém scénáři zatim jen dělám:
http://www.parasite.nofuture.cz/paraprint/5-HTT.mov

(díky tomuhle filmu jsem postoupil do finále soutěže Fresh film festu minulý rok, a ve finále pak vyhrál kameru)

Tohle jsem dělal tak před dvěma rokama, ale je to trochu hardcore
http://www.parasite.nofuture.cz/paraprint/JAWS.mov

a poslední projekt realizovaný se Skakalou na jehož nekterých kouscích stále děláme
http://www.parasite.nofuture.cz/web

Pracuješ jako freelance a zárověň v týmu Paskal. Jak to všechno i v kombinaci se školou stíháš?

Nestíhám. :) V Paskalu realizujeme jen + – 2 zakázky ročně. Jako freelance jsem snížil počet stálých klientů na minimum. Spíše si vybírám jednotlivé zakázky, které opravdu chci dělat. A poslední dva roky mě plně vytěžuje práce pro brněnské grafické studio Černá&Fialová, kde mám možnost pracovat na zakázkách, které bych jako freelance jen těžko získával a už vůbec bych je sám nemohl realizovat. U těchto zakázek pracuji pouze na návrhu a koncepci, a nemusím řešit sazbu, obrazové korekce, produkci, výrobu a ostatní věci o které se postará studio. Můžu se tak plně soustředit jen na design. No a když k tomu připočítám, že se ještě starám o galerii Půda a pracuji na osobních projektech, tak je toho opravdu hodně.

Můžeš trochu blíže popsat jak vzniknul tým Paskal, jaký typ zakázek děláte a pro jaké klienty?

V Paskalu jsem já (parasite) a Skákala (=paskal). Skákala je freelance designér, spolužák a bývalý kolega z grafického studia. Zjistili jsme, že se nám spolu výborně dělá a rozhodli jsme se, že určitý druh zakázek budeme realizovat společně a pod značkou PASKAL. Zatím se vždy jednalo o zakázky, které poskytovali dostatek tvůrčí svobody. Byli to tyto zakázky: motion design pro JAZZFESTBRNO, plakáty pro Dan Bárta & Robert Balcar Trio, Bolkovica z Měsíca pro Rudolf Jelinek, promo auto Need For Speed Underground pro EA Games. Nejde tedy o typ zakázek, jako spíš o požadavky a charakter klienta. Pokuď něco děláme v PASKALu, tak hlavní slovo o podobě a výrazu zakázky máme prostě my a ne klient.

Jak jsi na tom s přísunem zakázek a práce? Máš nějakou agenturu, která tě zásobuje anebo se snažíš spíše o přímý kontakt s klientem?

Myslím, že se to nevylučuje. Ať už mě zásobuje agentura nebo si mě klient najde sám, vždycky chci přímý kontakt s klientem. Problém je v tom, že u nás není ani u velkých firem obvyklé, aby měli jednoho člověka, který se stará o jejich propagaci a zároveň může I sám o věcech plně rozhodovat. Nabaví mě jednat s člověkem, který je jen prostředník. Většinou to moc nefunguje. A pokuď jednáte přímo s majitelem, je dost často problém v tom, že nerozumí designu, technologickým postupům a ani marketingu.

Jsi součástí jihlavské galerie Půda. Můžeš krátce popsat co to vlastně Půda je a jaká je Tvoje role v ní?

Půda je výstavní prostor zaměřený hlavně na výstavy studentů. Ja se starám o propagaci, web, pozvanky atd.. Lucie Berková a Denisa Krausová řeší program a koncepci galerie. Protože jsem galerii pomáhal zakládat, tak mám v otázce designu galerie poměrně volnou ruku. Sice pracuji pro půdu zdarma, ale je to příjemná práce, odlišná od komerčních projektů. Je to po grafické stránce takové moje děťátko, do jehož výchovy mě nikdo nesmí mluvit, a když mluví, tak se vztekám tak, jak se na správného rodiče sluší a patří.

Která oblast designu je ti nejbližší?A je nějaký typ zakázky, který by jsi odmítnul?

Zakázky si vybírám podle toho jak se mě líbí zákazník jako člověk, podle toho kolik mám prostoru pro můj názor a představu, podle peněz a podle dalších faktorů. Nerozhoduje u toho ani oblast designu ani typ zakázky.

Máš nějakou vysněnou zakázku či klienta pro kterého by jsi chtěl pracovat?

Láká mě několik typů zakázek na kterých jsem ještě nikdy nedělal, třeba navrhnout knížku, kdyby se vyskytla nějaká zakázka takového typu, asi bych neodmítnul. Ale přímo konkrétní sen nebo tak něco, to nemám.

Kde bereš inspiraci pro svoji tvorbu? Co Tě nakopává a čím se naopak odreagováváš?

Inspirace je všude okolo. Odreagovávám se volnou tvorbou, přestože to na první pohled vypadá stejně jako když pracuji sedím u počítače a klikám. Zrovna teď dělám na dopisu babičce, kterou strašně málo vídám. Ten dopis má podobu více jak dvacetistránkového magazínu o životním stylu Lukáše Veverky. Sazbu I grafiku jsem sice musel přizpůsobit babičiným očím, ale I tak je v něm spousty prostoru pro sebereflexi a odreagování. Vychází od letošního roku každý čtvrtrok nákladem jednoho kusu a jmenuje se Narcis. Formát A5, vazba V1. :)

Co nebo kdo Tě napadá, když slyšíš slova „český design“? (Jak je na tom český design v porovnání s evropou a zbytkem světa? Snese srovnání?)

Rozhodně je tu celkem dost lidí co se snaží o dobré věci, ale je tu taky hodně těch druhých. A navíc česká veřejnost je v kulturních a I jiných oblastí s tím souvisejících dost pozadu, a to se odráží I v reklamě, kterou se obklopujeme. Srovnání sneseme na soutěžích a v časopisech o designu, na ulici už je to vidět méně.

Co si myslíš nutnosti vzdělání v oblasti designu? Myslíš, že lidé vycházejicí ze škol mají větší šanci se uplatnit anebo jsou naopak odtrženi od reality a tou pravou školou je až praxe?

V zásadě je vzdělání potřebné. Problém je v koncepci školy jako takové. Například: škola po nás chce individuální výkony, ale v praxi pak většina zajímavých projektů vzniká v teamu několika lidí. A to pak nastává to odtržení od reality. A takových příkladů bysme našli víc.

Jaké tři věci tě v oblasti designu v poslední době zaujaly?

Skvělé verzálky písma ARIERGARD. Zrcadlový interaktivní interface pro Nissan . A redesign aplikace Quark.

Mohl by jsi jmenovat tři jména z oblasti českého designu o kterých si myslíš, že jsou špička? Může se jednat jak o firmy tak jednotlivce..

Reklamní režisér Ivan Zachariáš, myslím že mezi českými režiséry nemá konkurenci, jsou tu další výborní režiséři jako třeba Jakub Kohák a další, ale Ivan je špička. Za agentruy určitě KASPEN, není moc českých agentur jejichž práce by jste mohli opakovaně zahlédnout v magazínech jako je ARCHIVE. A za ještě bych zmínil Martinu Marešovou, její práci můžete v současné době vidět například v Moskvě na Golden Bee 7 (mezinárodní bienále grafického designu).

Jaké jsou Tvoje tři nejoblíbenější internetové stránky?

Jejich strašně moc. Jsou stránky kam se zajdu občas podívat co je nového, jako třeba www.thefwa.com. Pak stránky které mám rád kvůli tomu jak vypadají, např www.frostdesign.com.au . A taky stránky které navštěvuji pravidelně jako třeba www.foureyedmonsters.com

Před časem proběhnul médii projekt Asociace umyvadlových potapěčů. Jaký měl projekt ohlas a jaká byla tvoje role na tomto projektu?

Je to recese jenž se mě trochu vymkla z rukou a narostla do větších rozměrů než jsem čekal. Původně šlo jen o to, zjistit, jak dlouho vydržíme já a Skákala pod vodou. Po ruce nebylo nic jiného než umyvadlo, a tak jsme ho použili. Nakonec se zrodila asociace, do které lidé posílají záznamy svých ponorů, která postavila první turnajové umyvadlo se zabudovanou kamerkou na světě a která se tu a tam ukáže na nějakém festivalu. Sám nechápu zájem medii o tuhle ptákovinu. Myslím, že všechno potřebné si lidé najdou pokuď budou chtít na stránkách AUP sami. Teď jsem celej projekt hodně zanedbával, ale hned jak budu mít trochu čas tak se k němu vrátím.

Kterého díla či momentu ve své dosavadní kariéře si nejvíce vážíš?

Teď v září jsem odjel na tříměsíční stáž do holandského Dumbaru. Vážím si toho že si mě vybrali a že mě dají tu možnost pracovat v jejich teamu. Jinak mám největší radost vždy z poslední práce na které jsem dělal.

Jak těžké je se do Dumbaru dostat a co od práce tam očekáváš?

Nedokážu posoudit jak je těžké se tam dostat. Dumbar je známé a úspěšné studio. Mě osobně vyhovuje, jak pracují s novými medii, že mají přesah do prostoru, videa, instalací a pod.. Poslal jsem jim své portfolio a vzali mě. Ale rozhodně si mají z čeho vybírat, takže je to těžké spíš pro ně :). Očekávám, že bude všechno uplně jiné, způsob práce, způsob myšlení, všechno. A samozřejmně se na to těším.

 

Na čem právě pracuješ a jaké jsou Tvoje poslední novinky?

Teď šel do tisku plakát pro Dana Bártu & Robert Balzar Trio. Koncepci, celkový výraz a typografii jsme dělali se Skákalou společně. Samotnou montáž a výrobu efektů jsem pak dělal sám, a jelikož to byla absolutně svobodná zakázka, tak jsme si to celkem dobře užili. A jinak teď už druhý měsíc dělám pro Černou & Fialovou multimediální prezentaci a interface pro security software. Je to rozsáhlá a složitá práce takže mě dává celkem zabrat. A do toho navíc ještě ty vedra.

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/rozhovory/rozhovor-lukas-veverka.html

25.09.06