Jiří Jaroš je ilustrátor, grafický designér a výtvarník na volné noze. Vystudoval Hollarku v Praze a pokračoval na Fakultě Ladislava Sutnara v Plzni studiem oboru Grafický design a ilustrace, studia však nedokončil, vrhnul se do víru praxe reklamních agentur jako Mccann Prague, Bistro Agency, Isobar a Dentsu, kde po většinu času působil na pozici senior Ilustrátor/Grafický designér.
Seriál 3×3 má za cíl představit šikovné designéry a studia působící v České republice. Formát prezentace je vždy stejný – tři projekty a každý reprezentovaný třemi obrázky s krátkým popisem.
Jaká byla Vaše cesta ke grafickému designu?
Základní znalosti jsem poznal v období studia střední školy, do té doby jsem vnímal pouze kresbu, díky pedagogům jsem se seznámil s užitnou stránkou výtvarného umění a prvními příklady grafického designu. Současně mě v té době začala formovat láska ke skateboardingu, hltal jsem všechny loga výrobců skateboardového vybavení, sbíral jsem samolepky, vystřihával si tištěné reklamy obsahující zajímavá písma či ilustrované designy samotných prken. Sbírání různých věcí jako pivních tácků nebo limonádových plechovek v dětství, stálo asi také za podvědomým utvářením mojí obliby v ilustrativnímu designu a letteringu.
Jak důležité je podle vás vzdělání v oboru?
Pro mě osobně to bylo hodně důležité, zejména na začátku v úrovni tzv. “zasvěcení”. Přišel jsem uplně z jiného světa, kde se umění, design a třeba fungování na volné noze těžce chápalo. Proto pro mě bylo zásadní to svobodné prostředí s časem pro experiment, diskuzi a nasátí širšího kontextu a základních pravidel.
V praxi jsem se setkal se skvělými designéry, kteří neměli studijní background i těmi kteří ano. Každý měl ale trochu jinou energii. Dnešní doba nabízí jednoduchý přístup k informacím, ale podle mého názoru záleží na tom jakým způsobem je člověk vstřebá a v jakém prostředí. Vnímám akademické studium jako způsob, který celý obor víc kultivuje a posouvá. Samostudium je taky skvělé, ale možná více o surfování po trendech.
Co vás přimělo k tomu přejít z agentury na volnou nohu?
Důvodem byla hlavně časová svoboda a efektivita i ve vztahu k rodině. Chtěl jsem si více vybírat projekty, být svým klientům nablízko a nabízet svůj osobitý přístup. Cítil jsem se v jistou dobu zamčený v určitém kariérním schématu, který mi nedovoloval se posouvat tím správným směrem.
Agenturní zkušenosti a vazby jsou však něco na co nedám dopustit a jsem za ty roky nesmírně rád. Dodám jen, že bylo období Covidu, které odstartovalo různé modely hybridního a externího fungování, toho jsem k přestupu také využil.
Vyberete 3 práce, které bychom si mohli blíže představit?
Air Bank
Na přelomu roku se mi podařilo vyhrát tendr na vývoj nového ilustrovaného vizuálního stylu. Měl jsem tak možnost spolupracovat s interním design týmem Air Bank a postupnými kroky vytvořit nový signifikantní přístup, který více odpovídá současným požadavkům banky a zapadá do komplexního design systému.
Jídlovice
Společně s mým kolegou Matyášem Trnkou jsme byli osloveni majiteli sítě restaurací jídelnového typu s žádostí o celkový refresh jejich původní identity. Pains, které jsme potřebovali vyřešit v rámci design procesu bylo mnoho, od nejistoty zákazníků ve vysvětlování si samotného názvu, přes vytvoření výrazného konceptu až po naprogramování nového online menu systému.
Po důkladné rešerši jsem se rozhodl osadit název restaurace motivem pomyslného městečka “tisíce chutí”. Zadání obsahovalo pobídku k nadsázce a vtipu což mi přesně hrálo do karet. Proto jsem vytvořil tento průhled hrncem jako kukátkem do stylizovaného gastro-světa kde je jídlo každodenní oslavou. Kombinací atypické barevnosti, logotypu osazeným custom typografií a signifikantním patternem kombinujícím městskou strukturu s nástroji z kuchyně vznikla tato hravá identita.
Volná tvorba
Už od dob studia na Hollarce mám velký vztah ke klasickým výtvarným technikám, prošel jsem si několika pokusy o limitované série ilustrací skrze sítotisk, linoryt, klasickou kresbu až jsem se dostal k tvorbě z barevných papírů. Viděl jsem to ve světě a protože mě vždy fascinovalo vytváření detailních dioramat a jsem zároveň z generace abíčkářů, našel jsem v tom naprostou terapii.
Motivací je potřeba vyvážit digitální tvorbu a zažít trochu jinou pracovní flow než mám u proklientské práce. Ale jak tomu tak bývá netrvalo dlouho a podařilo se mi nakonec tento styl ilustrací uplatnit například i v kampaní na Kofolu či v práci pro Českou spořitelnu.
Na čem aktuálně pracujete?
Zrovna dokončuji balík ilustrací pro Magistrát města Brna, stal jsem se letos totiž na základě výběrového řízení jedním ze 3 ilustrátorů, kteří pomáhají Brnu s oživením komunikace veřejnosti. Jinak průběžně pokračuji na vizuální identitě Air Bank a prácích pro ostatní klienty. Nechávám si i malý prostor pro volnou tvorbu v podobě série papírových ilustrací.
Je nějaká značka, kterou byste rád rebrandoval?
Žádnou konkrétní na paměti nemám. Rád bych se ale spojil s nějakou značkou ze sportovního odvětví, sport je moje největší vášeň, nejvíc horská cyklistika. Třeba takový nedávný rebranding Decathlonu mě hrozně baví. Snažím si podobné touhy manifestovat, zatím se to vždy vyplnilo, takže uvidím co si mě přitáhne.
Kde vidíte sám a případně náš obor sebe za deset let?
Hm, tyhle úvahy nemám moc rád. Miluji svoji práci a doufám, že i za deset let budou projekty co mi budou dávat smysl a vytvářet dlouhotrvající hodnotu. Když to bude vyžadovat obklopit se více lidmi, nebudu se tomu bránit. Chci si také udržet svou všestrannost, vymýšlet, vytvářet, ale hlavně se tím bavit. Rád bych také našel nějaký způsob jak předat své znalosti začínajícím tvůrcům.
Pokud ale narážíte na otázku moderních technologií, jsem přesvědčený, že poptávka po grafickém designu nebo ilustraci neustane. Ale aby tvůrce obstál bude nejspíš potřeba být multiskilled designérem a výhodu budou mít tvůrci dlouhodobě budující svojí osobní značku. Tvůrčí proces zaznamená asi velké změny to vidíme už dnes, ale věřím, že tvořit, nebude znamenat jen promptovat.
Využíváte k práci AI?
Používám, jako asistenta pro rešerši, pro tvoření prezentací, k vytváření mockupů, občas na voiceovery, samozřejmě rozšířené nástroje v rámci Adobe softwaru a občas pro účely rychlého storyboardingu.
Jaké vybavení používáte k práci?
Pracuji na Macbook Pro, protože potřebuji být mobilní a občas fungovat mimo kancelář, pro ten účel mám cestovní malý Wacom tablet, jinak na pracovním stole mám připojený Wacom Cintiq na většinu práce a druhý odkládací monitor Eizo. Používám na denní bázi také iPad pro skicování ilustrací a konceptů. Kromě notebooku je vše trochu staršího data výroby, ale dělám si k věcem až trochu nezdravý vztah, takže dokud fungují nehodlám je měnit. Až na iPad ten mě už opravdu limituje :)
Jinak jsem dlouholetým uživatelem balíku Adobe CC, kreslím v ProCreate a zkouším teď Affinity. Používám Figmu, Toggl, Teams, Chat GPT, Cloud a Spotify, nic víc k práci nepotřebuji. Tedy kromě speciálního koutu v kanceláři, který slouží k protažení kostry od sezení. Obsahuje jogamatku, boxovací pytel, pár jednoruček, TRX systém a balance board. Plánuji si pořídit polohovací stůl.
Jak vypadá Váš pracovní stůl?
Jaká sledujete oborová média?
Můj rozhled se smrsknul nejvíce na Behance, Dribbble, Awwwards, The-Brand identity, občas se začtu na Medium, Design portálu nebo Fontu, poslouchám podcasty s designéry, kteří mě zajímají. Sociální sítě mám vyfiltrované hlavně na tvůrce a studia jejíž jsem fanoušek.
Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?
Sleduju práci většiny kolegů, kolegyň i studií, z Čech rád zmíním studia ArtBureau, Little Greta, Touch, Molekula, Dynamo nebo BTým, ve světe jsou pro mě velkou inspirací třeba studia Lincoln Design, Buck nebo DKNG.
Kdybyste nedělal to co děláte, živil byste se jako…
Když se zasním dokážu si představit přehodit výhybku k jinému uměleckému oboru (socha, šperk, fashion) nebo bych zvolil nějaké klasické řemeslo. Lákala by mě práce s materiály jako kůže, dřevo, sklo, vlastně si nedokážu představit něco nevytvářet nebo nevyrábět.
Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?
Web, LinkedIn, Behance, Instagram
Děkuji za rozhovor
Zdroj a foto: jarosillustrations.com













