Recenze školení „Profesionální grafika nejen pro web“

Medio AkademieRecenze školení „Profesionální grafika nejen pro web“

Konzultační a vývojářská společnost Medio Interactive pod vedením Honzy Tichého nedávno představila vzdělávací projekt Medio Akademie. Hlavním cílem akademie je především předávat znalosti, které řada zkušených školitelů a odborníků získala dlouholetou praxí v oboru. Já jsem byl pozván na školení Antonína Pospíšila, které nese název “Profesionální grafika nejen pro web”.

-

Již z programu školení jsem věděl, že se nebude jednat o základy Photoshopu, ale že grafika pro web bude pojímána v širším kontextu.

Na školení se sešla asi desítka grafiků ze všech koutů republiky. Někteří jedinci dokonce přijeli až z Brna nebo Ostravy. Menší skupinka mi vyhovovala více, jelikož umožňuje lepší komunikaci mezi školitelem a posluchači. Každý se zapojoval a během školení padl nespočet dobrých dotazů, které doplňovaly informace k jednotlivým tématům.

Školení probíhalo v pražských Nuslích v prostorách vzdělávacího střediska EDU2000, které mimo jiné disponuje dobrým zázemím. Na účastníky školení čekala místnost vybavená počítači a Wi-Fi sítí. Během celého dne nám byl poskytnut švédský stůl s jídlem a občerstvením. Věděl jsem, že v ceně školení je i oběd. Z předešlých zkušeností jsem měl trochu strach o to, co nás čeká. Organizátoři ovšem vše vzali profesionálně a pozvali nás do místní restaurace, kde si každý mohl dát, co si jen zamanul. Oběd probíhal ve velmi přátelské atmosféře a byl výborným zpestřením celého dne.

-

Nyní zpět  ke školení. Pouze v rychlosti projdu jednotlivá témata, jelikož nechci vše prozradit. Ze začátku se začaly probírat víceméně základy, které ale ne každý grafik zná. Za zmínku určitě stojí kapitola o znalostech, které jsou potřeba k tvorbě webové grafiky jako například grid systémy, použitelnost a přístupnost nebo znalosti z dalších oborů a to především kódování, SEO, ale i z marketingu. Dále nám Tonda prozradil své zdroje, kde se vzdělává nebo kde sleduje aktuální trendy.

Další část pojednávala o komunikaci s klientem a ostatními členy týmu, která je nesmírně důležitá a je základním pilířem úspěšného projektu. Tonda nám předal své cenné know-how, které lze vážně získat pouze dlouholetou zkušeností v oboru. Myslím si, že mnoho grafiků již mělo několikrát problémy s klienty, ať už z hlediska zadávání a specifikace práce, nebo na úrovni smluv a plateb.

Následovalo další zajímavé téma, a to „Finalizace a předávání grafických dat“. Po několika letech na pozici kódéra jsem dostal nespočet opravdu šílených grafických podkladů. Tonda nás upozornil přesně na ty věci, které by každý grafik měl dodržovat, aby se kodér mohl soustředit pouze na kódování a nemusel komunikovat s grafikem, který mu nedodal kompletní podklady. Dejte si ruku na srdce a přiznejte se, kolik z vás grafiků myslí například na chybové hlášky ve formulářích nebo na hover stavy tlačítek.

Zajímavou částí školení byla „Tvorba pro různá zobrazovací zařízení“. S nástupem surfování na mobilech a tabletech je potřeba, aby grafik o tomto tématu věděl co nejvíce a dokázal připravit grafiku pro různé typy zařízení. Mimochodem Medio Academy nabízí právě školení na téma „Responsive webdesign“, které určitě bude také velmi zajímavé.

V kapitole o pravidlech kompozice jsme se bavili například o optickém středu, zlatém řezu (Golden ratio) a využití whitespacu. Stačili jsme probrat i základy typografie, použitelnosti a přístupnosti. Školení bylo zakončeno kapitolou o psychologii uživatelů a radami, jak jí lze využít během grafických prací.

-

Do této recenze jsem chtěl zapojit i autora školení Antonína Pospíšila, a proto jsem se ho zeptal na několik otázek.

Ahoj Tondo. Sdělíš nám nějaké své první pocity ze školení?
Ahoj Petře, pocitů je samozřejmě hodně a já se nyní, možná paradoxně, snažím vnímat hlavně ty méně příjemné. Každý detail školení, který neproběhl tak, jak měl, každé nedorozumění, které na chvíli nastalo, každá informace, která nezazněla. Všechno tohle vnímám jako podnět k tomu, aby příště vše proběhlo mnohem lépe. Na svém školení se totiž lidem snažím vysvětlit, že i věci zdánlivě nesouvisející s jejich profesí ve skutečnosti silně ovlivňují kvalitu jejich práce. Detaily tedy hrají svou velkou roli a nejen já na svém školení, ale i ostatní při své každodenní práci, by jim měli věnovat nemalou pozornost.

Byl jsi spokojený s jednotlivými účastníky školení?
Moje počáteční obava z jednosměrné několikahodinové komunikace naštěstí vzala rychle za své. Větší část účastníků se totiž sama aktivně podílela na průběhu školení a já jsem se dokonce díky jejich zvídavým otázkám a jinému úhlu pohledu dozvěděl hodně zajímavých informací. Nad některými tématy vznikla natolik živá debata, že jsem musel konec o pár desítek minut prodloužit a některé informace probrat méně intenzivně, než jsem si před začátkem školení představoval. Byl jsem tedy s účastí naprosto spokojen a velmi mile překvapen.

Jaké byly ohlasy na školení?
Zatím se mi ozvalo pár lidí, ale odezva od nich byla veskrze pozitivní. Člověk se má stále co učit, proto jsem rád, že mě kromě plácání po ramenou neminuly ani reakce negativní. O těch jsem už stihl popřemýšlet a zanést je do osnovy školení pro nejbližší příští termín. První osazenstvo školení bylo svým zaměřením a absolvovanou praxí vskutku pestré, což mi dává možnost důkladněji zvážit skladbu a podání informací pro tu cílovou skupinu, pro kterou mnou prezentované informace a profesní zkušenosti budou nejpřínosnější. Rád bych totiž návštěvníkům svých školení předal více než jen souhrn všeobecně známých postupů a suchých statistických dat. I když i ty mohou být grafikům často k užitku :-)

Co v rámci akademie v budoucnosti chystáš?
Když pominu, že mým hlavním cílem je své nynější školení nadále rozvíjet a zlepšovat, tak bych rád v budoucnu připravil i další zajímavá témata. Grafika je v současné době jen část mé každodenní práce. Jednám s klienty, vytvářím projektové dokumentace, sepisuji analýzy a hlavně se zabývám návrhem uživatelských rozhraní a celých webů po strukturální i funkční stránce. Zde bych tedy do budoucna viděl možnost pro další rozšiřování své lektorské působnosti. Mimo to si plánuji účast na dalších kurzech Medio Akademie, protože si rád rozšiřuji obzory a získávám nadhled nad celým procesem tvorby webu a internetových aplikací. Nedávno jsem absolvoval školení Google Analytics Honzy Tichého a 15. března se moc těším na Responsive webdesign od Honzy Sládka, protože mobilům a tabletům patří webová budoucnost.

Děkuji za odpovědi a pokud máš cokoliv na srdci, teď přišel tvůj čas.
Když jsem začal připravovat své školení, tak jsem popravdě měl maličko pochybnosti o jeho úspěchu. Každý jednotlivý obor související s webem má totiž v ČR celou škálu možností, jak nabídnout svým členům vzdělání, profesní rozhled nebo třeba zprostředkovat občas podceňované, ale o to potřebnější osobní kontakty. Programátoři mají například své specializované konference, tematická školení nebo pravidelná setkání. Lidé z analytických nebo marketingových oborů také, ale grafici a všeobecně tvůrci uživatelských rozhraní, kromě široce pojatých konferencí typu WebExpo nebo Barcamp, nemají téměř nic. Proto nás v Medio Akademii napadlo přispět svou troškou do mlýna a nabídnout konkrétně pro webové grafiky možnost vzdělání na trochu vyšší úrovni, než je jinde běžná úprava fotografií nebo rutinní kreslení tvarů, výběr vhodných barev a znalost klávesových zkratek ve Photoshopu.

Termíny školení najdete na akademie.medio.cz.

Autor článku a fotografií:
Petr Komárek