První společný projekt Nike a VŠUP: Přízrak běžce jako prezentace jarní kolekce

MutantaPrvní společný projekt Nike a VŠUP: Přízrak běžce jako prezentace jarní kolekce

Nike spolu s ateliérem designu na VŠUP v Praze představují první společný projekt – Prezentaci nové kolekce Nike Sportswear jaro 2011. Instalaci s názvem Přízrak navrhl a realizoval team Mutanta studentů pátého ročníku VŠUP – Daniel Gonzalez, Richard Rozhoň a Tomáš Varga. Ptali jsme se, jak se k takové zakázce dostali a také například na to, jak se jim Nike odměnil.

-

-

Jak jste se ke spolupráci s Nike dostali právě vy?

České zastoupení Nike oslovilo náš ateliér (Design výrobků III.) s tím, že by chtěli představit novou kolekci jaro/léto 2011 nějakým neobvyklým způsobem.

 

Probíhal nějaký mini tendr v ateliéru?

Přesně tak. V ateliéru vznikla malá soutěž, která trvala asi týden, kdy jsme měli čas na utvoření základního konceptu výstavy a vizualizaci našich představ. Ty jsme potom skrze skicy a rendry krátce představili a vybral se ten nejreálnější a nejefektnější návrh. Vybral se náš návrh, na kterém jsme už od počátku pracovali s Richardem Rozhoněm z ateliéru grafického designu a nových médií, který se později ujal celé grafiky, jež výstavu provázela.

Jsme rádi, že mini porota vybrala právě nás, ale nastalo řešení problému, kterým bylo to, že výstava musela vzniknout ve velmi krátkém čase.

 

Představili byste nám svůj “Přízrak”?

Jedná se o přízrak běžce, který má za sebou dost dlouhý a namáhavý běh. Je naštvaný a unavený a přeje si, aby už všechno to utrpení skončilo. Sbírá své poslední síly k poslednímu skoku – rozbíhá se – odráží se – letí a dopadá na zem, kterou svou drtivou silou roztříští. Konec … prozatím .. :)

Přízrak představuje běžce. Všichni jsou svým způsobem masochisti, kteří podstupují dobrovolně tohle utrpení, aby dosáhli kýženého cíle.

-

-

Kde všude bude možné vaši práci vidět a jakou bude mít životnost?

Dalším osudem téhle věci je pravděpodobně vystavení na VŠUP v rámci zimního Artsemestru nebo přesunutí instalace s menší modifikací do připravovaného Nike Store.

 

Měli jste při tvorbě instalace volné ruce, nebo jste se museli držet nějakých globálních guidelines a manuálů Nike?

Zadání nebylo nijak přesně specifikované, v podstatě jsme měli absolutně volné ruce. Šlo jen o to, dodržet počet vystavených kusů oblečení a bot a představit je neotřelým způsobem.

Díky takto volnému zadání by se mohlo stát, že se výstava zvrtne v nějaký strašný nesmysl. Nechali jsme si proto poslat od Nike guidelines pro tuto kolekci, které nám vyřešily spoustu nejasností, hlavně co se týče podoby grafiky a práce s logem. Musíme říct, že guidelines byly opravdu perfektě zpracovány.

 

Dělali jste tento projekt jako školní cvičení nebo byl i finančně ohodnocen?

Tahle výstava je jedním z projektů, na kterých v ateliéru tenhle semestr pracujeme. Vždycky je to osvěžení dát si takovouhle rychlovku při řešení komplexnějších projektů :).

Finanční ohodnocení dostala škola, což bývá pravidlem, ale my, co jsme se podíleli na vzniku výstavy, se teď nějakou dobu nebudeme muset starat o to, co na sebe.

Díky za rozhovor.

-

-

Spolupráce společnosti Nike s  ateliérem designu na VŠUP v Praze, vedeným doc. Michalem Froňkem a doc. Janem Němečkem za pomoci asistenta Mgr. A. Michala Maláška bude pokračovat i v budoucnu. „Vždy nesmírně vítáme propojení firem a výrobců, kteří umějí tento potenciál využít a vytvořit kvalitní společné dílo. Nike pro mě osobně znamená cestu kreativity, výzkumu a vývoje v dané oblasti. Cestu, která zaznamenala v uplynulých třiceti letech raketový nástup na celosvětový trh. Instalace, kterou studenti pro příští rok vytvořili, je počátkem našeho dlouhodobého partnerství se značkou Nike. Dalším důležitým úkolem je zapojit do tohoto procesu další ateliéry naší školy,“ uvedl Michal Froněk.

„Představení Nike Sportswear kolekce je jen začátkem naší dlouhodobé spolupráce s VŠUP a jejími studenty,“ souhlasí Michal Brabec, marketingový manažer Nike pro Českou republiku a Slovensko. „Cílem tohoto projektu není pouze prezentace našich produktů netradičním způsobem, ale hlavně oboustranná pomoc při realizaci vlastních nápadů jak samotných studentů, tak značky Nike na českém trhu.“ 

 

 

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/akce-vystavy/nike-vsup-mutanta-prizrak.html

10.12.10