Tomáš Starý je muralista, digitální designér a vizuální umělec na volné noze. Kromě velkoplošných fasádních maleb ve veřejném prostoru a interiéru a malby na plátno se specializuje na design vizuálních identit a logotypů. Jeho autorská tvorba nezapře kořeny v graffiti a typografii nebo automotive designu, které podpořil šestiletým studiem designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni (2020). Tomáš je autorem desítek zahraničních i domácích realizací muralových maleb pro rozličné veřejné i komerční subjekty a pravidelně se účastní mezinárodních street art festivalů.
Seriál 3×3 má za cíl představit šikovné designéry a studia působící v České republice. Formát prezentace je vždy stejný – tři projekty a každý reprezentovaný třemi obrázky s krátkým popisem.
Jaká byla Vaše cesta k designu?
Odpověď
Jak důležité je podle vás mít vzdělání v oboru?
Odpověď
Na čem aktuálně pracujete?
Odpověď
Vyberete 3 práce nebo oblasti ve kterých působíte, které bychom si mohli blíže představit?
Ano, jedná se o tři oblasti, kterým se věnuji — velkoplošné venkovní malby, grafický design a malby na plátno.
Mural – velkoformátové malby
První skutečně velkoplošnou malbu jsem namaloval v roce 2017 jako účinkující na festivalu Graffiti Boom 08 v Chebu. Že se tak stalo vnímám jako logické vyústění mé více než patnáctileté činnosti na poli graffiti.
Od doby studií jsem procestoval desítky zemí a namaloval v nich nespočet stěn. Namátkou uvádím realizaci pro lokální Montana Colors store v Tokiu (inspirací vlajka a proslulý tisk “The Great Wave off Kanagawa”, nebo tribute malbu českému architektovi Josefu Schnitterovi v Bulharsku ve spolupráci s Českým centrem Sofie a městem Plovdiv při příležistosti Českého předsednictví v Radě Evropské unie v roce 2022.
Poslední fotografie reprezentuje tématickou malbu při pobřeží černého moře v Bulharském Burgasu pro místní kulturní centrum Morsko Kazino. Posílám velké díky partnerům za důvěru a možnost takto se realizovat!
Grafický design & printy
Posedlost písmem a jeho nekonečnou variabilitou přípustných deformací jsem přetavil například v digitální print s motivem autorské “post-wild style” abecedy, který mimo jiné před lety vyhrál první cenu odborné poroty o nejlepší t-shirt design na Zlínském Design Weeku.
Ze stejné série pochází i druhý digitální tisk čtverce o devíti polích (tentokrát s číslicemi), nebo obdobná číselná variace v podobě klasické užité grafiky – jeden z mnoha tisknutých linorytů.
Plátno
Následující malby na plátně pochází ze série “Lorem Ipsum”, kde je striktně pravoúhlý grid rozčleňován do bloků s jednotlivými literami, dohromady tvořících náhodný výňatek ze zmiňovaného zástupného pseudolatinského textu, v grafické praxi běžně používaného jako placeholder.
Plátna vznikala během mého – do etap roztříštěného – pobytu na Balkáně de facto jako arteterapie při náročném životním období. Sama činnost malování se pro mě stala placeholderem v jakémsi přechodném bezčasí. Potlačená barevná paleta dává prostor k vyniknutí tvaru, plochy a křivky jako základních atributů designu a architektury, ale i fenoménu graffiti.
Pro ilustraci: Vizuální kulisou mi zde denně byla stalinská architektura z 50. let, do jejíchž oken jsem směřoval svůj zrak každé ráno, a často i během toulání se městem a krajinou.
Kamarád z Bratislavy nazval obrazy poněkud lichotivým, ale příznačným slovním spojením “intelektuálne graffiti”.
Máte nějaký způsob jak si organizujete den?
Odpověď
Jaké vybavení používáte k práci?
Odpověď
Jak vypadá Váš pracovní stůl?
Odpověď
Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?
Odpověď
Zmíníte i nějakou konkrétní práci z poslední doby, která vás zaujala?
Odpověď
Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?
Odpověď
WebDěkuji za rozhovor
Zdroj a foto: Tomáš Starý