Článek

Noc reklamožroutů v obýváku aneb recenze DVD Cannes Lions Winners

DVD Cannes Lions 2009Noc reklamožroutů v obýváku aneb recenze DVD Cannes Lions Winners

Běžným smrtelníkům, kteří v reklamních přestávkách rychle přepínají, by pravděpodobně už při otevírání obalu DVD Cannes Lions 2009 Winners vstávaly vlasy hrůzou na hlavě, zvláště při zjištění, že se nejedná o jeden disk, ale rovnou o tři až po okraj naplněné reklamou, a jejich „reklamní přestávka“ tedy neskončí za pár minut, ale pravděpodobně vezme několik večerů.

Předpokládám, že by bylo nošením dříví lesa nějak podrobněji představovat největší reklamní festival na světě Cannes Lions. Pro ty, co by si snad přece nebyli jisti, stačí jen informace, že každoročně se v Cannes schází kreativci a zástupci všech významných světových reklamních agentur a oceňují zde to nejlepší co lze v reklamě vidět a slyšet (a cítit a klikat).

Cannes Lions Winners

Ani letošní rok nebyl vyjímkou, i když něčím vyjímečný přece jen byl a to zejména úspěchem české reklamy „Mnichov“ od Euro RSCG, která v nejprestižnější kategorii Film získala bronz. I tuto reklamu na DVD najdete, konkrétně na disku 1.

Jak už bylo v úvodu řečeno, soukromá noc reklamožroutů, která vás čeká bude hodně dlouhá a jeden večer na vám na shlédnutí všech oceněných prací určitě stačit nebude. Narozdíl od klasické noci reklamožroutů však nebudete omezeni pouze na jedno médium, ale vybrat si můžete z celkem 673 oceněných prací, které jsou rozdělena na třech DVD dle následujícího klíče:

DVD 1 – Film Lions

DVD 2 – Press, Outdoor, Radio, Titanium a Integrated Lions

DVD 3 – Media, Direct, Promo, Design, Cyber a PR Lions.

Cannes Lions Winners

Cannes Lions Winners

Další věcí, kterou je potřeba na DVD ocenit je výborně zpracované menu. Spořádat najednou takovou porci reklamy by byl oříšek i pro ostříleného admana. Díky přehlednému a jednoduchému menu lze procházet oceněné práce podle získaného ocenění anebo kategorii do které spadají. Snadno se tak dá dostat i k pracem, které vás zajímají bez nutnosti procházet celý disk.

Mimo vítěze v hlavních kategoriích, najedete na každém z DVD i práce Young Lions spolu s krátkým video představením soutěžících. Pro úplnost jen doplním, že Young Lions je soutěž určená kreativcům do 28 let, kteří jsou nominování a vyslání na festival zemí ve které působí a jejich úkolem je vytvořit reklamu na zadané téma v určitém (a krátkém) časovém intervalu přímo v rámci festivalu. Mimochodem, letos se v kategorii Young Lions podařilo bodovat Slovensku, za které Michal Pastier a Roman Klčo získali bronz v kategorii Cyber. Jejich banner je ke shlédnutí na třetím DVD.

Mimo výše uvedené najdete, v rámci krátkého filmu, na každém z DVD představení poroty a také „zvláštní ceny“ což je spíše seznam oceněných agentur doplněných obrázky z předávaná cen. Hlavním tahákem jsou určitě samotné vítězné práce, než tyto sekce.

DVD Cannes Lions 2009 Winners v České republice distribuuje FleMedia za necelých 8 tisíc korun, což jistě není málo. Na druhou stranu, a to aniž bych chtěl tuto cenu nějak obhajovat, zde najdete velmi přehledně seřazeno to nejlepší co reklamní průmysl vyprodukoval za poslední rok a to vše v DVD rozlišení.

Co si budeme namlouvat, velkou část z vítězných prací najdete na YouTube a různě po serverech, které se reklamou více či méně zabývají. Je však velký rozdíl sledovat reklamu v malém okně YouTube jako několik hýbajících se pixelů anebo na velké obrazovce v DVD kvalitě. Druhá věc je i to, že na DVD najdete video prezentace kampaní, tak jak byly určené porotcům, tedy nejen samotné dílo, ale i vysvětlující komentář, infografiku a další údaje, které už nejsou tak snadno k dohledání volně na internetu. Navíc co se týká tiskových inzerátů, na DVD je adresář, kde jsou tyto práce umístěny ve velkém rozlišení a tak si můžete vychutnat i jednotlivé detaily a finesy oceněných prací.

Asi je také potřeba zmínit, že DVD neobsahuje české titulky, v případě že se nejedná o anglicky mluvenou reklamu, jsou k dispozici anglické titulky. Ty by možná nebyly na škodu i v případě anglicky mluvených reklam. Pravdou je, že u velké části oceněných prací angličtinu potřebovat nebudete, na druhou stranu například pro kategorii Radio je už dobrá znalost angličtiny poměrně zásadní.

Celkově hodnotím DVD set velmi vysoko. Velké spoustě „kreativců“ působících v českých reklamkách bych tato DVD dokonce předepsal jako povinný večerníček před spaním, aby vystrčili hlavy z písku, přestali se vymlouvat na nevzdělané klienty nebo nedostatečně atraktivní produkty a podívali se, že ono to jde, zvlášť když se chce.

-DVD Cannes Lions Winners 2009

Vydavatel: Cannes Lions
Počet DVD: 3
Distributor: FleMedia
Cena: 7990 Kč (bez DPH)

Další informace o DVD

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/recenze-dvd-cannes-lions-2009.html

16.12.09