Hodnocení čtenářů
( hlasů)Nová vizuální identita pro nejstarší městskou botanickou zahradu v ČR nahrazuje přibližně 25 let staré logo. Vítězný návrh od studia Sudetype, je založen na písmenu „B“. Klíčovým prvkem je motiv rotace, který ve zjednodušené grafické podobě symbolizuje růst a pohyb v říši rostlin. Cílem modernizace bylo zatraktivnit image zahrady a zlepšit její prezentaci zejména v digitálním prostředí.
- Základ loga: Tvoří ho litera „B“, která odkazuje na název „Botanická“.
- Hlavní motiv: Ústředním motivem je rotace, která představuje „stopu růstu“ a neustálý, i když sotva postřehnutelný, pohyb rostlin, například kroucení.
- Barevnost: Primární barvy jsou dva odstíny zelené, respektive tyrkysové, které byly zvoleny tak, aby ladily s nátěrem pavilonů v areálu zahrady. Paletu doplňují další akcentové barvy.
- Rozšíření identity: Vizuální styl se neomezuje jen na logo. Ve spolupráci se studiem Mjölk architekti vznikl také koncept navigačního systému, mobiliáře a dalších piktogramů.
- Maskot: Pro vzdělávací centrum Edulis byl navržen maskot „kaktusák Edulis“, který má provázet nejmladší návštěvníky a budovat v nich pozitivní vztah k přírodě.
- Vznik: Identita vzešla z designérské soutěže, které se zúčastnilo 47 uchazečů.
Botanická zahrada Liberec se rozhodla pro změnu vizuální identity po zhruba 25 letech. Původní logo bylo považováno za nevyhovující současným standardům, bylo nevýrazné a jeho tenké linie ho činily graficky nepraktickým, zejména pro použití v digitálním prostředí a na propagačních předmětech. Cílem bylo vytvořit moderní, mladistvou a profesionální vizuální identitu, která by zatraktivnila image zahrady, oslovila nové cílové skupiny a byla dlouhodobě udržitelná a funkční. Zřizovatel, Liberecký kraj, na změnu uvolnil 600 000 korun.
„Naše logo přestalo vyhovovat současným standardům, zejména v digitálním prostředí. Tento problém se projevoval například na upomínkových předmětech a celkovém dojmu zahrady. Naším cílem tak bylo vytvořit novou, moderní a mladistvou vizuální identitu.“
Václav Lenk, ředitel Botanické zahrady Liberec
Původní logo
Původní logo, staré přibližně 25-30 let, pracovalo s grafickým znázorněním bromélie, která objímala latinský název zahrady. Bylo považováno za špatně čitelné, nevýrazné a kvůli tenkým liniím za graficky nepraktické pro současné potřeby propagace.
Nové logo
Explikace
Jiří Beran, Studio Sudetype
„Rostlinstvo je fascinující říší roztodivných tvarů a barev v neustálém, byť někdy těžko postřehnutelném pohybu. Tento pohyb či růst je ale zachycen v samotných organických tvarech rostlin — např. v podobě kroucení. A právě tuto „stopu růstu“ přenášíme ve zjednodušené grafické podobě rotace i do vizuálního stylu naší nejstarší městské botanické zahrady.
Jednotící motiv se projevuje nejen v samotném logu a kompozičním řešení tiskovin, ale přenáší se i do sady doplňkových piktogramů. Díky spolupráci s architektonickým studiem Mjölk se vizuální identita propisuje také do konceptu navigačního systému a mobiliáře, který předznamenává i plánované změny v areálu zahrady.
Barevnost vizuálního stylu je dána primárně kombinací dvou odstínů zelené, resp. tyrkysové barvy. Odstíny jsou pečlivě zvoleny tak, aby se harmonicky doplňovaly s barvou nátěru samotných pavilonů. Kromě těchto základních barev však vizuální styl využívá široké palety barevných akcentů — jak tomu je ostatně i v přírodě samotné.
Základním písmem vizuálního stylu Botanické zahrady Liberec je náš vlastní, prozatím veřejně nevydaný geometrický grotesk Bezirk. Jeho čistá uměřená kresba s klasickými proporcemi liter se dobře uplatňuje v kontrastu s organicky tvarovanou hlavní značkou. Bohatá znaková sada písma s množstvím stylistických alternativ umožňuje přizpůsobit sazbu konkrétním potřebám — např. aktivací dvoubříškové varianty „a“ pro menší velikosti písma. Jako nadpisové písmo je zvolena současná antikva Concrette (v optické velikosti M) od české písmolijny Displaay (Martin Vácha, 2024). Obě písma mají společné poněkud zkrácené horní a spodní dotahy a relativně vysokou střední výšku — což mimo jiné znamená jejich bezproblémovou kombinovatelnost.
S ohledem na významnou vzdělávací funkci zahrady, spadající do činnosti centra Edulis, byla navržena také podoba edukačních materiálů a maskota v podobě „kaktusáka Edulise“. Veškeré materiály určené nejmladší věkové kategorii doporučujeme koncipovat vždy tak, aby mohl kaktusák Edulis mladé návštěvníky provázet, vzdělávat, ale též bavit — volíme proto odlehčený komunikační tón, přiměřený věku recipientů. Primárním cílem by zde mělo být vytvoření pozitivního vztahu k rostlinné říši a botanické zahradě jako příjemnému a inspirativnímu místu.“
Písmo:
- Concrette: Současná antikva od české písmolijny Displaay (autor Martin Vácha, 2024). Používá se jako nadpisové písmo
- Bezirk: Vlastní, prozatím nevydaný geometrický grotesk od studia Sudetype. Používá se jako základní písmo.
Tým:
- Sudetype: Autor vizuální identity a loga.
- Mjölk architekti: Spolupráce na konceptu navigačního systému a mobiliáře.
- Czechdesign: Organizátor designérské soutěže.
Ukázky
Zdroj a foto: sudetype.com, font.cz, genus.cz, kraj-lbc.cz, designmag.cz, liberecka.drbna.cz