Kde končí inspirace a začíná kopie?

AlzasoftKde končí inspirace a začíná kopie?

Jeden ze čtenářů Design portálu nás upozornil na kampaň Alzasoftu, která se nápadně podobá půl roku starému plakátu. Rozhodl jsem se tedy oslovit jak zástupce Alzasoftu, tak autora plakátu Michala Křečka, aby se ke kampani a možné inspiraci vyjádřili. Hlasovat o tom kde je pravda můžete pod článkem.

Pro vaši lepší představu hned na úvod zařadím obrázek, který mě k tomuto článku vyprovokoval. V horní části vidíte kampaň Alzasoftu, ve spodní části pak původní plakát od Michala Křečka.
Alzasoft

Z Alzasoftu mi přišla dvě vyjádření. První reakce je od vedoucí marketingového oddělení Alexandry Polákové, která píše:

Je pravda, že jsme čerpali inspiraci z tohoto plakátu (víc než půl roku starého), který se autorovi moc povedl a tímto mu vzdáváme hold. Nutno ale podotknout, že INSPIRACE byla to jediné..

Naše akce je komplet originál. Ani jeden z motivů není okopírovaný, vše je naše tvorba, fonty jsou rovněž naše vlastní. Obrázek, který jste poslal v linku, je vytržen z kontextu, protože naše AKCE (černobílá) navazuje dále a tento “titulní obrázek” je jen jejím zlomkem… (kompletní AKCI přikládám). Věřím, že autor článku bude minimálně polichocen tím, že upoutal pozornost našich grafiků a přejeme mu spoustu podobně vydařilých návrhů.

Kdyby hledal práci, může se na nás s důvěrou obrátit.. takových lidí není nikdy dost :o)

Vzápětí však přichází odpověď od e-shop & marketing specialisty Jana Samko, který inspiraci v letáku Michala Křečka odmítá:

Domnívám se, že webdesign se začíná potýkat se stejným problémem jako hudba či móda. Za 50 let, kdy obě tyto oblasti rostly a rozvíjely se, jsme došli do stavu, kdy vymyslet cokoliv originálního, je naprosto nemožné. Faktem třeba je, že složit osm po sobě jdoucích akordů, tak aby byly znělé, za předpokladu, že je do notového partetu před Vámi již nikdo nezapsal, je prostě nemožné. Všechny variace již byly vyčerpány. To je exaktní matematika! Zkrátka situace je taková, že autorům nezbývá nic jiného, než že se snaží inspirovat, inovovat a hudební i módní trendy se vrací. Domnívám se, že to je někdy i k prospěchu věci. Tím narážím na fakt, že i v oblasti designu a webdesignu se velice často necháváme (nejen my) inspirovat již jednou vymyšlenými projekty. Osobně si myslím, že se nejedná o žádné bezduché plagiátorství, když myšlenku rozvedete dál. Pokud například zabrousíme do historie, tak také určitě existoval první improsionista, který nakreslil strom s modrými listy a červenou oblohou. Další autoři jeho doby to udělali také, jen jinak a myšlenku posunuli dále, a přesto je nikdo ani dnes neoznačuje za plagiátory, ba naopak.
 
Tímto se dostáváme k meritu věci, kdy bych Vám rád sdělil, že jsme se neinspirovali přímo tímto letákem, ale dokonce ještě starším, který mám dojem byl upoutávkou na koncert Lisy Loud. Úsměvný fakt, že? S trochou nadsázky teď vlastně pochybuji, zda i tento letáček byl “první v řadě”, a troufám si sázet, že ten náš rozhodně není v této pomyslné řadě poslední. :-)
 
Nicméně rád bych upozornil, že se jednalo pouze o inspiraci – jak sám můžete porovnat. Veškeré grafické prvky, písma i ztvárnění je originál u nás nakreslený a nejedná se tedy o žádné zběsilé kopírování, ale o inspiraci, kdy autorovi prvního letáku rozhodně vzdáváme hold. Navíc naše invence v tomto byla daleko širší a je nutné podotknout, že hlavičku tak, jak jste nám ji poslal je nutné brát jako součást celku – naší akce:  http://www.alza.cz/InfoPage.asp?TP=MN&ID=740

Alzasoft

Co na to říká autor původního letáku Michal Křeček? Komentuje tuto záležitost slovy “nehorázná drzost”:

Co bych tedy k tomu řekl… no je to nehorázná drzost ani ne tak to, že se toto stalo právě mě, jako spíše to, že se takovéto věci stávají, tohle není něco, co se dá přejít větou  “nechal jsem se inspirovat”, tohle je doslova “opsané” jsem si jist, že ten člověk, když na tom pracoval, měl můj letáček před sebou na stole…. Použil stejnou kompozici a barevnost a co nejpodobnější typ písma nadpisu co našel.

Do poslední niance tónu stejnou celkovou barevnost a koláž komponoval z velmi podobných komponentů. Jiné obrázky, jiné vstupy, ale tak okatě, vzducholoď, tramvaj, domy… atd.. Mně osobně se to, až tak moc nedotklo, nenaštvalo, ale je nešťastné, že jsou lidé, kteří pracují takovýmto způsobem, nejsmutnější pak to, že se za svoji práci nestydí, dokonce si za ni stojí a nazývají ji přirozenou.

Je smutné, že tak velké firmy jako Alzasoft takovéto lidi podporuji a stojí si za nimi!

Co říct závěrem?
Snad jen to, že inspirace v rozumné míře jistě patří k práci každého tvůrce ať už na poli grafiky či jiné tvůrčí činnosti.

Důležité však je nepřekročit nikdy hranici mezi inspirací a kopií. Tato hranice zdá se často zprvu těžko rozpoznatelná, ale nakonec vždy vystupuje na povrch jako tlustá černá čára, která odděluje kvalitní grafiky od zástupu těch ostatních. Můj bývalý kreativní ředitel často říkával “Kreativita je jen dobře utajená inspirace”, já si to nemyslím … v té firmě jsem dal výpověď.

Aktualizováno 4. 12. 2007:
Rozhodla jsem se reagovat na diskuzi ohledně kampaně Alzasoftu, nejen proto, že autora původního plakátu Michala Křečka znám, ale také proto, že se mě jako člověka, který se vizuální kulturou zabývá, tento problém dotýká.

Jan Samko, který realizoval “inspirovanou” kampaň obhajuje svůj počin komentářem k současnému stavu kultury. Autorův popis problému originality v postmoderni společnosti je zajímavý a do jisté míry se doopravdy dotýka některých otázek, které současná společnost řeší. Je jistě pravda, že objevit něco původního je stále težší. Odlišit se a zaujmout diváka navyklého na každodenní mediální masáž je velký problém. To ale nemůže znamenat, ze by autoři (a tím myslím i tvůrce užitého umění ) měli na tuto situaci rezignovat. Nebo, co je ještě horší, dokonce tento stav podporovat tím, ze budou bezduše kopírovat to, co považují za trend.

Důsledkem takového chování je nejen to, že autora původní koncepce připravuje o potenciální zakázku, ale především to, že přispívá k snižování celkové kvality bězně produkovaného grafického designu a posunuje vkus klasického konzumenta opět o krůček níž. Zároveň utvrzuje zadavetele grafických zakázek v názoru, že design může dělat každý, nehledě na zkušenosti nebo vzdělání. Tato kampaň nestojí za velkou pozornost, ale diskuze která díky ní vznikla je důležitá a za tu provozovateli těchto stránek děkuji,

S pozdravem,
T. Severová

Diskutujte o tomto tématu na našem novém dikuzním serveru Design Chat.

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/alzasoft-inspirace-kopie.html

04.12.07