Designeři

Jiří Chlebus

Jiří Chlebus je grafický designer se 14 lety zkušeností v oboru. Navrhuje loga, vizuální styly, strategie značek a píše o tom blog. Dává klientům brouky do hlavy a generuje svými otázkami ticho v zasedací místnosti. Dvakrát měří, jednou řeže. Designuje si život tak, aby to ve zdraví přežil až do smrti. Údajně nominuje na Nobelovku toho, kdo ho naučí meditovat.

Buď tak dobrý, aby tě nemohli ignorovat.

Na čem aktuálně pracuješ?

Zrovna jsem dokončil logo a firemní styl pro Blockchain Legal a nyní pracuju na dalších dvou supr projektech – redesignuju vizuál ambiciózních webdeveloperů Unchained a ladím grafiku a strategii pro globální hudební projekt Bass Portal, který brzy na YouTube překročí hranici 100 000 followerů.

Vypíchneš ze svého portfolia 3 věci, na které jsi hrdý?

Hrdý jsem na každý projekt, který mě někam posunul nebo naučil něco nového. Zkusím vybrat tři, které v mém stávajícím portfoliu zatím nenajdete:

Myjordomus

Pro integrační platformu Myjordomus jsem vypracoval logo a jednotný vizuální styl. Na této práci mě nejvíce baví to, že se jedná o IT firmu, které jsme strategicky navlékli pohádkový kabát a jednoduchou komunikační linku. Na výstavách jsou díky tomu totálně unikátní. Dlouhodobě se podílím na tvorbě grafických materiálů, se kterými mi výrazně pomáhá i ilustrátor Tomáš Kopecký.

Lareon

Lareon je vládce světel. Pracoval jsem zde na strategii, názvu, logu a vizuálním stylu. Zkrátíte-li větu Lights are on, dostanete Lareon. Navíc tam cítíte slova jako Glare (záře), Re (bůh slunce), ON (světlo svítí, jen když je zapnuté, že?) a to mě na tom fakt baví. Logo je přísně minimalistické a charakter trojúhelníku (světelný kužel) jsem propašoval i do piktogramů.

 

 

Hoofbeats

Pro Hoofbeats jsem před 9 lety udělal logo a od té doby dodnes připravuji grafiku klíčových vizuálů. Za tu dobu se z malé drumandbass crew zrodilo hudební vydavatelství, módní e-shop a především značka, která pořádá jedny z nejkvalitnějších klubových nocí a festivalů u nás a na Slovensku.

Jakou hudbu posloucháš při práci?

Hudební knihovnu mi nejčastěji sestavuje algoritmus Discover weelky od Spotify. Těším se, až bude umět z mých AirPods poznávat náladu a zacílí žánry mnohem přesněji. Někdy je to na facku. Manuální výběr osciluje okolo elektronické muziky – od zlomeného drumandbassu přes downtempo/ambient až po psybreak a psytrance. Něco přes 10 let jsem aktivně hrál DnB jako DJ a rovněž působil jako organizátor festivalů a klubových hudebních akcí, takže se to dost podepsalo na směru, který u mě rezonuje dodnes.

Jaké jsou tvoje silné stránky?

Podle toho, co o mě píšou klienti, vidím přidanou hodnotu hlavně ve způsobu, jakým nad danou věcí přemýšlím. Vždy se nakonec snažím dodat víc, než klient očekává. Snažím se „myslet za roh“ a k mému štěstí pozoruji, že je to často nakažlivé i pro klienta, který více přemýšlí, ptá se a hledá významy a souvislosti.

Design je série dobrých rozhodnutí.

Máš nějaké zvyky, kterými začínáš a končíš den?

Den začínám především probuzením a končím přesně ve chvíli, kdy usnu. Mezitím se většinou raduju se svou rodinou, klikám něco v kanceláři nebo připravuju jídlo, které považuju za jednu z nejlepších investic do svého zdraví.

Jak vypadá tvůj pracovní stůl?

Definuj, jaký typ člověka (worker) jsi?

Jsem člověk spíše introvertní, analytický a přemýšlivý. Nespokojím se s polovičatým řešením ani zadáním. Pokud vidím v projektu potenciál, snažím se ho sám proaktivně (třeba strategicky) posunout. Po třicítce jsem si uvědomil, že nemá smysl pracovat na nesmyslech, i kdyby na chleba nebylo.

O jakých tématech píšeš nejraději na svém blogu?

Obecně o takových, které mě štvou :) Zaměřuji se na to, abych tím, co píšu, posunul jak ostatní designery, tak i zadavatele grafických prací. Nebojím se psát o svých chybách, které jsem na volné noze udělal, stejně tak píšu třeba o tom, jaký má design přínos pro byznys zadavatele. Blog je velmi efektivní nástroj, vytvořil jsem si pár článků, kterými stačí reagovat na určitý typ poptávek, abych to nemusel sepisovat pokaždé znovu.

Dobrý grafický design vzniká tehdy, když už není co odebrat.

V oboru už jsi pěkných pár let. Je něco, co ti vydrželo od tvých začátků, jaké vůbec byly?

Začátky byly těžké, asi jako každé podnikání, pokud nejste Bureš. Co ale mohu s klidným svědomím říct, že mi po celou dobu zůstalo, je vůle se někam posouvat a také se sebekriticky koukat zpět a učit se z vlastních chyb. Dneska už se tolik člověk trápit ale nemusí, protože systematický průvodce kolem živnostenských pastí bravurně sepsal Robert Vlach v knize Na volné noze. Doporučuju.

Kde o tobě nebo tvojí práci najdeme další info?

Můj web a blog jsem tady už několikrát postoval. Někdo možná shledá zajímavým mě sledovat na Instagramu nebo se můžeme propojit na LinkedIn. Jsem spoluzakladatel projektu Bitperia, takže kromě designu můžeme klábosit i o kryptoměnách a podobně.

Díky za rozhovor

Zdroj a foto: jirichlebus.cz

O autorovi

Ondřej Musil

Živím se jako profesionální grafický designér, kreativec a idea maker. Žiji v Liberci, což je město vzhlížející k ikonickému Ještědu a kde není nouze o zajímavé události, lidi a místa.