Článek

3×3 s Tomášem Starým

Tomáš Starý je muralista, digitální designér a vizuální umělec na volné noze. Kromě velkoplošných fasádních maleb ve veřejném prostoru a interiéru a malby na plátno se specializuje na design vizuálních identit a logotypů. Jeho autorská tvorba nezapře kořeny v graffiti a typografii nebo automotive designu, které podpořil šestiletým studiem designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni (2020). Tomáš je autorem desítek zahraničních i domácích realizací muralových maleb pro rozličné veřejné i komerční subjekty a pravidelně se účastní mezinárodních street art festivalů.


Seriál 3×3 má za cíl představit šikovné designéry. Formát prezentace je vždy stejný – tři projekty a každý reprezentovaný třemi obrázky s krátkým popisem.


Jaká byla Vaše cesta k designu?

Z počátku nijak zvlášť uvědomělá. Po studiu na gymnáziu jsem objížděl s portfoliem výtvarné vysoké školy a fakulty na konzultace v oboru tradiční užité grafiky. Místní vedoucí ateliérů mě prakticky vždy nasměrovali spíš ke studiím designu. Zpětně se nedivím, složky jsem měl plné car designu a tvarově čistých graffiti…byla to správná volba.

Jak důležité je podle vás mít vzdělání v oboru?

Záleží na budoucím směřování kariéry – v některých firmách a studiích je formální vzdělání v oboru požadováno, v jiných ne – v takovém případě je rozhodující výhradně kvalita dosavadních realizací. U freelancerů se rozhodují sami klienti, pro některé může být škola benefit. Myslím ale, že portfolio, shoda vkusu a pozitivní reference mají ve výsledku větší váhu.

Pro rozvoj kompetencí designéra ale může být taková (univerzitní) průprava klíčová – poskytuje zázemí, čas a svobodu realizovat se a růst pod odborným vedením, objevovat nové postupy a vyzkoušet si mezioborové spolupráce napříč obory a fakultami. Mně určitě otevřela dveře k mnoha přesahům a hodnotným zkušenostem během studiích designu produktu.

Na čem aktuálně pracujete?

Letní sezóna bývá tradičně ve znamení přípravy a malby muralů. Momentálně mě tak zastihnete kreslit na iPadu skici a připravovat vizualizace k nadcházejícím stěnám – ať už zahraničním (Kodaň, Vídeň, Mnichov, Berlín), nebo tuzemským spolupracím s několika městy.

Za počítačem pak přispívám k chodu několika dlouhodobých zahraničních i tuzemských projektů – bavíme se o webdesignu a uživatelském prostředí nejmenované aplikace/ komunitní platformy a jejím vizuálním stylu.

V ateliéru začínám průběžně s přípravou nové série pláten a kreseb pro sólovou zahraniční výstavu příští rok.

Vyberete 3 práce nebo oblasti ve kterých působíte, které bychom si mohli blíže představit?

Ano, jedná se o tři oblasti, kterým se věnuji — velkoplošné venkovní malby, grafický design a malby na plátno.

Mural – velkoformátové malby

První skutečně velkoplošnou malbu jsem namaloval v roce 2017 jako účinkující na festivalu Graffiti Boom 08 v Chebu. Že se tak stalo vnímám jako logické vyústění mé více než patnáctileté činnosti na poli graffiti.

Od doby studií jsem procestoval desítky zemí a namaloval v nich nespočet stěn. Namátkou uvádím realizaci pro lokální Montana Colors store v Tokiu (inspirací vlajka a proslulý tisk “The Great Wave off Kanagawa”, nebo tribute malbu českému architektovi Josefu Schnitterovi v Bulharsku ve spolupráci s Českým centrem Sofie a městem Plovdiv při příležistosti Českého předsednictví v Radě Evropské unie v roce 2022.

Poslední fotografie reprezentuje tématickou malbu při pobřeží černého moře v Bulharském Burgasu pro místní kulturní centrum Morsko Kazino. Posílám velké díky partnerům za důvěru a možnost takto se realizovat!

Grafický design & printy

Posedlost písmem a jeho nekonečnou variabilitou přípustných deformací jsem přetavil například v digitální print s motivem autorské “post-wild style” abecedy, který mimo jiné před lety vyhrál první cenu odborné poroty o nejlepší t-shirt design na Zlínském Design Weeku.

Ze stejné série pochází i druhý digitální tisk čtverce o devíti polích (tentokrát s číslicemi), nebo obdobná číselná variace v podobě klasické užité grafiky – jeden z mnoha tisknutých linorytů.

Plátno

Následující malby na plátně pochází ze série “Lorem Ipsum”, kde je striktně pravoúhlý grid rozčleňován do bloků s jednotlivými literami, dohromady tvořících náhodný výňatek ze zmiňovaného zástupného pseudolatinského textu, v grafické praxi běžně používaného jako placeholder.

Plátna vznikala během mého – do etap roztříštěného – pobytu na Balkáně de facto jako arteterapie při náročném životním období. Sama činnost malování se pro mě stala placeholderem v jakémsi přechodném bezčasí. Potlačená barevná paleta dává prostor k vyniknutí tvaru, plochy a křivky jako základních atributů designu a architektury, ale i fenoménu graffiti.

Pro ilustraci: Vizuální kulisou mi zde denně byla stalinská architektura z 50. let, do jejíchž oken jsem směřoval svůj zrak každé ráno, a často i během toulání se městem a krajinou.

Kamarád z Bratislavy nazval obrazy poněkud lichotivým, ale příznačným slovním spojením “intelektuálne graffiti”.

Máte nějaký způsob jak si organizujete den?

Ani ne – ráno začínám snídaní a studenou sprchou a poté pracuji na tom, co je aktuálně třeba. To může být dost rozličné… Obecně si užívám dlouhé produktivní večery.

Jaké vybavení používáte k práci?

Jako taková svatá trojice mi slouží Macbook, iPad a iPhone v řadách Pro (grafika, správa eshopu a komunikace/ skicování a návrhy/ fotografování). Doma se neobejdu se bez 4K externího monitoru, externí klávesnice, trackpadu, Logitech MX Master myši s programovatelnými tlačítky a balanční kancelářské židle.

Kromě hardwaru a správné ergonomie dbám i na výběr softwaru (Adobe/ Affinity, Figma, Procreate a jiné pro iPad). Pracuji pak rychleji a klientům dodávám adekvátní profesionální výstup.

Při práci mimo digitální média používám hlavně akryl, japonské designérské markery Copic, sprej, objevuji možnosti airbrushe…Často ale vystačím i s obyčejnou tužkou, tuší nebo uhlem.

Jak vypadá Váš pracovní stůl?

Na fotografii níže relativně organizovaně. Během volné tvorby ale často oplývá dočasným “kreativním nepořádkem”. :) Zároveň často pracuji na cestách, tudíž se pak mým pracovním stolem stávají všemožné improvizované kouty v hotelových pokojích, nebo stolečky ve vlaku, na letištních salóncích, v kavárnách či autobuse.

Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?

Spíše než ostatní designéry a studia sleduji umělce z řad profesionálů i aktivních graffiti writers. U nás mám dlouhodobě nejraději práci, volbu témat i způsob veřejné prezentace Jana Gemrota. Baví mě kolorismus a určitá syrovost maleb Lubomíra Typlta (včetně jeho textařské práce pro hudební uskupení WWW). Dlouhodobě také sleduji kariérní vývoj Jana Kalába.

Pár týdnů zpět jsem pak během rezidence ve Vídni náhodou objevil nejnovější snové oleje/ akryly Beaty Hechtové, které rozhodně stojí za pozornost i sebenáročnějšího divákova oka. S přítelkyní rádi a pravidelně navštěvujeme výstavy u nás i v zahraničí. Z graffiti scény mě
dlouhodobě baví rakušan Jacob Der Bruder.

Na pozadí se stále zajímám také o vývoj automotive designu – zde oceňuji práci např. Thomase Ingenlatha a výstupy jeho týmu u Volva. Se zájmem sleduji neutuchající evoluci a konzistenci designu Audi, dlouhodobě zaznamenávám vývoj japonské Mazdy a Hondy. U Mazdy
vzpomeňme showcars pod vedením američana Franze Von Holzhausena, nynějšího šéfdesignéra Tesly. Tu rovněž zmiňuji pro čistotu tvarosloví.

Sám jsem předloni navštívil Japan Mobility Show v Tokiu a museum Mazdy v Hiroshimě, abych viděl současné trendy i historické modely na vlastní oči.

Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?

 Web
 Instagram
 Facebook

Děkuji za rozhovor

Zdroj a foto: Tomáš Starý