Hodnocení čtenářů
( hlasů)Novou vizuální identitu pro značku Český orienťák, která zastřešuje všechny čtyři orientační sporty v Česku, vytvořilo grafické studio Gradual. Koncept je postaven na propojení tradičních prvků orientačního sportu a národní identity. Základem loga se stala kombinace symbolu startu, kterým je trojúhelník, a klínu české vlajky.
- Logo vychází z trojúhelníku (symbol startu).
- Klín české vlajky, rovněž trojúhelník, byl do konceptu integrován, aby dodal značce národní identitu a hrdost.
- Moderní a detailně propracovaný vizuální styl má za cíl vyjadřovat sílu, energii, atraktivitu a jasný směr, kterým se české orientační sporty chtějí ubírat.
„Když na podzim roku 2023 představila poprvé Národní sportovní agentura svůj systém prioritizace sportů, nefiguroval orienťák v první třicítce. Mohli jsme třeba protestovat nebo psát petice, rozhodli jsme se na to ale jít sportovně. Trénovat, makat na sobě a budovat svou značku. Dnes po více než roce našeho snažení představujeme první výsledky.““
Jan Picek, předseda Českého orienťáku
Zadavatelem je Český svaz orientačních sportů, který se rozhodl pro rebranding a sjednocení všech svých disciplín (orientační běh, lyžařský orientační běh, orientační závody na horských kolech a Trail-O) pod novou značku. Hlavním cílem byla větší srozumitelnost směrem k veřejnosti, jednotná prezentace a posílení pozice v rámci českého sportu. Impulsem byla i skutečnost, že orientační sporty nefigurovaly na předních místech v systému prioritizace sportů Národní sportovní agentury, což vedení motivovalo k aktivnímu budování silnější a modernější značky.
Původní logo
Nové logo
Explikace
„Projekt Český orienťák pro nás začal vítězstvím v soutěži, kde jsme se zaměřili na hodnoty jako komunita, rodinná atmosféra a hluboké spojení s přírodou. Dobrodružství a nepředvídatelnost jsou klíčové, a přestože jsou vlastní mnoha sportům, v lese nikdy nevíte, co vás čeká.
Značka reprezentuje místní kluby, Českou republiku v orientačním sportu a samotný sport v kontextu ostatních českých sportů. Spojili jsme klasický symbol startu s českou vlajkou a vytvořili logo, které odráží obojí. Tento symbol, který se objevuje na každé mapě, je navíc akcentován ikonickou oranžovou barvou. Pro lepší rozpoznatelnost a soudržnost napříč materiály jsme do vizuálního stylu zakomponovali také severojižní linky z mapy. Abychom oslovili i mladší publikum, přidali jsme sadu ilustrací s maskotem, která značce dodává na přístupnosti.
Vzhledem k tomu, že pod Českým orienťákem funguje mnoho podznaček, zjednodušili a sjednotili jsme komunikaci celé organizace. Věříme, že naše identita bude Český orienťák efektivně reprezentovat jak doma, tak v zahraničí.“
Písmo:
- GT Planar, Dominik Huber, Grilli type
Tým:
- Creative Direction: Martin Egrt
- Visual Identity
- Graphic Design
- Kristýna Marková
- Martin Egrt
- Illustration: Luisa Váchová
- Motion Design: Martin Egrt
Ukázky
Další práce Markéty Steinert:
Zdroj a foto: ceskyorientak.cz, gradual.works