Hodnocení čtenářů
( hlasů)Radotín, městská část Prahy, představila v roce 2025 nové logo, které doplňuje tradiční heraldický znak. Nové logo je jednoduché, typografické, s důrazem na moderní vizuální komunikaci. Dominantním prvkem je slovo „Radotín“ s opticky zvýrazněnou koncovkou „IN“ a dvěma tečkami, které nahrazují čárku nad písmenem „í“. Barvy loga – červená a modrá – vycházejí z původního znaku města. Logo navrhlo studio Grafixon a bude využíváno široce napříč komunikačními kanály radnice i přidružených organizací.
- Proces tvorby loga byl participativní: veřejnost mohla hlasovat o návrzích na Facebooku, připomínky byly předány studiu k dalšímu zpracování.
- Logo bude využíváno nejen radnicí, ale také školami, kulturními zařízeními a sportovními organizacemi v Radotíně.
- Nové logo usnadňuje legální a rychlé použití v marketingu oproti původnímu znaku, jehož užití podléhá správnímu schválení.
„Nejsme velká obec s obrovským rozpočtem, která by si mohla dovolit organizovat nákladnou soutěž. Při výběru loga jsme se vydali úspornější cestou, vsadili jsme na spolupráci s osvědčeným grafickým studiem.“
Miroslav Knotek, místostarosta Radotína
Logo
Explikace
„Radotín patří mezi městské části, které nemají žádnou zvlášť výraznou dominantu nebo symboliku, jež by ho jednoznačně identifikovala. Vytvoření grafického nebo kombinovaného loga je proto poměrně složité. Inspiraci lze čerpat z původního erbu, avšak současné generace obyvatel s ním nejsou nijak zvlášť ztotožněny. Při hlubším zkoumání historie mě však zaujalo původní pojmenování Radotína. Zbraslavská kronika zmiňuje Bivoje a Kazi, kteří měli syna Roda. Rod si na území dnešního Radotína postavil tvrz s opevněnou hradbou, která se nazývala „týn“, tedy „Roda týn“. Tento základ se různou výslovností postupně proměnil na: „Rodatýn – Radotýn – Radotyn – Radotin – Radotín“.
Vytvořil jsem typografické logo inspirované touto historií. Všimněte si, že základ názvu „Radot“ zůstával stejný, měnila se pouze koncovka. Navíc se Radotín poměrně dlouhou dobu vyslovoval s krátkým „i“. Napadlo mě to vizualizovat v novém logu pomocí barev a také použitím dvou teček místo čárky nad „í“. Vznikly dva signifikantní prvky, které tvoří základ komplexní vizuální identity. Slovní spojení „Radotín je in“ se přímo nabízí. „In“ je v tomto případě anglicismus (anglické slovo převzaté do češtiny), přičemž v překladu znamená „v“. V angličtině „be in“ označuje být v kurzu, módní, trendy, populární. Použil jsem toto motto jako claim, který podporuje pozitivní vnímání značky a rozšiřuje kreativní možnosti užití loga.
Nápad použít dvě tečky místo čárek a háčků nad písmeny vnáší do vizuální identity originální a nezaměnitelný prvek, který je možné použít nejen v samotném logu, ale také v různých názvech, nadpisech a titulcích. Tyto prvky lze využít samostatně, hodí se pro vytváření různých textur a dekoračních grafických prvků apod.
Důležitým prvkem vizuálního stylu je také dvoubarevnost. Kombinace modré a červené má dlouhou historickou tradici, vychází z původního erbu a vlajky. Jemnou úpravou odstínů a kombinováním se světlejšími odstíny jsem vytvořil zajímavější a modernější barevné schéma.
Vzhledem k omezenému rozpočtu bylo možné pracovat pouze s fonty v open-source licenci. Pro samotné logo i vizuální identitu jsem zvolil písmo Montserrat, moderní, čisté a elegantní bezpatkové písmo navržené argentinskou typografkou Julieta Ulanovsky. Historie tohoto písma je úzce spjata s kulturním dědictvím čtvrti Montserrat v Buenos Aires, hlavním městě Argentiny. Přestože jsou čtvrť Montserrat a městská část Radotín geograficky i kulturně velmi odlišné, existují mezi nimi některé společné rysy v jejich historii a vývoji. Obě byly nejprve okrajovými částmi, které se postupně integrovaly do většího města. Klíčovou roli v rozvoji obou oblastí sehrála dopravní infrastruktura a průmysl, které přitáhly nové obyvatele a podniky.“
Písmo:
- Montserrat, Julieta Ulanovsky
Vývoj konceptu
Ukázky
Zdroj a foto: