Článek

8 zásadních trendů pro rok 2024 v designu a webdesignu

Máme tu nový rok a s dalším rokem tu v designu budou zcela jistě i nové trendy. Je samozřejmé, že se nevynoří z ničeho nic začátkem roku. Vyvíjejí se postupně a jsou odrazem širšího politicko-ekonomického kontextu. I proto letos jsme oslovili Jana Beneše, creative directora agentury Beneš & Michl, který nové směry v grafice a webdesignu sleduje dlouhodobě. Co je tedy „in“? A co je jen humbuk?

„V novém roce bude rozmach generovaných obrázků AI jistě pokračovat, ale nepůjde o takový hype, jaký jsme již v minulosti zaznamenali, protože se generování obrázků stalo běžnou součástí práce designérů. Co bude určitě pokračovat dále, je nastolená renesance serifových písem spolu s (neo)brutalismem a bauhausem, ve kterém v Čechách vzniklo několik skvělých vizuálních stylů. Za všechny si připomeňme například vizuál ankety Český lev,“ říká Jan Beneš. Připomenout si, jaké trendy v minulém roce byly v kurzu, můžete zde.

Níže uvádíme 8 klíčových trendů pro rok 2024. Inspiraci můžete využít při svých vlastních projektech.

  1. Pixel (art) design
  2. 3D design
  3. Serifová písma
  4. Minimalismus
  5. Signální barvy
  6. Udržitelnost (eco materiály/barvy)
  7. AR (Apple vision pro)
  8. Bento box grid

1. Pixel (art) design

Design založený na tvaru pixelu (čtverci), případně naznačení rozpixelizace obsahu nebo hlavního motivu. Geometrické pojetí, navazující na styl Bauhaus, bude v novém roce často využíváno pro svou modulárnost a návrat k pixel artu, který je pro mnohé dobře známý až nostalgický. V designu bude využívaný právě pro své možnosti skládání jednotlivých bloků do libovolných komponent, a tak zaručí modulárnost a dlouhou použitelnost vizuálních stylů, které v něm vzniknou.


2. 3D design

3D design je tu s námi už mnoho let. Poskytuje umělcům a designérům širokou škálu možností tvorby, kde mohou vytvářet složité modely, animace, vizualizace a efekty. S rostoucím vývojem technologií a softwarem pro 3D modelování se stává tvorba 3D designu přístupnější pro stále širší publikum. Lidé mají možnost vytvářet a pracovat s 3D modely, což dříve bylo vyhrazeno jen pro 3D profesionály. To se s příchodem nástrojů a efektů především v Adobe Illustratoru změnilo a vytvořit 3D design například z textu je otázkou pár minut.


3. Serifová písma

Jak jsem již psal v úvodu, využití serifových písem se v roce 2023 těšilo velké oblibě a tento trend bude natolik silně pokračovat i v novém roce, až bylo nutností jej znovu připomenout. Serifové písmo je spojeno s tradiční a klasickou typografií a jeho vzhled vychází z historických fontů, což ve vizuálu pak působí důvěryhodně a profesionálně. Serifová písma mohou být navíc podpořena ještě v kombinaci s jinými typy písem, jako jsou bezserifová písma či skriptová písma. Tyto kombinace umožňují vytvářet neokoukané a zapamatovatelné designy.


4. Minimalismus

Další nadčasový styl, který se dlouhodobě těší veliké oblibě. V roce 2024 tomu nebude jinak a jeho vliv bude neustále sílit. Minimalistický design se vyznačuje především jednoduchými formami, čistými liniemi a minimem zdobení. A právě tato jednoduchost umožňuje strhnout pozornost k hlavnímu sdělení či poselství. Minimalistický design je v podstatě dost univerzální a může tak být aplikován na různá média, jako jsou webdesign, grafika, móda, architektura nebo interiérový design.


5. Signální barvy

V posledních letech je stále obtížnější a obtížnější se vizuálně prosadit v moři mnoha značek a vizuálních stylů. Proto se designéři uchylují k využití stále výraznějších barev, jako je signální žlutá nebo signální zelená. Signální žlutá je jasná a výrazná barva, která má tendenci přitahovat pozornost. Je to také energická barva, která zaujme na první pohled a pomůže vyniknout konkrétnímu designu. Její vysoký kontrast umožňuje vyniknout v mnoha různých prostředích.


6. Eco materiály a barvy

Téma udržitelnosti je stále aktuální a větší povědomí o klimatických změnách a ochraně životního prostředí vede k rostoucí poptávce po udržitelných produktech. To se samozřejmě odráží i v grafickém designu. Mnoho firem i značek si uvědomuje důležitost udržitelnosti a snaží se přejít na ekologické a udržitelné materiály. Spotřebitelé se v posledních letech čím dál více zajímají o udržitelnost, a tak preferují produkty a služby, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Grafický design, který zdůrazňuje udržitelnost a využívá přírodní materiály a barvy, tak může přitáhnout a oslovit právě tuto cílovou skupinu.


7. AR (Apple vision pro)

Ať už si o nových brýlích Vision pro od Apple pro rozšířenou realitu myslíte cokoliv, jedno je jisté – v roce 2024 se zcela jistě dočkáme nových aplikací v rozšířené realitě, grafický design nevyjímaje. Přestože tato technologie v současnosti ještě není příliš masově rozšířená, lze očekávat, že právě nové brýle Vision Pro budou tou hybnou silou, která právě tento segment dokáže rozhýbat a dostat rozšířenou realitu k více lidem. Ne, že by tu už 3D VR/AR brýle nebyly od jiných výrobců, ale právě díky Applu, který, předpokládejme, bude tuto oblast masivně podporovat právě ve využití pro práci. Konkurenti se do současnosti soustředili především na využití pro zábavní průmysl, ne na skutečnou denní práci.


8. Bento box grid

Dalším trendem bude grid založený na bento boxu (v japonštině bentó-bako), což jsou japonské krabičky na jídlo, připravované především na cesty. Bento box grid poskytuje jasně strukturovaný a systematický layout, který rozděluje obsah na jednotlivé bloky. Tento přístup usnadňuje organizaci obsahu, ale především jeho pochopitelnou a jednoduchou prezentaci. Tento druh zarovnání do mřížky má velkou výhodu pro svou snadnou responzibilitu pro různá zařízení a formáty obrazovek, což umožňuje lepší UX na různých zařízeních. V následujícím roce bude bento box oblíbeným layoutem, především v digitálním prostředí, protože umožňuje efektivní uspořádání obsahu a dodává designu přehlednost pro uživatele.


Autorem seriálu je Jan Beneš, creative director z agentury Beneš & Michl zabývající se grafickým designem, korporátní identitou značek, a také interní komunikací firem.