Článek

Reportáž z víkendového školení profesionální retuše Stanislava Petery

Jak svléknout baletce punčochy aneb dojmy z víkendového školení profesionální retuše

O víkendu proběhl pod hlavičkou Light Garden Academy seminář Stanislava Petery na téma „profesionální postprodukce“. A protože jsem měl možnost se ho zúčastnit a protože je jednodušší napsat článek než odpovídat na dotazy typu “jaký to bylo a stálo to za to?“, shrnul jsem čerstvé dojmy a pocity do článku, který snad poslouží těm, kteří se na některý z dalších seminářů chystají.

-
Standův stůl a zatím prázdný meeting point před ním.V pozadí naše pracovní místa.

-
Standa předvádí retuš na rtech.

-
Místa nebylo nějak extra, ale vešel jsem se i s velkým tabletem, takže pohoda.

Stylus mi přirostl k ruce

Jak už bylo řečeno, jednalo se o víkendové školení. V sobotu i neděli od devíti do pěti se konala dvakrát osmihodinovka intenzivního výcviku retušování a photoshopování. Dostalo se trochu i na teorii – zhruba tolik, že jsem si během výkladu stihl vypít čaj, ale jinak se hlavně intenzivně retušuje. Za víkend stylus málem přirostl k ruce.

I když má školení začínat v devět, do ateliéru v Praze na Andělu je dobré dorazit na osmou. Každý pracuje na svém stroji a než se zaregistrujete a nachystáte stroj, je ta hodinka tak akorát. Standa Petera každého osobně přivítal, předal sadu šesti výukových DVD (ta se na webu Light Garden Academy prodává za 2500 Kč) a než se zmůžete na slovo, dozvíte se, že si tykáte a že na tom Standa trvá.

Začalo se přesně. Standa se krátce představil a pak následovalo představovací kolečko, při kterém se hlavně zjišťuje, kdo jste a co se chcete na semináři naučit. Na semináři nás bylo dvacet, kluci a holky zhruba půl napůl. Profesně od fotografů, přes art directory po amatérské nadšence. A co se týče znalosti Adobe Photoshopu, tak i tam byly rozdíly veliké.

Dozvídáme se, že první den se budeme věnovat technické retuši. Tedy základním dovednostem každého retušéra. Druhý den pak bude na programu maskování, světla, stíny a nakonec finální tónování fotografie.

Postup byl takový, že Standa seděl za monitorem, jehož obsah promítal na velké plátno za sebou a ukazoval postupy na vybrané fotce. To klidně dvakrát zopakoval, odpověděl na otázky a pak nás vyhnal ke strojům. Během práce průběžně odpovídal na otázky a kontroloval, zda se řídíme jeho pokyny. Otázek bylo víc než dost a spolu s asistentem Michalem zvládali dotazy všech dvaceti účastníků velmi svižně.

 

-
Odlesky ve špercích, plamínky ve vlasech, zvýrazněné pihy a dalších asi sto věcí, které jsem dříve na téhle fotce nevnímal. Zdroj: stanislavpetera.com

Retuše měkké jako kočičí bříško

Jako první úkol v sobotu jsme dostali fotku modelky, jejíž poďobanou tvář a vrásčitý krk jsme měli vyretušovat tak, aby byla měkká jako kočičí bříško. Odpoledním tématem byla pak fotka baletky na zámku, kde jsme měli za úkol odstranit obrazy i s mohutným lustrem, přebarvit jí obleček a vyrovnat na něm záhyby a jako finální majstrštych jí sundat punčochy.

Nedělní dopoledne nás čekaly dvě zrzky se šperky. Na nich jsme si procvičili technickou retuš ze včerejška a přidali maskování a zvýraznění. Odpoledne k tomu přibylo tónování a komplexní retuš blondýnky u koně a nakousli jsme i fotomontáž.

Stylem – teorie + ukázka + cvičení – probíhaly oba dny. Výhodou byl osobní kontakt a to nejen s přednášejícím, ale i s kolegy kolem, kteří řešili problém, na který jsem já sám narazil třeba až pár minut po nich. K samotnému retušování či dalším úpravám Standa doporučuje používat základní nástroje jako klonovací razítko a záplaty. Sympatické na tom je, že nemusíte mít zrovna poslední verzi Photoshopu, abyste měli tyto nástroje k dispozici a také to, že je fajn poznat dokonale nástroje, ze kterých vznikají další nádstavby, které se v nových verzích Photoshopu objevují.

Během semináře došlo i na ukázky retuše mimo aktuálně upravovanou fotografii, například vyhlazení mramorových nohou anebo vymaskování vlasů a stromu s listy. O přestávkách pak, při popíjení jasmínového čaje, byla chvilka času pokecat o tom, jakou velikost tabletu zvolit a jaké jsou novinky v poslední verzi Creative Cloud.

-
Lustr je…

-
… a už není.

Tajemné postupy pařížských retušéru neexistují

Během cvičení Standa strikně vyžaduje po zúčastněných, aby používali jeho postupy. Klidně se vám může stát, že za váma Standa chvilku stojí a pak řekne, ať to smažete a začnete znovu a ukáže vám, jak na to. To, s čím většina účastníků bojuje (když pominu ovládání photoshopu), je správný odhad na to, kdy s retuší přestat anebo kdy ještě přidat.

Standa působí velmi otevřeně a nemá problém ukázat, na jakých projektech aktuálně pracuje a předvést postup k jakémukoli efektu, který v nich uvidíte. Jak říká: nic takového jako tajemné postupy pařížských retušérů neexistuje a není důvod něco skrývat.

Na konci semináře ještě proběhlo kolečko, kde jsme se podělili o svoje dojmy, to co se každý naučil. U mě to byla hlavně dokonalejší retuš pleti (včetně vrácení struktury), sjednocení barvy kůže na celém těle (to jsou ty punčochy baletky) a hlavně finální tónování (to mi příjde už spíše trochu jako hra, než reálná práce). Nakonec Standa rozdal certifikáty a potřásl každému pravicí. Ačkoli není během dne moc času koukat ostatním pod ruce a na monitory, neměl jsem z nikoho pocit, že by nezvádal. Osobně jsem ze semináře odcházel z pocitem dobře stráveného víkendu a určitě jsem nebyl sám.

Informace o dalších seminářích najdete na stránkách Light Garden Academy.

-
Jedna z posledních věcí, na které Standa dělal a kterou nám v rámci přestávky ukazoval, jak se vyvíjela. Zdroj: stanislavpetera.com

Zdroj úvodního obrázku: stanislavpetera.com